۹ اسفند ۱۳۹۵، ۱۴:۳۱
کد خبر: 82446319
T T
۰ نفر
رییس انجمن استروك ایران: سكته مغزی در كودكان هم محتمل است

تهران- ایرنا- رییس انجمن استروك (سكته مغزی) ایران گفت: احتمال رخ دادن سكته مغزی در كودكان اعم از نوزادان و شیرخوران نیز وجود دارد اما علائم آن با افراد بزرگسال متفاوت است و به همین دلیل بسیاری از سكته های مغزی در آنها شناخته نمی شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر بابك زمانی روز دوشنبه در نشست خبری نهمین كنگره بین المللی استروك (سكته مغزی) بدون اشاره به علائم سكته مغزی در كودكان گفت: آمار دقیقی از سكته مغزی در كودكان در كشور وجود ندارد اما آنها هم می توانند دچار سكته مغزی شوند.
دكتر زمانی به افزایش سكته مغزی در ایران و سایر كشورهای دنیا اشاره كرد و گفت: این بیماری فقط به افراد سنین بالا اختصاص ندارد و در بین افراد 20 تا 40 ساله از شایع ترین بیماری محسوب می شود.
وی اظهار كرد كه از ابتدای امسال ثبت بیماران سكته های مغزی در بیمارستان ها انجام می گیرد اما هنوز پوشش آن كافی نبوده و امیدواریم سیستم ثبت بیماری ها ازجمله سكته مغزی به صورت كامل انجام شود.
رییس انجمن سكته مغزی ایران با اشاره به این كه اكثر موارد سكته مغزی به مرگ نمی انجامد، گفت: این بیماری هزینه های بسیار زیادی را به خانواده، جامعه و دولت تحمیل می كند.
وی به تجهیز 55 بیمارستان در كشور برای ارایه خدمات به افراد دچار سكته مغزی اشاره كرد و گفت: وزارت بهداشت در تلاش است تا این خدمت در همه بیمارستان های كشور ارایه شود.

** سكته مغزی دومین علت مرگ و میر در ایران
دبیر اجرایی نهمین كنگره بین المللی استروك هم در این مراسم اظهار كرد: سكته مغزی دومین علت مرگ و میر در افراد بالای 65 سال و نخستین علت ناتوانی افراد در كشور است .
شریفی پور با اشاره به اینكه سبك زندگی سالم در بروز سكته مغزی نقش دارد، گفت: چاقی، فشارخون، دیابت، مصرف سیگار، چربی بالا، بی تحركی و بیماری قلبی از جمله عوامل بروز این بیماری است.
وی با اشاره به این كه فشار خون احتمال بروز این بیماری را 5 تا 6 برابر افزایش می دهد، گفت: مردم با آگاهی لازم می توانند از بروز این بیماری پیشگیری كرده و در صورت وقوع این بیماری، فرد را در كمترین زمان ممكن به بیمارستان منتقل كنند.
شریفی پور زمان طلایی این بیماری را 4.5 ساعت بعد از وقوع سكته مغزی اعلام كرد و گفت: در صورت كه افراد در این زمان به بیمارستان منتقل شوند تا حد زیادی بهود پیدا می كنند.
وی به حضور صاحب نظرانی از كشورهای خارجی از آمریكا، آلمان، هند و تركیه در كنگره بین المللی استروك در تهران اشاره كرد و گفت: 115 مقاله علمی به دبیرخانه كنگره ارسال شده كه حدود 90 مقاله به صورت سخنرانی و 60 مقاله نیز به صورت پوستر ارایه می شود.
شریفی پور ادامه داد: برگزاری 9 كارگاه آموزشی تخصصی و 4 مناظره علمی از دیگر برنامه های نهمین كنگره بین المللی استروك است.

احتمال سكته مغزی در شهرهای آلوده تا 35 درصد افزایش می یابد
دبیر علمی نهمین كنگره بین المللی استروك نیز در این نشست با اشاره به اینكه آلودگی هوا به عنوان عامل جدی بروز سكته مغزی مطرح شده است، گفت: مطالعه انجام شده در این زمینه نشان داد كه احتمال سكته مغزی در شهرهای آلوده تا 35 درصد افزایش می یابد.
سید امیر حجازی افزود: این موضوع زنگ خطر جدی برای كسانی است كه در شهرهای بزرگ آلوده زندگی می كنند و حتی دارای سبك زندگی سالم و تحرك بدنی هستند.
وی ادامه داد: ما مطالعه دقیقی در این زمینه برای كشور انجام نداده ایم اما این موضوع در دستور كار محققان قرار دارد تا به صورت علمی و كارشناسانه به این سئوال پاسخ داده شود.
حجاری اظهار كرد: آمار دقیقی درباره سكته مغزی در كشور وجود ندارد اما برخی از استان ها اقدام به این كار كرده اند و امیدواریم در آینده شاهد تحقق این موضوع در كشور باشیم.
وی، پیشگیری از بیماری و درمان به موقع سكته های مغزی را از مهمترین اهداف در این زمینه اعلام كرد و گفت: باید شرایط را برای ارایه خدمات در زمان مناسب به این افراد فراهم كنیم تا دچار كمترین آسیب شوند.
دبیر علمی نهمین كنگره بین المللی استروك گفت: با همكاری وزارت بهداشت و این انجمن، شاهد تجهیز 55 بیمارستان برای ارایه خدمات به افراد دچار سكته مغزی بودیم كه امیدواریم این روند برای حفظ سلامتی مردم و كاهش بار مالی در كشور تسریع پیدا كند.
نهمین كنگره بین المللی استروك ( سكته مغزی ) از 11 تا 13 اسفند ماه با حضور جمعی از پزشكان برجسته داخلی و خارجی در سالن همایش كتابخانه ملی ایران برگزار می شود.
علمی ** 1201 **
خبرنگار: عبداكریم جبارپور* انتشار: زهره محتشمی پور
۰ نفر