۲۴ اسفند ۱۳۹۵، ۲۳:۳۲
کد خبر: 82465012
T T
۰ نفر
تجمع ايزدي ها در سنجار عراق به خشونت كشيده شد/يك كشته و 10 زخمي

اربيل- ايرنا- تجمع شمار زيادي از ايزدي هاي اهل سنجار در غرب موصل، امروز سه شنبه ، با تيراندازي نيروهاي حزب دمكرات كردستان عراق به سوي آنها به تنش كشيده شد و گفته مي شود كه تاكنون يك تن كشته و تني چند زخمي شده اند.

به گزارش ايرنا، شمار زيادي از ايزدي ها در منطقه خانه سور در نزديكي مرز عراق با سوريه از توابع شهر سنجار روز سه شنبه با برپايي راهپيمايي نسبت به بروز درگيري چند روز پيش ميان نيروهاي لشگر روژ كه از جوانان كرد سوري تشكيل شده است و كردهاي ايزدي كه تحت عنوان نيروهاي مدافع شنگال(سنجار) در منطقه حضور دارند، اعتراض كردند.
رسانه هاي نزديك به پ‌.ك.ك اعلام كردند نيروهاي ويژه حزب دمكرات كردستان عراق به سوي راهپيمايان تيراتدازي كردند كه منجر به كشته شدن يك تن و زخمي شدن ده نفر ديگر شد.
شماري از راهپيمايان از كردهاي سوريه بودند كه به عنوان حمايت از مردم سنجار خود را به اين منطقه رسانده بودند تا سپري انساني در مقابل نيروهاي لشگر روژ ايجاد كنند.
لشگر روژ از جوانان كرد سوري تشكيل شده اند كه توسط حزب دمكرات كردستان عراق به رهبري مسعود بارزاني سازماندهي شده و آموزش ديده اند.
طي دو هفته گذشته اين نيروها قصد داشتند از محور سنجار به سوي خاك سوريه حركت كرده و وارد مناطق كردنشين سوريه شوند كه از سوي نيروهاي مدافع شنگال(سنجار) از پيشروي آنها جلوگيري به عمل آمد.
حزب دمكرات كردستان عراق نيروهاي مدافع شنگال را متهم‌ مي‌كنند كه از حزب كارگران كردستان تركيه معروف به پ.ك.ك هدايت و از بغداد هم حقوق ماهيانه دريافت مي كنند.
در مقابل نيروهاي مدافع شنگال بر اين اعتقاد هستند كه حزب دمكرات كردستان عراق به دستور تركيه نيروهاي روژ را روانه مناطق كردنشين سوريه مي كنند تا تنش و بحران در اين مناطق به پا كنند.
اين‌تنش ها بخشي از تنش هاي دو حزب كردي بنام حزب دمكرات كردستان عراق به رهبري مسعود بارزاني و حزب كارگران كردستان تركيه (پ.ك.ك) مي باشد.
حزب دمكرات كردستان عراق بدنبال تخليه شهر سنجار در سال 2014 ميلادي و اشغال آن بوسيله داعش از سوي ايزدي ها مورد انتقاد شديد قرار گرفت و حزب كارگران كردستان تركيه با استقرار شماري از نيروهاي خود در ارتفاعات سنجار اقدام به سازماندهي ايزدي ها در قالب نيروهاي مدافع 'شنگال' نمود.
جدل هاي لفظي كه از چند روز پيش شروع شده بود، روز سه شنبه نيز ادامه يافت، بطوري كه جميل بايك يكي از رهبران پ.ك.ك روز سه شنبه در سخناني بر عليه مسعود بارزاني اعلام كرد اگر سفر شما به تركيه توطئه نيست نيروهاي خود را از سنجار بيرون بكشيد.
وي افزود:اگر حزب دمكرات كردستان عراق نيروهاي خويش را از سنجار بيرون نكشد بر همه روشن خواهد شد كه حمله به سنجاري ها با توطئه تركيه و به دست حزب دمكرات كردستان عراق در حال اجراست.
اكرم صالح عضو كميته رهبري حزب دمكرات كردستان عراق در پاسخ به سخنان بايك به رسانه هاي كردي گفت؛ بهتر است آقاي بايك قبل از هر چيز تكليف خود را روشن كند تا بدانيم آنها الحشد الشعبي هستند يا نيروهاي پ.ك.ك؟
همزمان آري هرسين عضو كميته دفاعي پارلمان اقليم كردستان عراق در صفحه شخصي خويش در فيس بوك در پاسخ به جميل بايك نوشت؛ نيروهاي پيشمرگه تحت فرماندهي رئيس اقليم كردستان عراق هستند و تنها با دستور بارزاني دست به تحرك مي زنند.
در واكنش به درگيري هاي روز شنبه وزارت كشور اقليم كردستان عراق نيز با صدور بيانيه اي حزب كارگران كردستان تركيه (پ.ك.ك) را مسئول درگيري هاي امروز دانست و اعلام كرد پ.ك.ك با برنامه قبلي در تلاش براي ايجاد آشوب در منطقه بوده و قصد آغاز درگيري را دارد.
بيانيه وزارت كشور دولت اقليم كردستان عراق تصريح كرد كه آنها خواهان جنگ با پ.ك‌ك نيستند و ضروري است آنها منطقي تر با تنش ها برخورد كنند.
خاورم*1*351*1770*