۱۱ اسفند ۱۳۹۵، ۳:۰۸
کد خبر: 82448350
T T
۰ نفر
درگیری های «عین الحلوه » یك كشته و 6 زخمی برجای گذاشت

بیروت – ایرنا – درگیری های مسلحانه یك هفته گذشته بین نیروهای جنبش فتح و گروه های تندرو در اردوگاه « عین الحلوه» در شهر صیدا در جنوب لبنان تاكنون به كشته شدن یك تن و زخمی شدن 6 تن دیگر منجر شده است.

به گزارش ایرنا، طرف های شركت كننده در این درگیری ها كه از عصر سه شنبه با شروع آتش بس فروكش كرد، از سلاح هائی مانند مسلسل، نارنجك و آرپی جی استفاده می كنند.
در میان زخمی ها دو كودك و یك زن باردار وجود دارد.
یك گلوله آر پی جی به ساختمان قدیمی بیمارستان دولتی صیدا كه نزدیك ورودی اردوگاه عین الحلوه قرار دارد، اصابت كرده است.
حدود 500 هزار پناهجوی فلسطینی بعداز اشغال كشورشان توسط رژیم صهیونیستی مجبور شده اند در 12 اردوگاه در لبنان زندگی كنند كه بزرگترین و حساس ترین آنها عین الحلوه است.
ارتش لبنان با اعزام نیروهای جدید به طور گسترده ای در اطراف و ورودی های اردوگاه عین الحلوه مستقر شده تا اوضاع را كنترل و از كشیده شدن دامنه درگیری ها به داخل شهر صیدا جلوگیری كند.
تعدادی از ساكنان اردوگاه عین الحلوه از داخل اردوگاه خارج شده اند.
ژنرال « عباس ابراهیم» مدیركل امنیت عمومی لبنان تاكید كرده است كه « ورود ارتش لبنان به اردوگاه عین الحلوه برای كنترل اوضاع امنیتی و پایان دادن به درگیری های خونین به اراده و تصمیم سیاسی نیاز دارد.
شبكه المیادین اعلام كرد كه درگیری ها شدید و خشونت آمیز در اردوگاه عین الحلوه بین جنبش فتح و گروه های تندرو از جمله « جندالشام» صورت گرفته است.

** نشست سفارت فلسطین در بیروت
خبرگزاری ملی لبنان اعلام كرد كه از عصر سه شنبه آتش بس در اردوگاه عین الحلوه بعداز تعهد همه شركت كنندگان در نشست سفارت فلسطین وارد مرحله اجرائی شده است.
برای توقف درگیری ها و زمینه سازی برقراری آتش بس ، شركت كنندگان در این نشست هیاتی را مامور ملاقات با «صبحی ابوعرب» فرمانده امنیت ملی فلسطینی ها در لبنان و هیاتی دیگر را برای ملاقات با سركرده گروه « عصبه الانصار» اعزام كردند.
«اشرف دبور» سفیر فلسطین، « عزام الاحمد» عضو كمیته مركزی جنبش فتح، « فتحی ابوالعردات» دبیر گروه های وابسته به سازمان آزادیبخش فلسطین و « ابوعماد الرفاعی» نماینده جنبش جهاد اسلامی در لبنان و دبیر گروه های عضو ائتلاف فلسطینی در این نشست شركت كردند.

** واكنش عضو كمیته مركزی جنبش فتح
«عزام الاحمد » عضو كمیته مركزی جنبش فتح هم در گفت وگو با خبرگزاری ملی لبنان گفت: در آستانه ورود « محمود عباس» رئیس تشكیلات خودگران فلسطین به لبنان، تحركاتی برای شروع درگیری ها در اردوگاه عین الحلوه كلید خورد.
محمود عباس از پنجشنبه تا شنبه گذشته در پاسخ به دعوت رسمی ژنرال « میشل عون» رئیس جمهوری لبنان از این كشور دیدن كرد.
الاحمد هدف دیگر از ایجاد بحران امنیتی و درگیری های مسلحانه در عین الحلوه را مشوش كردن چهره فلسطینی ها درلبنان دانست و افزود: به نظر من تحولات در عین الحلوه بخشی از درگیری های منطقه ای است كه ادامه آن تا لبنان كشیده شده است.
وی خاطرنشان كرد: محمود عباس قبل از ترك لبنان از من خواست تا برای تكمیل تماس ها با مقامات لبنانی در خصوص اوضاع فلسطینی ها در بیروت باقی بمانم و بر این اساس با برخی مقامات لبنانی مانند ژنرال « عباس ابراهیم» مدیركل امنیت عمومی لبنان و گروه های فلسطینی ملاقات و گفت وگو كردم.
عضو كمیته مركزی جنبش فتح تاكید كرد:باید با نادیده گرفتن برخی پرونده های داخلی فلسطین، برای تضمین ثبات و پایداری امنیت در لبنان و داخل اردوگاه ها به ویژه عین الحلوه تلاش ، همكاری و هماهنگی كنیم.
الاحمد با اشاره به برخی اختلاف ها در نحوه عملكرد گروه امنیتی فلسطینی ها در اردوگاه ها، گفت: در نشست روز سه شنبه با گروه های فلسطینی در سفارت فلسطین در بیروت بر ضرورت اتخاذ یك مشی جدید و تشكیل یك نیروی مشترك امنیتی جدید با حضور همه گروه های فلسطینی حتی آنهائی كه در دمشق هستند، توافق كردیم.
وی بر ضرورت اجرای آتش بس در اردوگاه عین الحلوه و تداوم آن تاكید كرد و افزود: به نظر من كسانی كه با شلیك گلوله كودكان را در اردوگاه عین الحلوه می كشند،« خائن و مزدور» هستند.
عضو كمیته مركزی جنبش فتح اضافه كرد: نیروی مشترك امنیتی مامور شد تا با اخلالگران و نقض كنندگان قانون برخورد و آنها را بازخواست كند و البته همه توافق كدریم كه اردوگاه عین الحلوه نباید پناهگاه و مخفیگاه كسانی باشد كه از عدالت فرار كرده اند و بلكه باید این عناصر بازداشت و به دولت لبنان تسلیم شوند.

** فراخوان اعتصاب عمومی در صیدا
مقامات مذهبی ، سیاسی و جامعه مدنی فعال در شهر صیدا در نشستی مشورتی كه روز سه شنبه در شهرداری بزرگترین شهر جنوب لبنان برگزار شد، بعداز بررسی تحولات امنیتی در اردوگاه عین الحلوه تصمیم گرفتند تا ضمن اعتصاب عمومی ، فعالیت همه موسسه های اقتصادی ، تجاری و آموزشی ( دانشگاه ها و مدارس) صیدا در روز چهارشنبه متوقف و تعطیل شود.
در بیانیه پایانی این نشست مشورتی با تاكید به اینكه صیدا معروف به پایتخت جنوب لبنان همچنان حامی قضیه و حقوق ملت فلسطین است، هرگونه درگیری فلسطینی – فلسطینی رد و محكوم شده و از طرف های فلسطینی پایان درگیری های خونین مستمر و مكرر درخواست شده است.

** حمایت شیخ ماهر حمود از اعتصاب عمومی در صیدا
دفتر شیخ « ماهر حمود » روحانی برجسته اهل سنت لبنان هم با صدور بیانیه ای تاكید كرد: از اعتصاب عمومی در شهر صیدا در اعتراض به آنچه در اردوگاه عین الحلوه رخ می دهد و همه ما را نگران و ناراحت كرده است، حمایت می كنیم.
در این بیانیه با تاكید به اینكه « شهر صیدا و دو اردوگاه عین الحلوه و المیه ومیه ارتباط نزدیك ، تنگاتنگ و غیرقابل تفكیكی دارند»، آمده است:اعتصاب امری طبیعی است زیرا فعالیت های اقتصادی ، اجتماعی و آموزشی صیدا در نتیجه بحران امنیتی و درگیری های مسلحانه درعین الحلوه متوقف و تعطیل شده است.
در این بیانیه همچنین بر افزایش همكاری ها و رایزنی ها به منظور پایان درگیری های مسلحانه در اردوگاه عین الحلوه تاكید شده است.

** توطئه عربی – آمریكائی - صهیونیستی
«تجمع علمای مسلمان لبنان » متشكل از علمای برجسته اهل سنت و شیعه هم روز سه شنبه در پایان نشست دوره ای خود با هشدار نسبت به توطئه برخی كشورهای عربی همپیمان آمریكا و رژیم صهیونیستی برای تحمیل برخی گزینه ها به ملت فلسطین با هدف دور كردن فلسطینی ها از گزینه مقاومت و مبارزه ، تاكید كرد: متاسفانه همزمان با این توطئه ها شاهد درگیری ها در عین الحلوه هستیم زیرا گروه های تكفیری موجود در این اردوگاه دستورهای صریحی در این زمینه دریافت كرده اند.
تجمع علمای مسلمان در بیانیه خود ضمن محكوم كردن درگیری های بیهوده در عین الحلوه از همه طرف های فلسطینی درخواست كرده است تا ضمن توقف درگیری ها و برقراری آتش بس برای تشكیل یك نیروی امنیتی كه هدف آن مقابله با گروه های تكفیری باشد، تلاش كنند.
در بیانیه این تجمع با تاكید به ضرورت بازداشت عناصر تحت تعقیب و تسلیم آنها به دولت لبنان، آمده است كه گروه های تكفیری براساس درخواست قدرت های خارجی در صدد منفجر كردن اوضاع عین الحلوه هستند.
تجمع علمای مسلمان تاكید كرده است:ساكنان اردوگاه عین الحلوه باید بدانند گروه های تكفیری ماموریت دارند با تخریب اردوگاه ها از جمله عین الحلوه، در توطئه نابودی قضیه فلسطین شركت كنند.

** واكنش جنبلاط
« ولید جنبلاط» رئیس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه لبنان هم در صفحه خود در توئیتر نوشت: عین الحلوه را به موصل دوم تبدیل نكنید و به كودكان و زنان فلسطینی ها از ماجراجوئی كودتاگران رحم كنید.

** مخالفت امام مسجد الغفران با اعتصاب عمومی
شیخ « حسام العیلانی» از علمای اهل سنت و امام مسجد الغفران شهر صیدا هم اعتصاب عمومی در اعتراض به بحران امنیتی در اردوگاه عین الحلوه را بی فایده خواند و از این تصمیم انتقاد كرد و گفت كه تنها اهالی صیدا در تنگنای بیشتر معیشتی قرار می گیرند.

** خدمت به دشمن صهیونیستی
شبكه المیادین به نقل از منابعی فلسطینی از جمله « عبدالله الدنان» مسئول روابط سیاسی جبهه مردمی آزادسازی فلسطین هدف از تلاش برای تخریب اردوگاه ها از جمله عین الحلوه را فراموش شدن حق بازگشت فلسطینی به كشورشان اعلام كرد.
« علی بركه» نماینده جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در لبنان هم تحولات در اردوگاه عین الحلوه را تاسف آور خواند و محكوم كرد.
بركه گفت كه هدف درگیری ها درعین الحلوه ، خدمت به دشمن صهیونیستی و ضربه زدن به پرونده پناهجویان فلسطینی است.

** توقف فعالیت های اونروا
آژانس امداد رسانی و كاریابی سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی «اونروا» هم دو روز است كه فعالیت های آموزشی ، بهداشتی و خدماتی خود در عین الحلوه را به دلیل بحران امنیتی متوقف كرده است.

** آتش بس راه حل نیست
« اسامه سعد» رئیس حزب مردمی ناصری در لبنان هم با صدور بیانیه ای تاكید كرد كه برقراری آتش بس راه حل پایان دادن به بحران امنیتی در اردوگاه عین الحلوه نیست.
اسامه سعد هم بحران امنیتی و درگیری های مسلحانه در عین الحلوه را به ضرر ملت فلسطین و در خدمت به منافع دشمن صهیونیستی دانست و گفت: باید روشن شود كه عناصر فراری از عدالت و تحت تعقیب دولت لبنان و سلاح چگونه وارد اردوگاه عین الحلوه می شود.
وی تاكید كرد كه پرونده روابط لبنانی – فلسطینی باید در هیات دولت لبنان بررسی شود.
خاورم*1324** انتشار دهنده: فردین پازوكی