۲۲ اسفند ۱۳۹۵، ۱۴:۴۹
کد خبر: 82461724
T T
۰ نفر
رئيس دانشگاه علوم پزشكي:دزفول از نظر زيرساخت هاي بهداشتي و درماني در فشار است

دزفول - ايرنا - رئيس دانشگاه علوم پزشكي دزفول با اشاره به كمبودهاي موجود در حوزه بهداشت و درمان گفت:شهرستان دزفول از نظر زيرساخت هاي بهداشتي و درماني در فشار است.

به گزارش ايرنا يوسف پريدار روز يكشنبه در آئين افتتاح بيست و ششمين پايگاه اورژانس جاده اي 115 دزفول در شمس آباد ضمن تقدير از شهرداري شمس آباد و اقدام تحسين برانگيز خيرين حوزه سلامت به آخرين وضعيت دانشگاه علوم پزشكي دزفول اشاره كرد و گفت:با وجود كمك هاي مردمي و دولتي فراواني كه در حوزه بهداشت و درمان مي شود خواسته ها و نيازهاي مردمي در اين حوزه زياد است كه بايد به رفع اين نيازها پرداخت.
وي با تاكيد بر ضرورت توجه به مقوله پيشگيري پيش از درمان گفت:از نظر زيرساخت هاي بهداشت و درمان شديدا تحت فشار هستيم و اگر جمعيت نسبت به تعداد تخت هاي بيمارستاني را شاخص قرار دهيم به ازاي هر هزار نفر جمعيت بايد طبق متوسط كشوري 1.6 تخت داشته باشيم و طبق افق 1404 نيز اين ميزان بايد به 2.5 تا 2.6 تخت به ازاي هر هزار نفر برسد در حالي كه تعداد تخت هاي بيمارستاني در دزفول به ازاي هزار نفر
9/. مي باشد لذا در اين بخش از متوسط كشوري عقب هستيم .
رئيس دانشگاه علوم پزشكي دزفول افزود:كمبود تخت هاي بيمارستاني در دزفول باعث شده در برخي موارد بيمار 72 ساعت در اورژانس بلاتكليف بماند در حالي كه نهايت حضور بيمار در اورژانس هفت ساعت است و بعد از آن بايد تعيين تكليف شود .
وي افزود:در حوزه اورژانس پيش بيمارستاني با راه اندازي اورژانس هوايي تاكنون 100 ماموريت موفق در مرزهاي خوزستان و استان هاي لرستان و چهارمحال بختياري انجام شده و آمبولانس هاي دزفول در حال گسترش است بطوري كه در يكماه گذشته هفت دستگاه خودروي جديد به ناوگان آمبولانس دزفول اضافه شده و طبق برنامه اين رقم به 20دستگاه خواهد رسيد.
پريدار كمبود نيروي انساني را يكي از معضلات اورژانس دانست و گفت:طبق اعلام وزير بهداشت،پنج هزار و 500 نيروي انساني در كشور در اورژانس كمبود داريم كه سازمان مديريت بايد مجوز استخدام صادر كند تا مشكل حل شود .
وي در خصوص اورژانس بيمارستاني نيز گفت:بايد ساختار جامعي داشته باشيم تا خدمات با كيفيت و در شان مردم ارائه دهيم ولي در حال حاضر به علت كمبود امكانات و ازدحام بيماران در دزفول وضعيت ارائه خدمات در شان مردم نيست وپزشكان فرصت ويزيت علمي را ندارند به همين دليل ارتقاي تخت هاي اورژانس از 25 تخت به 65 تخت در دستور كار است .
رئيس دانشگاه علوم پزشكي دزفول افزود:براي حل مشكل تخت بيمارستاني نيز وزير بهداشت در سفر به دزفول مجوز ساخت بيمارستان 400 تختخوابي با 2 هزار ميليارد ريال اعتبار را صادر كرد كه در اين راستا عمليات تخريب بيمارستان پيشين يازهراي دزفول آغاز شده و از نيمه فروردين ماه پيمانكار مورد نظر نيز مشخص خواهد شد.
وي با بيان اينكه با ساخت اين بيمارستان تا 30 سال آينده نياز درماني منطقه مرتفع خواهد شد افزود:يكي ديگر از معضلات در حاشيه شهرها و مناطق روستايي نبود بيمارستان است كه طرح درمان بستر اجرا شد و ساخت مركز درمان بستر سردشت آغاز شده و تاكنون 50 درصد پيشرفت داشته كه اميدواريم تا يكسال آينده به بهره برداري برسد ضمن ايكه در هفته هاي آينده نيز مراكز درمان بستر روستاي خيبر و بخش شهيون دزفول نيز كلنگ زني مي شوند.
پريدار براي حل مشكلات بهداشتي و درماني اين شهرستان از خيرين حوزه سلامت طلب ياري كرد و گفت: خيرين دزفول با نگرش و ديد عالي خود در همه عرصه هاي بهداشت ، درمان و آموزش ورود كرده اند و تاثير گسترش اين مراكز را بر آينده جامعه به خوبي درك كرده اند.
** آماده باش تجهيزات بهداشتي و درماني دزفول ويژه تعطيلات نوروز
رئيس دانشگاه علوم پزشكي دزفول گفت:طرح بسيج سلامت نوروزي در دزفول از اول اسفندماه آغاز شده و تا 15 فروردين ادامه دارد.
وي افزود:در حوزه درمان نيز از اواسط اسفندماه در حالت آماده باش هستيم و تمهيدات لازم براي استقبال از ميهمانان نوروزي و شهروندان به علت تعطيلي برخي مراكز خصوصي و راهيان نور كه به منطقه اعزام مي شوند در شهرهاي تابعه به ويژه شهرستان شوش انديشيده شده است.
وي افزود:با وجود كمبودهاي ناشي از پرداخت نشدن مطالبات بيمارستان ها از سوي سازمان هاي بيمه گر ، كاركنان مراكز درماني دانشگاه علوم پزشكي دزفول با ظرفيت 100 درصدي در آماده باش هستند .
امام جمعه دزفول نيز در اين آئين ضمن تقدير از خيرين دزفول گفت:در دزفول متدين ترين افراد بدون هيچ چشم داشتي در مجمع خيرين سلامت فعاليت مي كنند و كارنامه درخشاني از خود برجاي گذاشته اند.
حجت الاسلام سيدمحمدعلي قاضي دزفولي افزود:ساخت پايگاه اورژانس جاده اي توسط خيرين در دزفول نمونه بارز اقتصاد مقاومتي است و كمك اين بانوي دزفولي برگرفته از فرهنگ فاطمي است .
7278/6068
خبرنگار:رقيه كردي-انتشار:محمدعلي فريدپناه