۱۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۴۸
کد خبر: 82452853
T T
۰ نفر

دهقان‌نسب: نازك تر از گل از رسول نشنيدم

۱۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۴۸
کد خبر: 82452853
دهقان‌نسب: نازك تر از گل از رسول نشنيدم

تهران-ايرنا- بازيگر مجموعه «در پناه تو» گفت: برخي مي‌گفتند رسول ملا‌قلي‌پور كارگردان تند مزاج، خشن و عصبي است، اما به جرأت مي‌گويم در ساخت فيلم‌هايي كه با او همكار بودم نازك تر از گل از او نشنيدم.

به گزارش روز يكشنبه گروه فرهنگي ايرنا، آيين گراميداشت ياد و خاطر رسول ملاقلي پور با حضور خانواده و دوستان اين كارگردان سينماي ايران با كاشت يك نهال در باغ موزه سينما انجام شد و همسر ملاقلي پور پلاك شناسايي اين فيلمساز در جبهه هاي جنگ را به اين موزه سينمايي اهدا كرد.
حبيب دهقان نسب در اين مراسم اظهار داشت: رسول ملاقلي پور فيلمساز منعطفي بود به ايده ها و پيشنهادهاي همكاران خود گوش مي داد و هر آنچه را كه در راستاي نگاه و تفكرش بود اجرا مي كرد.
وي افزود: يادم هست در زمان فيلمبرداري «سفر به چزابه» يك روز به رسول گفتم مي شود شخصيت كاوه را - من آن را بازي مي كردم- در خلوت خودش ببينم؟ گفت: كجا و چگونه؟ گفتم كه نمي دونم مثلا در گوشه اي از خاكريز و يا سنگر، چون مي خواهم روي ديگر اين آدم به ظاهر خشن را ببينم. چند روز بعد از دل اين پيشنهاد سكانس تاثيرگذار و به يادماندني سنگر مراد چهلچراغ خلق شد.
بازيگر فيلم «كمكم كن» ادامه داد: رسول ملاقلي پور فيلمساز غريزي بود و سينما را در دانشگاه ياد نگرفته بود. او هم مانند بسياري از كارگردان هاي برجسته دنيا سينما را با كنكاش، جستجو در جامعه، تجربه جنگ و جبهه رفتن و البته تماشاي فيلم ياد گرفته بود و انصافا چقدر هم خوب درس پس داده بود.
دهقان نسب بيان كرد: من و رسول فيلم هاي «سفر به چزابه»، «كمكم كن» و «نسل سوخته» را كار كرده بوديم و بارها با اين سئوال مواجه مي شدم كه چطور با ملاقلي پور كار مي كنم. چون از بيرون او كارگرداني بد اخلاق، تند مزاج، خشن و عصبي به نظر مي آمد اما به جرات مي گويم در ساخت فيلم هايي كه با او همكار بودم نازكتر از گل از او نشنيدم. رسول به وقت خود شوخ طبع و خنده رو بود و گاهي هم از نا مردمي، نا بساماني گله و شكايت مي كرد.
وي يادآور شد: يادم نيست از مسعود كرامتي يا از دوست ديگري شنيدم كه رسول گفته بود من حبيب را تازه پيدا كردم و خودم هم خوب به ياد دارم هنگام ساخت فيلم «سفر به چزابه» گفت كه حبيب هر وقت صدات كردم آب دستت بود بگذار زمين و بيا. اما حيف كه نارفيق ها نگذاشتند اين همكاري ادامه داشته باشد و بعد از فيلم «نسل سوخته» آقا رسول با من چپ افتاد بدون اينكه بدانم چرا. البته من تا هميشه رسول ملاقلي پور را دوست دارم.

** سعيد پورصميمي: با رسول ملاقلي پور رفاقت كردم
سعيد پورصميمي در آغاز صحبت هاي خود به نگاه متفاوت رسول ملاقلي پور به سينماي جنگ اشاره كرد و گفت: در ابتدا مي خواهم بگوييم كه كاشت نهال به ياد يك دوست و همكار عزيز از دست رفته در مكاني كه به نام سينما رقم خورده، ايده اي زيبا و پسنديده است به خصوص اينكه اين نهال به نام رسول ملاقلي پور كاشته مي شود.
وي ادامه داد: رسول ملاقلي پور بعد از تجربه هاي متفاوتي كه در ساخت فيلم كسب كرده بود، تازه داشت شكوفا مي شد و قصد داشت شكل ديگري از سينما را براي ما به ارمغان آورد اما مرگ اجازه نداد و زود از ميان ما رفت.
بازيگر فيلم «نسل سوخته» درباره همكاري خود با ملاقلي پور گفت: هر وقت رسول را در موقعيت هاي مختلف مي ديدم مي گفت كه دوست دارد يك فيلم با من كار كند اما موقعيت مناسب پيش نمي آمد تا اينكه زمان گذشت و فيلمنامه «نسل سوخته» را نوشت و از من دعوت كرد كه در اين فيلم بازي كنم. در همان زمان يكي از دوستان مشترك من و ملاقلي پور كه روحيه هر دو ما را مي شناخت به من گفت كه تو و رسول هر دو بداخلاق هستيد و نمي توانيد كنار هم كار كنيد اما توجه نكردم و «نسل سوخته» را با رسول كار كردم و اتفاقا اين همكاري تجربه شيريني براي من بود.

** جمشيد هاشم پور: رابطه من با رسول مريد و مرادي بود
جمشيد هاشم پور بازيگر سينماي ايران كه در مهمترين فيلم هاي رسول ملاقلي پور بازي كرده است، درباره تجربه همكاري خود با اين كارگردان گفت: در فيلم هاي بسياري با رسول ملاقلي پور همكاري كردم و در اين همكاري دريافتم كه فيلمسازي منضبط و دقيق در كار خود بود و من حالت مريد و مرادي با او داشتم و با كمال ميل سر فيلم هاي او حاضر مي شدم.
بازيگر فيلم «قارچ سمي» ادامه داد: كاشت نهال به ياد ملاقلي پور حركتي فرهنگي و فراموش نشدني است و مي دانيم درختي به نام او در سينماي ايران و در حياط موزه سينماي كاشته شده است و ياد و نام او با كاشت اين درخت هميشه سبز و زنده خواهد ماند.

** علي ملاقلي پور: كاشت نهال براي پدرم رنگ رسول ملاقلي پور است
علي ملاقلي پور كارگردان جوان سينماي ايران و فرزند رسول ملاقلي پور گفت: در اين مدت در همه مراسم هايي كه به مناسبت دهمين سالگرد درگذشت پدرم برگزار شد حاضر شدم اما اين مجلس را بسيار دوست دارم چون معتقدم مجلسي كه در آن نهال به ياد پدرم كاشته شود، همان چيزي است كه پدرم مي خواهد و اين حركت زيبا رنگ رسول ملاقلي پور را دارد.
وي ادامه داد: حضور در اين جمع صميمي با دوستاني كه پدرم بسيار دوست شان داشت براي من ارزشمند و ستودني بود و از موزه سينماي ايران براي اينكه چنين مراسمي را برگزار كرد تشكر مي كنم.
در ادامه اين مراسم لوح سپاس و قدرداني موزه سينماي ايران از سوي محمد حيدري به علي ملاقلي پور به نمايندگي از خانواده رسول ملاقلي پور اهدا شد.

** مديرعامل موزه سينما: نام رسول ملاقلي پور با كاشت نهال سبز خواهد ماند
محمد حيدري مديرعامل موزه سينماي ايران در سخناني به جمع صميمي كه براي كاشت نهال به ياد ملاقلي پور گردهم جمع شده بودند اشاره كرد و گفت: بسيار خوشحالم كه در جمع صميمي دوستان، همكاران و خانواده ملاقلي پور هستم. اين مراسم به خواست علي ملاقلي پور فرزند اين كارگردان به شكل ساده و صميمي برگزار شد وگرنه مي توانستيم اين مراسم را در سالن و مانند مراسم هاي معمول برگزار كنيم. اما هدف در برگزاري اين مراسم يادآوري خاطره رسول ملاقلي پور در سينماي ايران با كاشت يك نهال به نام او بود.
وي ادامه داد: ملاقلي پور با ساخت آثار درخشان لحظات خاص و خوب را در سينماي ايران و در عرصه سينماي دفاع مقدس به جا گذاشته است و اكنون نام و ياد رسول ملاقلي پور با كاشت نهال هميشه سبز خواهد ماند.
آيين گراميداشت ياد و خاطر رسول ملاقلي پور با كاشت نهال در موزه سينماي ايران به پايان رسيد و ويان ملاقلي پور نوه سه ماه رسول ملاقلي پور به شكل نمادين پلاك شناسايي پدر بزرگ خود در جنگ را به نهال تازه كاشته شده آويخت.
فراهنگ**9246**1027**خبرنگار: عليرضا مرادي**انتشار: جواد دهقاني
۰ نفر