۱۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۶:۴۳
کد خبر: 82450732
T T
۰ نفر
رئیس فیده:ایران یكی از بهترین میزبانی ها را در تاریخ شطرنج قهرمانی جهان داشت

تهران- ایرنا- رئیس فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) میزبانی ایران از مسابقات شطرنج قهرمانی زنان را یكی از بهترین میزبانی ها توصیف كرد و گفت: شاید ایران دوباره بتواند با توجه به تجربیاتی كه دارد میزبان این رقابت ها شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایرنا، «ایلیو مژینوف» امروز (جمعه) پس از معرفی قهرمان چهلمین دوره رقابت های شطرنج زنان جهان، دركنفراس خبری با تبریك به «شون گیی تان» قهرمانی این دوره از رقابت ها گفت: برای قهرمان این دوره از رقابت ها بهترین آرزوها را دارم و امیدوارم همین مساله باعث شهرت شطرنج شود.
رئیس فدراسیون جهانی شطرنج در این عین حال از «تان» قهرمان این رقابت های حضور در چهل و یكمین دوره از رقابتهای شطرنج قهرمانی زنان جهان دعوت كرد.
وی از جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری، وزارت ورزش و جوانان و مهرداد پهلوان زاده رئیس فدراسیون شطرنج و همه كسانی كه از برگزاری این مسابقات در ایران حمایت كردند؛ قدرانی كرد و این میزبانی را یكی از بهترین میزبانی های تاریخی شطرنج قهرمانی جهان برشمرد.
ژینوف از دولت چین هم به خاطر حمایت از این رشته ورزشی و كشورهای پیشتاز در شطرنج قدردانی كرد.
وی گفت: شاید ٢٠ سال پیش چین از شطرنج چیزی نمی دانست، اما اكنون با ورود دولت و حمایت از رشته های پایه مانند شطرنج برای چندمین بار جام قهرمانی را به خود اختصاص می دهد.
رئیس فیده افزود: مسابقه بعدی رقابت های شطرنج قهرمانی زنان جهان بین «ونجون جو» قهرمان شطرنج جایزه بزرگ زنان جهان( گرندپری) و «شون گیی تان» قهرمان این دوره از رقابتهای شطرنج زنان جهان آغاز می شود كه البته هنوز میزبان چهل و یكمین دوره رقابت های شطرنج زنان جهان مشخص نیست.
ژینوف ادامه داد شاید ایران دوباره بتواند با توجه به تجربیاتی كه دارد، میزبان این رقابت ها شود.
رئیس فیده با قدردانی از اصحاب رسانه و كسانی كه برای میزبانی این رقابتها تلاش كردند، گفت: مطمئن هستم ایران به زودی یك مسابقه برزگ دیگر را میزبانی می كند؛ همانطور كه ایران سابقه برگزاری شطرنج قهرمانی مردان جهان در سال ٢٠٠٠ را داشت.
«شونگیی تان» از چین پس از یك جدال سخت و فشرده طی 21 روز، عنوان قهرمانی چهلمین دوره رقابت های شطرنج زنان جهان در تهران را از آن خود كرد.
«تان» از چین با درجه بین المللی 2052 در ساعت 13 امروز (جمعه) در حساس ترین دیدار از مرحله فینال رقابت های شطرنج زنان جهان در تهران برابر «آنا موزیچوك» شطرنج باز اروپایی قرار گرفت و با كسب پیروزی در دیدار تكمیلی و با 3.5 امتیاز بر سكوی قهرمانی ایستاد.
این دو بازیكن در دو بازی سریع با كنترل زمان 25دقیقه به اضافه 10ثانیه مساوی كردند، اما تان در دو بازی سریع با كنترل زمان 10دقیقه به اضافه 10ثانیه با شكست حریف اوكراینی پیروز میدان شد.
'برای آگاهی از آخرین اخبار ورزش ایران و جهان با كانال ورزشی ایرنا در تلگرام irnavarzesh@ همراه شوید.'
ورزشی**9129**9250**1584
خبرنگار: گلی سفید زاده*انتشاردهنده-مولوی