۱۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۲۰
کد خبر: 82451447
T T
۰ نفر
استاندار آذربايجان شرقي:توانمند سازي محرومان سياست اصلي كميته امداد باشد

تبريز - ايرنا - استاندار آذربايجان شرقي با تاكيد بر اينكه رفع محروميت و توانمندسازي محرومان بايد سياست اصلي كميته امداد باشد، گفت: براي نيل به اين هدف، اجتناب از روزمرگي و اتخاذ رويكردهاي نو و متفاوت ضروري است.

به گزارش ايرنا، اسماعيل جبارزاده روز شنبه در ديدار مديران كميته امداد امام خميني(ره) استان با وي، با قدرداني از تلاش‌ها و خدمات اين نهاد انقلابي كه با دورانديشي امام راحل در اولين روزهاي پيروزي انقلاب اسلامي تشكيل شد، افزود: خدمت در اين نهاد توفيق الهي است كه بايد آن را قدر دانست.
وي با بيان اينكه حمايت از محرومان و درماندگان از اهداف همه دولت‌ها و حكومت‌هاست، ادامه داد: كارنامه درخشان كميته امداد در 37 سال گذشته نشان مي‌دهد كه نظام جمهوري اسلامي حمايت از محرومان را در عمل ثابت كرده است.
جبارزاده با بيان اين كه سياست‌هاي اقتصادي دولت‌ها در توليد فقر يا ثروت تاثيرگذار است، گفت: متاسفانه برخي از دولت‌ها از اينكه چشم مردم به دست دولت باشد خوششان مي‌آمد و به آمار بالاي تحت پوشش نهادهاي حمايتي افتخار مي‌كردند، در حالي كه اين رويه، ظلم در حق جامعه است.
وي اضافه كرد: تلاش ما بايد در اين جهت باشد كه تا حد امكان از افراد تحت پوشش نهادهاي حمايتي كم كنيم و سياست‌هاي غلطي كه موجب توليد فقر مي‌شود را از ميان برداريم.
استاندار آذربايجان شرقي با تاكيد بر اين كه كميته امداد نبايد دچار روزمرگي در فعاليت‌ها شود، گفت: اين نهاد بايد با رويكردهاي نو و متفاوت در حوزه پژوهش و تحقيق، برنامه‌اي را تدوين كند كه بر اساس آن در طي يك زمان‌بندي مشخص، بتواند بخش عمده‌اي از افراد تحت پوشش خود را كاهش دهد.
وي با بيان اينكه تحقق اين هدف با توانمندسازي محرومان و نيازمندان امكان‌پذير است، افزود: قاعدتا برخي از افراد نيازمند كه از نظر سني و جسمي قابليت اداره زندگي خود را ندارند همواره بايد تحت پوشش كميته امداد باشند، اما بقيه افراد تحت پوشش كه استعداد درآمدزايي دارند بايد توانمندسازي و خودكفا شوند.
جبارزاده ادامه داد: در اين راستا استفاده از توان تخصصي پژوهشگران و دانشگاهيان، تجارب داخلي و خارجي و بهره‌مندي از ايده‌هاي نو در راستاي محروميت‌زدايي و توانمندسازي نيازمندان ضروري است.
وي با تاكيد بر اينكه اعتماد مردم به كميته امداد بايد به عنوان سرمايه اجتماعي حفظ شود، اضافه كرد: كميته امداد، نهاد رسمي كشور براي كمك به نيازمندان و محرومان است و نبايد هيچ واسطه‌اي بين اين نهاد و نيازمندان وجود داشته باشد.
استاندار آذربايجان شرقي با تاكيد بر همكاري و حمايت همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها از كميته امداد، گفت: سيستم بانكي نيز وظيفه دارد طبق بخشنامه‌ها و مقررات در خصوص ارائه تسهيلات به نيازمندان، همكاري لازم را با كميته امداد انجام دهد.
وي از مديران كميته امداد امام خميني (ره) آذربايجان شرقي خواست در جهت اشتغال خانواده‌هاي تحت پوشش اين نهاد، از ظرفيت آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي استفاده كنند.
جبارزاده همچنين دستگيري از نيازمندان را از ويژگي‌هاي بارز مردم آذربايجان عنوان كرد و گفت: بهره‌مندي از اين ويژگي نيازمند معرفي راه‌هاي تحقق نيت‌هاي خير است و كميته امداد بايد با برگزاري همايش‌ها و برنامه‌هاي ويژه مردم را نسبت به نيازهاي جامعه آشنا كند.
مديركل كميته امداد امام خميني(ره) آذربايجان شرقي هم در اين ديدار گزارشي از عملكرد و فعاليت‌هاي اين نهاد ارائه كرد و گفت: در حال حاضر 63 هزار خانوار معادل 115 هزار نفر از جمعيت استان مستمري‌بگير كميته امداد هستند.
محمد كلامي با بيان اين كه دولت به‌رغم مشكلات مالي، 97 درصد از بودجه كميته امداد را تخصيص داده است، افزود: از همه نهادها و دستگاه‌هاي استان انتظار داريم كه در عرصه مبارزه با فقر و محروميت، در كنار و پشتيبان كميته امداد باشند.
وي با تاكيد بر رويكرد كميته امداد در جهت توانمندسازي خانواده‌هاي تحت پوشش، ادامه داد: در سال جاري 20 درصد از مشاغل كوچك و خانگي استان توسط كميته امداد ايجاد شده كه در نتيجه آن 3400 خانواده به خاطر خودكفايي از پوشش اين كميته خارج شده‌اند.
كلامي همچنين با تاكيد بر همكاري بيشتر بانك‌ها در ارائه تسهيلات اشتغال به مددجويان كميته امداد، شناسايي نيازمندان واقعي و پرداخت به‌موقع حق بيمه مددجويان را از جمله شاخص‌ترين عملكردهاي كميته امداد استان عنوان كرد.
استاندار آذربايجان شرقي در اين ديدار كه همزمان با اولين روز از برگزاري جشن نيكوكاري صورت گرفت، با اهداي مبلغ 100 ميليون ريال به نيازمندان تحت پوشش كميته امداد، در اين جشن شركت كرد.
خبرنگار: مينا بازگشا ** انتشار دهنده:محمد رستگار
6120/6183