۲۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۱۲
کد خبر: 82465543
T T
۰ نفر
طلیعه كامران سنتورنواز قدیمی ایران رهسپار خانه ابدی شد

تهران-ایرنا- آیین تشییع پیكر روان شاد طلیعه كامران نوازنده سنتور، شاعر و نقاش پیشكسوت ایران به شكلی غربیانه در موزه معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، آیین تشییع پیكر زنده یاد طلیعه كامران بانوی نوازنده، شاعر و نقاش پیشكسوت كشورمان بیش از ظهر امروز چهارشنبه با حضور شمار اندكی از اهالی هنر در محوطه موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
در این مراسم چهره های هنری چون میلاد كیایی، عباس مشهدی زاده، حمیدرضا طائفی، مهدی حسینی، علیرضا میرعلی نقی، كوروش میتین و نوید گوهری حضور داشتند.
معصومه مظفری رییس انجمن نقاشان ایران در این مراسم گفت: طلیعه كامران هم نقاش بود هم شاعر و هم نوازنده، اما ما چه قدر او را به نسل های آینده شناسانیدم و یا برایش نمایشگاه برپا كردیم؟ یا اینكه در زمان زنده بودنش از او تقدیر كردیم؟
وی افزود: ما طلیعه كامران را از دست دادیم و او از میان رفت، در حالی كه هیچ گاه در میان ما نبود.
در ادامه مهدی حسینی پژوهشگر و هنرمند نقاش گفت: ما امروز در این جا با یك پیكیر رو به رو نیستم، بلكه با سه پیكره رو به رویم، یكی طلیعه كامران نقاش، دیگری كامران شاعر و دیگری طلیعه كامران نوازنده. بسیار سخت است شخصی در وجود خود این سه هنر را به شكل خوب پذیرفته باشد.
سپس میلاد كیایی نوازنده چیره دست سنتور كشور درباره مرحوم كامران گفت: باور نكردنی است كه امروز در كنار پیكر بانوی تكرارناپذیر موسیقی ایران ایستاده ایم، هیچ گاه با او وداع نخواهیم كرد.
این نوازنده سنتور گفت: كامران نخستین بار در 10 سالگی در 1333 در یك محفل هنری كه استاد بنا هم حضور داشت، به یاد استادش حیب سماعی به زیبایی سنتور نوازی كرد و از كسانی كه شور سنتور نوازی در من برانگیخت یكی همین طلیعه كامران بود.
خانم ثمری صاحب گالری هفت ثمر نیز در این مراسم گفت: هر هفته خانم كامران به گالری تشریف می آورد و ساعتی با ما بودند. من از همه كسانی كه در این مدت به خانم كامران محبت و رسیدگی می كردند به ویژه شهاب مناء و خانم ها بكر و نوری سپاسگزاری می كنم.
دیگر سخنران این مراسم استاد عباس مشهدی زاده هنرمند پیسكسوت هنرهای تجسمی بود كه گفت: تا به حال نه مرد و نه زنی به مهربانی طلیعه كامران ندیده ام. او شاید تنها كسی بود كه در موسیقی آنچه را از استاد سماعی فرا گرفته بود به درستی عرضه می كرد.
وی افزود: ما كسی را از دست داده ایم كه واقعا در رفتار، شخصیت و توانمندی كارهای هنری نمونه بود. من هرگز ندیدم لبخند روی لب طلیعه كامران محو شود حتی زمانی كه روی تخت بیمارستان افتاده بود.
آخرین سخنران این آیین تشییع نیز علیرضا میرعلی نقی بود. این متتقد و پژوهشگر موسیقی گفت: طلیعه كامران در هنر حد بالایی داشت، اما كمتر مایل بود مطرح شود.
وی افزود: ایشان را می توان مادر سنتور نوازی قدیم ایران معرفی كرد. ما شناخت این بانوی بزرگ را مدیون استاد روح الله خالقی هستیم كه 50 سال پیش آثار وی را ضبط كرد. هم چینن باید از شهاب منا سپاسگزار باشیم كه گنجینه ای از نواخت های سنتور كامران را ضبظ و دوباره زنده كرد. خانم كامران مانند یك معمای میان ما زیست و هیچ گاه اصرار نداشت كه مطرح شود.
در ادامه پیكیر این بانوی هنرمند برای خاكسپاری راهی بهشت زهرا (س) شد.
طلیعه كامران، نوازنده پیشكسوت سنتور، شاعر و نقاش كه ماه گذشته به‌ علت نارسایی كلیه در بیمارستان بستری شده بود، صبح روز گذشته 24 اسفند به رحمت حق پیوست.
طلیعه كامران متولد سال 1309 بود، پدرش ویلون را از حسین‌ خان اسماعیل‌زاده فراگرفته بود و مادرش نیز علاوه بر آشنایی با موسیقی، به هنر نقاشی می‌پرداخت.
پدرش از دوستان حبیب سماعی نیز بود و از حبیب خواست كه به طلیعه سنتور بیاموزد. سماعی از حدود سال‌های 1321 هر دو هفته به تعلیم طلیعه می‌پرداخت. او از سال‌های 1326 به تكمیل آموزه‌های سماعی نزد دیگر شاگرد حبیب، مرتضی عبدالرسولی، پرداخت. همچنین طلیعه كامران به فراگیری ضربی‌های قدیمی و هم نوازی آن‌ها با حسین تهرانی پرداخت.
مرحوم استاد حسین تهرانی او را با زنده‌یاد استاد روح‌الله خالقی آشنا كرد و بخشی از برنامه‌های كنسرت‌های انجمن موسیقی ملی را به هم نوازی سنتور طلیعه كامران و ضرب حسین تهرانی اختصاص داد.
خالقی بعدها محتوای برنامه همایون اجرای طلیعه كامران را ضبط كرد و برای نمونه هنر بانوان موسیقی دان ایران، طی بازدید خود از روسیه، به آن كشور برد.
بنا به توصیه استاد خالقی به طلیعه كامران، او در اواخر دهه 20 به آموختن خط نُت نزد روح‌الله خالقی و تكمیل آن نزد ابوالحسن صبا پرداخت. پس از آموختن نت بود كه طلیعه كامران، بخشی از آموخته‌های خود از حبیب سماعی شامل دستگاه‌ها و آوازهای شور، ابوعطا، اصفهان و چهارگاه را در حدود سال‌های 35-1334 به خط نت نگاشت كه كتاب
«بخش‌هایی از ردیف حبیب سماعی به روایت طلیعه كامران» نتیجه آن‌ها است.
طلیعه كامران همچنین نقاشی پرسابقه بود. او نخستین نمایشگاه انفرادی خود را در سال 1347 در دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار كرد. او 11 نمایشگاه انفرادی داشت و در 42 نمایشگاه گروهی در ایران و خارج از ایران شركت كرد.
كتاب «بخش‌هایی از ردیف حبیب سماعی به روایت طلیعه كامران» (منتشر شده به همت نشر موسیقی عارف در سال 1388) و لوح فشرده «یادگار حبیب» (دارای بخش‌هایی از ردیف حبیب سماعی) «سنتور طلیعه كامران، تنبك و آواز استاد حسین تهرانی» (منتشر شده در سال 1390) بخشی از فعالیت‌های این هنرمند است.
فراهنگ**1085**3067**خبرنگار: امیرحسین دولتشاهی*انتشار دهنده: جواد دهقانی
۰ نفر