یادواره 850 شهید جنگ تحمیلی در میاندوآب برگزار شد

مهاباد- ایرنا- همزمان با سالروز تاسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ، یادواره سرداران شهید مهدی و حمید باكری و 850 شهید میاندوآب درهشت سال دفاع مقدس عصر یكشنبه با حضور اقشار مختلف مردم این شهرستان در مصلای امام خمینی برگزار شد.

به گزارش ایرنا، سردار حاج یعقوب صمدلویی، همرزم شهید مهدی باكری و فرمانده تیپ عاشورا در زمان جنگ تحمیلی در این آئین با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان، گفت: دلاورمردی ها و شخصیت سردار شهید مهدی باكری غیر قابل وصف است.
وی افزود: در مواقع جنگ، چهره واقعی انسان ها آشكار می شود و ما شهید باكری را در آن زمان شناختیم.
صمدلویی بیان كرد: امنیت كنونی كشور را مدیون شهدای گرانقدر از جمله شهیدان با كری ها هستیم كه به رغم قوی بودن سیستم نظامی دشمن و پشتیبانی كه از رژیم بعثی می شد، رزمندگان ایرانی با خلاقیت هایی كه داشتند و سختی هایی كه كشیدند، دشمن را شكست دادند.
وی بیان كرد: عوامل مختلفی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاثیر گذار بود كه از جمله آن می توان به ایثارگری ، شجاعت و اخلاص رزمندگان اشاره كرد.
وی اضافه كرد: وجه مشترك شهدا خداترسی، ولایت مداری و روی گردانی از مادیات و احساس مسئولیت نسبت به جامعه و دین است.
همرزم شهید باكری گفت: یكی دیگر از ویژگی های بارز شهدا، صداقت آنها بود و اعتماد و باور نیز با رشادت و دلاورمردی رزمندگان عجین شده بود.
وی اظهار كرد: فرماندهی شهید باكری، فرماندهی بر دل بسیجیان بود و آنها نیز در مقابل با جان و دل و از خودگذشتگی نقشه دشمن را نقش برآب كردند.
بیان خاطرات از دوران فرماندهی شهید مهدی باكری و مدیریت جنگ توسط آن شهید از دیگر بخش های این آیین بود كه توسط همرزم آن شهید به اطلاع حاضران رسید.
سرهنگ پاسدار جواد مولودی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه میاندوآب هم در این آئین با تبریك سالروز تاسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و با گرامی داشت سالگرد شهادت شهید مهدی باكری گفت: منزل محل زادگاه شهید والامقام سردار مهدی باكری، فرمانده لشكر 31 عاشورا، واقع در یكی از واحدهای مسكونی كارخانه قند میاندوآب به موزه فرهنگی و دفاع مقدس تبدیل شده است.
وی افزود: با توجه به این كه میاندوآب در مسیر زائران كربلا و كاروان راهیان نور شمال غرب كشور قرار گرفته و منزل محل تولد شهید باكری نیز در این مسیر قرار دارد، با تبدیل آن به موزه، زمینه برای بازدید آنها فراهم می شود.
وی گفت: با این اقدام ضمن بهره گیری مردم میاندوآب از این مكان معنوی، با ارائه خدمات مناسب فرهنگی و رفاهی به زائران عتبات عالیات، راهیان نور و مسافران، آنها نیز از این امكان بهره مند شده و با زندگی و ویژگی های شهیدان مهدی و حمید باكری و شهدای منطقه آشنا می شوند.
به گزارش ایرنا، شهید مهدی باكری در سال 1333 شمسی در شهرستان میاندوآب و در یكی از واحدهای سازمانی كارخانه قند دیده به جهان گشود.
پدر وی كه فیض الله نام داشت، در آن زمان كارمند كارخانه قند این شهرستان بود و خانواده وی در یكی از این واحدها سكونت داشت.
شهید باكری كه مدتی شهردار ارومیه بود، در جنگ تحمیلی فرماندهی لشگر 31 عاشورا را بر عهده داشت.
این شهید والامقام و سردار سپاه اسلام در روز پانزدهم اسفند سال 1365 در عملیات بدر به شهادت رسید.
شهرستان میاندوآب در شاهرگ مواصلاتی سه استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و كردستان واقع شده و در طول هشت سال دفاع مقدس 850 شهید و بیش از300 نفر جانباز و ایثارگر و آزاده تقدیم نظام و انقلاب اسلامی كرده است.
مهمترین اخبار ایرنای كشور و آذربایجان غربی را به صورت لحظه به لحظه از كانال خبری تلگرام این رسانه به آدرس irna_newsmahabad@ دریافت كنید.
3093** انتشار دهنده: پیمان پاكزاد