هزینه 400 میلیارد ریالی برای نگهداری راه های كردستان/ برف روبی 90 هزار كیلومتری در زمستان سال جاری

سنندج- ایرنا- مدیر راهداری اداره كل راهداری، حمل و نقل جاده ای كردستان گفت: این اداره كل طی سال جاری 400 میلیارد ریال برای نگهداری راه های بین شهری و روستایی استان هزینه كرده و راهداران نیز در ایام بارندگی 90 هزار كیلومتر برف روبی انجام داده اند.

به گزارش ایرنا محمدراشد مدرس گرجی، روز یكشنبه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران افزود: این میزان اعتبار برای این میزان اعتبار برای 120 كیلومتر روكش آسفالت، 2 هزار و 500 كلیومتر خط كشی، ایمن سازی و برف روبی هزینه شده است.
به گفته وی، آرام‌سازی مسیرها در مناطق مسكونی به صورت ویژه از سوی وزارت راه و شهرسازی در دستور كار قرار گرفته و 28 نقطه پرحادثه شناسایی شده است.
مدیر راهداری اداره كل راهداری، حمل و نقل جاده ای كردستان با اشاره به اینكه هم اكنون تمامی مقدمات اصلاح سازی این نقاط فراهم شده است افزود: در صورت تامین اعتبارهای مورد نیاز این نقاط در اسرع وقت اصلاح می شوند.
به گفته مدرس گرجی، به منظور كاهش تصادف های جاده ای تمامی محورهای پرخطر با تابلوهای اخباری و اخطاری به رانندگان اعلام شده است.
وی افزود: اجرای 15 كیلومتر حفاظ بتی در جاده های استان برای اولین بار، ایمن سازی وروی و خروجی شهرها، شانه سازی جاده ها به ویژه گردنه صلوات آباد و روشنایی این گردنه از دیگر اقدام های این اداره كل در سال جاری است.
وی گفت: ایمن سازی با استفاده از حفاظ های بتنی سیاست جدیدی بوده كه از اواخر سال گذشته آغاز شده و طبق برنامه های انجام شده و با توجه به تاثیر آن در امنیت رانندگان روند ایجاد حفاظ های بتنی در سال آینده ادامه خواهد داشت.

** برف روبی 90هزار كیلومتری با حجم 2 میلیون مترمكعب برف در راه های كردستان
به گفته مدرس گرجی، راهداران كردستان در سال جاری از ابتدای شروع بارش برف در جاده ها مستقر شده و تا كنون بیش از 90هزار كیلومتر برف روبی انجام داده اند و حجم برف ها نیز بیش از 2 میلیون مترمكعب گزارش شده است.
مدیر راهداری اداره كل راهداری، حمل و نقل جاده ای كردستان ادامه داد: علاوه بر برف روبی جاری برف های 20 بهمن را از جاده های استان توسط راهداران استان مهار شده و امداد رسانی به 30 هزار دستگاه نقلیه و اسكان یك هزار مسافر در راهدارخانه از دیگر اقدامات انجام شده در زمستان امسال است.
وی مجموع راه‌های استان را حدود هفت هزار و 852 كیلومتر عنوان كرد و گفت: از این میزان 6 هزار و 22 كیلومتر راه ‌استان روستایی و یك‌هزار و 830 كیلومتر راه بین شهری است.

** كاهش 14.3 درصدی تلفات رانندگی در كردستان/ عامل انسانی 75 درصد علت تصادفات
مدیر راهداری اداره كل راهداری، حمل و نقل جاده ای كردستان گفت: تلفات تصادفات جاده ای سال جاری استان در آمار منتهی به دی ماه طبق اعلام نهایی پزشكی قانونی كشور 14.3 درصد كاهش داشته است.
به گفته مدرس گرجی، سال 94 تا دی ماه تلفات جاده ای 329 نفر اعلام شده كه امسال این تلفات با 47 نفر كاهش 282 نفر است.
وی افزود: عمده علت تصادف ها در این نقاط طبق داده های راهنمایی و رانندگی به ترتیب شامل عامل انسانی، جاده، وسیله نقلیه، عوامل امدادی (پلیس، اورژانس و هلال احمر) عوامل محیطی (از جمله سیل، مه و گرد و غبار) است.
مدیر راهداری اداره كل راهداری، حمل و نقل جاده ای كرستان گفت: 75 درصد علت تصادف های استان عامل انسانی است كه می توان با رعایت فرهنگ ترافیكی از میزان آن كاهش داد.
در كردستان 40 گردنه مهم وجود دارد كه از این حیث استان در رده استان های اول كشور است و وجود 15 منطقه با امكان ریزش بهمن به طول هشت تا 10 كیلومتر، استان را در رده استان های حائز اهمیت در بحث راهداری زمستانی قرار داده است.
در استان كردستان همچنین 16 منطقه كولاك گیر به طول 16 كیلومتر وجود دارد.
3034/ 3020
** خبرنگار: حسن حسین زاده/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی