۱۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۳۶
کد خبر: 82451473
T T
۰ نفر
پويش ملي خطرسنجي سكته هاي قلبي و مغزي از سال آينده اجرا مي شود

تهران- ايرنا- مديركل دفتر آموزش و ارتقاي سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از اجراي پويش ملي 'خطرسنجي سكته هاي قلبي و مغزي' در سراسر كشور همزمان با آغاز هفته سلامت سال 96 (ارديبهشت ماه) خبر داد.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، دكتر شهرام رفيعي فر روز شنبه در مراسم رونمايي از نرم افزار موبايل راهنماي خطرسنجي سكته هاي قلبي و مغزي اظهار داشت: همزمان با آغاز پويش ملي خطرسنجي سكته هاي قلبي و مغزي در كشور، شاهد افتتاح 200 نمايشگاه خطرسنجي در همه استانها و اجراي كمپين بزرگ آموزش همگاني در زمينه سكته هاي قلبي و مغزي خواهيم بود.
وي با بيان اينكه 76 درصد مرگ و ميرهاي كشور به خاطر سكته هاي قلبي و مغزي، انواع سرطان، ديابت و بيماري هاي تنفسي رخ مي دهد، تصريح كرد: دليل زياد بودن اين آمار به سبك زندگي مردم برمي گردد زيرا مردم ما كارهايي انجام مي دهند كه منجر به اين نوع بيماري ها مي شود.
رفيعي فر درباره عادت هاي اشتباه زندگي روزمره ايرانيان توضيح داد: مثلا مردم ما دو برابر مصرف استاندارد جهاني، نمك مصرف مي كنند، سالانه 10 هزار ميليارد تومان سيگار مي كشند و از اين طريق، 30 هزار ميليارد تومان به نظام سلامت، ضرر وارد مي كنند، درصد بسيار اندكي از مردم ما روزانه تحرك كافي دارند و يا 4 وعده ميوه و سبزي مصرف مي كنند.
وي ضمن تاكيد بر ضرورت امكان ارتباط مداوم ميان كارگزاران سلامت كشور با شهروندان گفت: به منظور ارتقاي سلامت و آگاهي مردم در زمينه خودمراقبتي، پيشگيري و كنترل بيماري ها تاكنون 100 اپليكيشن موبايل با همكاري وزارت بهداشت تهيه شده كه به تدريج رونمايي خواهد شد و امروز شاهد رونمايي يكي از آنها هستيم.
رفيعي فر به مردم توصيه كرد براي حفظ يا بازيابي سلامت خود از راه ايجاد تغييرات لازم در سبك زندگي شامل تغذيه سالم، تحرك فيزيكي، دوري از دخانيات و الكل اقدام كنند.
مراسم رونمايي از نرم افزار خطرسنجي سكته هاي قلبي و مغزي امروز شنبه با حضور مديركل دفتر آموزش و ارتقاي سلامت وزارت بهداشت، رييس مركز مديريت بيماري هاي غيرواگير وزارت بهداشت و جمعي از فناوران حوزه هاي فناوري اطلاعات و علوم پزشكي برگزار شد.
نرم افزار كاربردي 'ايراپن' IRAPEN قادر به محاسبه ميزان خطر ابتلا به سكته هاي قلبي و مغزي در 10 سال زندگي آينده افراد است.
اين نرم افزار كه براي سيستم عامل اندرويد و آي او اس پياده سازي شده است، با قابليت هايي كه در اختيار كاربران قرار مي دهد، ابتدا احتمال خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي را براي كاربران از طريق يك تست علمي و دقيق محاسبه مي كند و سپس با توجه به نتايج به دست آمده از تست، برنامه اي اجرايي براي كاهش خطر ابتلا به اين بيماري ها پيشنهاد مي دهد.
براساس برنامه هاي طراحي شده در اين نرم افزار، طيف رنگ هاي مشخصي شامل سبز، زرد، نارنجي و قرمز براي قلب، مشخص شده كه احتمال خطر كمتر از 10 درصد در طيف سبز، احتمال خطر بين 10 تا 19 درصد در طيف زرد، احتمال خطر بين 20 تا 29 درصد در طيف نارنجي و احتمال خطر بيش از 30 درصد در طيف قرمزرنگ قرار مي گيرد و پس از بررسي وضعيت فرد، دستورالعمل هاي مشخصي براي وي ارائه مي شود تا بتواند با رعايت آنها به يك قلب سبز و سالم برسد.
ايراپن علاوه بر بخش ارزيابي سكته هاي قلبي و مغزي، شامل بخش هاي محتوايي مربوط به آموزش است كه از جمله آنها مي توان به پيشگيري و كنترل مصرف سيگار و دخانيات، پيشگيري و كنترل سرطان، تغذيه سالم، پيشگيري و كنترل فشار خون بالا، پيشگيري و كنترل ديابت، پيشگيري از كم تحركي، پيشگيري و كنترل چربي بالاي خون، پيشگيري و كنترل مصرف الكل، پيشگيري از چاقي و اضافه وزن و پيشگيري و كنترل بيماري آسم اشاره كرد.
سركندي، دسترسي آسان در هر زمان و مكان به نرم افزار موبايل و بهره مندي از امكانات آن به صورت آفلاين، امكان ارزيابي خطر سكته هاي قلبي در سنين مختلف، امكان جست و جوي سريع، امكان مشاهده محتوا به صورت مولتي مديا (متن، عكس، فيلم، فايل صوتي) در زمينه سلامت و خودمراقبتي و امكان دريافت نوتيفيكيشن هوشمند روي موبايل به هنگام دريافت محتواي جديد را از جمله قابليت هاي اين نرم افزار موبايلي ذكر كرد.
اين نرم افزار به همت محققان شركت پرديس زندگي و سلامت ما، موسسه مطهر نت پارس و شركت آواي فناوري اطلاعات سلامت، طراحي و توليد شده است.
علمي**1055**1440
خبرنگار : زينب كارگر **انتشار: گلشن
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:irnaelm@https://telegram.me
۰ نفر