۱۳ اسفند ۱۳۹۵، ۷:۱۹
کد خبر: 82450296
T T
۰ نفر
چین اولین برنامه راهبرد همكاری سایبری بین‌المللی را منتشر كرد

پكن - ایرنا - چین برای اولین بار برنامه ای را با عنوان راهبرد همكاری بین المللی در فضای سایبری با هدف تقویت همكاری با كشورهای دیگر در این زمینه و حراست از فضای مجازی و تامین امنیت آن منتشر كرده است.

به گزارش ایرنا، در این راهبرد كه توسط وزارت امور خارجه و اداره اطلاع رسانی اینترنت چین منتشر شده، بر همكاری در فضای سایبری بین چین و كشورهای حوزه راه ابریشم به شدت تاكید شده است.
در این راهبرد تصریح شده كه هیچ كشوری امروز از حملات در فضای مجازی مصون نیست و مقابله با این پدیده به همكاری بین المللی نیاز دارد.
‌چین تاكید كرده است كه این راهبرد و برنامه جدید را با نظرداشت اصولی چون صلح و حق حاكمیت و اطلاع رسانی متقابل منتشر كرده است.
حراست از حق حاكمیت و امنیت چین در فضای سایبری، اطلاع رسانی متقابل در باره فضای مجازی با هدف منتفع كردن یكدیگر، امنیت اطلاع رسانی در اینترنت، تقویت ارتباطات بین المللی در فضای سایبری، افزایش همكاری های بین المللی، حاكم كردن قانون بر اینترنت و فضای سایبری با همكاری جامعه بین المللی، ‌افزایش تبادلات و تعاملات فرهنگی در این زمینه و آموختن متقابل از جمله مضامین این برنامه می باشد.
اصلاحات در بخش های صنعتی مرتبط با فضای سایبری، مبارزه با تروریست و جرایم ذی ربط در فضای سایبری و حراست از امنیت شهروندان و جلوگیری از به سرقت رفتن اطلاعات و داده ها در این فضا و همچنین حفاظت از حقوق افراد و اتباع در این عرصه از دیگر موضوعات این برنامه است.
چین همچین تاكید كرده كه در زمینه توسعه اینترنت و فضای سایبری با كشورهای دیگر همكاری خواهد كرد و خود را متعهد به حمایت از كشورهای در حال رشد برای تامین امنیت فضای سایبری می داند.
مشاركت با كشورها برای اجرای مقررات ذی ربط، اجرای قوانین و ضوابط در زمینه تجارت اینترنتی و فضای مجازی و همچنین توسعه زیرساخت های اطلاع رسانی جهانی و تسهیل در اطلاع رسانی متقابل جزوی از راهبرد جدید فضای سایبری چین است.
به گزارش ایرنا، انتشار اولین راهبرد امنیت سایبری چین، نتیجه تصویب «قانون امنیت سایبری» این كشور توسط قانونگذاران چین در آبان ماه سال 95 در خصوص مقابله با تهدیدهای فزاینده اینترنتی و همچنین مبارزه جدی با گروههای افراطی و تروریسم در فضایی مجازی است.
این قانون در سال 95 تصویب شد تا در سالجاری میلادی (2017) اجرایی شود.
چین معتقد است كه تروریسم سایبری یكی از دلایل عمده افزایش اقدامات تروریستی در جهان محسوب می شود و به همین خاطر همه كشورها و جامعه بین‎المللی باید مبارزه با این پدیده را به عنوان كلید حل چالش‎های پیش روی خود تلقی كنند.
این كشور كه خود یك قدرت اینترنتی محسوب می شود بارها اعلام كرده از قربانیان حملات سایبری بخصوص از جانب آمریكا است و متحمل بیشترین حملات از سوی نفوذگرهای اینترنتی (هكرها) شده و با بیشترین تهدید امنیتی اینترنتی روبرو ست.
در چین نزدیك به 700 میلیون نفر مشترك شبكه جهانی اینترنت هستند و امنیت اطلاع رسانی و امنیت سایبری برای این كشور یكی از مهمترین دغدغه های مرتبط با امنیت ملی است.
این موضوع برای دولتمردان پكن به قدری با اهمیت است كه دولت چین از سال 2014 میلادی به این طرف یك هفته را به عنوان هفته امنیت سایبری اختصاص داده و در این ایام مردم و بخش های مختلف را در باره امنیت سایبری آموزش می دهد.
داشتن فضای سالم اینترنتی در این كشور حتی باعث شد «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین اعلام كند كه كشورش به ابداعات و فناوری های مستقل اینترنتی نیاز مبرم دارد و باید صدای رساتری در فضای سایبری داشته باشد.
او حتی تاكید كرد كه همه كشورهای دنیا باید از فضای مجازی برای جلوگیری از جرایم سایبری و مقابله با تروریسم استفاده كنند و استانداردهای دوگانه را در ارتباط با شبكه اینترنت و فضای سایبری كنار بگذارند.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی