۱۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۱۴
کد خبر: 82453179
T T
۰ نفر

اندازه‌گيري ميزان دوپامين در مغز امكان‌پذير شد

۱۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۱۴
کد خبر: 82453179
اندازه‌گيري ميزان دوپامين در مغز امكان‌پذير شد

تهران - ايرنا - محققان دانشگاه ام اي تي به روشي دست يافتند كه وجود و ميزان دوپامين را در مغز بيش از پيش آشكار مي‌كند.

به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري مديكال ساينس، دوپامين يكي از انتقال‌دهنده‌هاي هايي است كه توسط سلول هاي عصبي مورد استفاه قرار مي‌گيرد. اين انتقال دهنده عصبي همچنين مسئول يادگيري، حافظه، احساسات و عادت‌هاي رفتاري است.
روش‌هاي قبلي اندازه‌گيري دوپامين با محدوديت‌هايي مواجه بود و از طرفي مشخص نمي‌كرد كه چه مقدار از مغز تحت تاثير اين انتقال‌دهنده عصبي قرار دارد.
ابزار اندازه‌گير دوپامين توليد شده توسط محققان MIT از آرايه‌هاي الكترودهاي كربني تشكيل شده است و هردو محدوديت‌ روش‌هاي قبلي را برطرف مي‌كند؛ از طرفي اين دستگاه به اندازه‌اي كوچك است كه مي‌تواند در مغز انسان مورد استفاده قرار گيرد، بدون اينكه به بافت مغز آسيبي وارد كند.
قطر الكترودهاي كربني حدود 10 ميكرون است و هشت عدد از آن در يك پليمر سخت به نام PEG قرار مي‌گيرد، اين پليمر از آسيب احتمالي الكترودها به بافت مغز جلوگيري مي‌كند. پس از قرارگرفتن الكترود در مغز، يك ولتاژ نوساني بسيار كوچك اعمال مي‌شود، اين ولتاژ با تركيب دوپامين، واكنش‌هاي الكتروشيميايي ايجاد مي كند كه سبب بوجود آمدن جريان قابل اندازه‌گيري مي شود و از اين طريق مي‌توان وجود و اندازه دوپامين را تشخيص داد.
يكي از مهمترين كاربردهاي اين روش، بررسي اثربخشي داروهاي درمان پاركينسون است. پاركينسون يكي از مهمترين بيماري هاي عصبي مرتبط با دوپامين است.نتايج اين تحقيقات در نشريه Lab on a Chip منتشر شده است.
علمي (6) ** 9259**1440
مترجم: سپيده كاشاني** انتشار: گلشن
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
@irnaelm
https://telegram.me
۰ نفر