۱۰ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۰۰
کد خبر: 82447301
T T
۰ نفر

هشدارآب منطقه ای فارس:امكان سقوط در آبگیرها هست

۱۰ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۰۰
کد خبر: 82447301
هشدارآب منطقه ای فارس:امكان سقوط در آبگیرها هست

شیراز - ایرنا - مدیر روابط عمومی شركت آب منطقه ای استان فارس نسبت به خطرات مرگبار و امكان لغزیدن و سقوط برای بازدید كنندگان از گوراب ها ، اّبگیرها و بندهایی كه در بارندگی و سیل اخیر لبریز از آب شده اند هشدار داد.

محمدرضا ارجمند سه شنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا اظهار داشت: گردشگران و بازدید كنندگان از این اماكن باید بیشتر هشیار باشند و امكان لغزش و سقوط در گوراب ها را جدی بگیرند .
وی ادامه داد: طبیعت خشك و كم آب استان فارس پس از سال ها تحمل خشكسالی امسال با بارندگی های اخیر و جاری شدن سیلاب چهره ای متفاوت پیدا كرده است و بسیاری از گوراب ها و طرح های تغذیه مصنوعی ، بندها و آبگیرها اكنون مملو از آب است.
گوراب به معنای تجمع آب در زمین های عمدتا سست و گاهی شوره زاراست كه این محل ها عمق نامشخصی دارند و امكان دارد همانند باتلاق افراد را به درون آب بكشانند.
ارجمند افزود:‌در كنار این مناطق صحنه های بدیع و چشم نواز از مهاجرت پرندگان نیز به چشم می خورد كه موجب جلب گردشگران شده است ولی متاسفانه برخی از بازدیدكنندگان و گردشگران بدون توجه به لایه های رسی زیرین این مناطق و اماكن سقوط و گرفتار شدن در آن به شنا یا ورود غیر قانونی به گوراب ها و آبگیرها می پردازند و چه بسا در آن گرفتار و با خطر مرگ مواجه شوند.
مدیر روابط عمومی شركت آب منطقه ای استان فارس با بیان اینكه اغلب این گوراب ها و آبگیرها تابلوهای شنا ممنوع دارند گفت : در مناطقی نیز ممكن است به علت تداوم خشكسالی و كم آبی نشان های هشدار دهنده مخدوش یا محو شده باشد در عین حال گردشگران باید جوانب احتیاط را رعایت كنند .
براساس گزارش های غیر رسمی سقوط یك جوان در گوراب های شهرستان نی ریز در شرق فارس طی روزهای گذشته موجب شد كه وی جان خود را از دست بدهد .
مدیر روابط عمومی شركت آب منطقه ای استان فارس همچنین با بیان اینكه یك میلیارد و 104 میلیون متر مكعب آب در سد های استان فارس ذخیره شده است گفت : حجم دریاچه سدهای فارس در سال گذشته در چنین روزی 807میلیون متر مكعب بوده است كه این موضوع نشانگر آبگیری مناسب سدها در سال جاری بوده است .
ارجمند ورودی كل سدها را 48 متر بر ثانیه اعلام كرد و گفت : از مجموع آب های ذخیره شده در سدهای استان حدود 644 میلیون متر مكعب قابل استفاده است و مابقی برای پایداری بدنه سدها باید ذخیره شود .
مدیر روابط عمومی شركت آب استان فارس ورودی سد سلمان فارسی را 12 متر بر ثانیه و میزان فعلی آب این سد را 623 میلیون متر مكعب اعلام كرد و گفت : سد درود زن در شهرستان مرودشت نیز اكنون 313 میلیون متر مكعب آب دارد و ورودی آن 10 متر بر ثانیه است .
میانگین بارندگی های فارس از 24 بهمن تا سی ام این ماه حدود 253.7 میلیمتر گزارش شد.
مصاحبه : نیكنام خشنودی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالك زاده
6113 / 1876