۲۷ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۳۷
کد خبر: 82467466
T T
۰ نفر
نیویورك تایمز: «نه» بزرگ مردم هلند به افراط گرایی؛ اروپا همچنان در معرض خطر پوپولیسم

تهران- ایرنا- روزنامه نیویورك تایمز نوشت: «نه» بزرگ مردم هلند به سیاست های افراطی ضد مسلمانان مایه دلگرمی است اما، ظهور تفكرات پوپولیسم راست افراطی در اروپا همچنان زنگ خطر است .

به گزارش ایرنا، نیویورك تایمز روز پنجشنبه در سرمقاله خود نوشته است:
ترس و حشت همگان از بابت اینكه هلند هم به درون دومینوی پوپولیسم به راه افتاده در اروپا بیفتد، مرتفع شد. مردم هلند روز چهارشنبه با استقبال كم نظیرشان از انتخابات پارلمانی این كشور یك 'نه' بزرگ به كاندیدای ضد مسلمانان و فوق راست گرای این كشور به نام ' گرت ویلدرز' گفتند.
دومینوی پوپولیسم اروپا، انگلیس را با رای دادن به خروج از اتحادیه اروپا كه اصطلاحا 'برگزیت' نامیده می شود، سردمداری كرد و در آمریكا هم این روند با روی كار آمدن ' دونالد ترامپ' كلید زده شد.
انتخابات روز چهارشنبه هلند، پیشاهنگ انتخابات فرانسه و آلمان بود كه در آنها احزاب پوپولیست راست گرای افراطی محبوبیت فوق العاده ای در بین مردم بدست آورده اند. با همه این اوصاف، هنوز زود است كه تصور كنیم انتخابات هلند شكست پوپولیسم راست گرای افراطی در اروپا را حتمی كرده است.
انتخابات پارلمانی هلند كم و كاستی های فراوانی دارد. 28 حزب با هم بر سر تصاحب 150 كرسی پارلمان به رقابت پرداختند . تشكیل دولت نیاز به تصاحب 76 كرسی دارد. نتیجه نهایی انتخابات تا روز سه شنبه اعلام نخواهد شد. اكثر آراء ماخوذه شمارش شده است .
حزب راست میانه حاكم به نام 'حزب خلق برای آزادی و دمكراسی' به رهبری ' مارك روته' نخست وزیر 33 كرسی بدست آورده است. طبق قوانین مرسوم هلند، روته باید به دنبال شركایی برای تشكیل یك دولت ائتلافی باشد كه این كار امكان دارد هفته ها و بلكه ماهها به طول انجامد.
روته ظاهرا برای تشكیل دولت ائتلافی به سمت حزب محافظه كار 'دمكرات مسیحی' و 66 حزب دمكرات چپ میانه طرفدار اروپا كه هریك 19 كرسی كسب كرده اند، روی خواهد آورد. حتی با پیوستن این احزاب به ائتلاف هم روته باز هم نیازمند دست كم یك حزب دیگر است تا به حد نصاب 76 كرسی لازم برای تشكیل دولت برسد. روته می تواند به حزب 'سبزها' كه یك حزب چپ گرای طرفدار اروپاست تكیه بزند كه تعداد كرسی هایش را از 4 كرسی به 14 كرسی افزایش داده است.
به هر ترتیب، جهت دهی این تجارت های سیاسی هرچه باشد، به نظر می رسد هلند به سمت و سویی می رود كه قویا یك حكومت طرفدار اروپا باقی خواهد ماند.
این موضوع موجبات مسرت رهبران اروپایی را برانگیخته است .
' آنگلا مركل' صدر اعظم آلمان كه او هم انتخابات خود را در ماه سپتامبر پیش رو دارد روز پنجشنبه در ارتباط با انتخابات هلند در سخنانی گفت:' حضور گسترده مردم هلند در انتخابات یك دولت طرفدار اروپا را در كشور تضمین كرد و این نشانه روشنی است '.
'فرانسوا اولاند' رئیس جمهور فرانسه هم با استقبال از نتیجه انتخابات هلند، آن را 'یك پیروزی شفاف علیه افراط گرایی' نامید.
اما نباید از حالا تصور كرد كه نتیجه انتخابات هلند به كشور فرانسه هم تعمیم داده خواهد شد و از حالا شكست ' مارین لو پن' و حزب راست گرای افراطی اش ' جبهه ملی' را حتمی بدانیم.
در فرانسه نتیجه نظرسنجی ها حكایت از آن دارد كه 'امانوئل ماكرون' در دور دوم انتخابات 7 مه / 17 اردیبهشت / لو پن را شكست خواهد داد .
اما چندان هم نباید به نتیجه نظر سنجی ها دل بست .
همین نظرسنجی در كشور هلند از پیروزی قوی 'ویلدرز' خبر داده بود. در انگلیس هم نظرسنجی ها حاكی از 'نه' مردم به 'برگزیت' بود و در آمریكا هم نظرسنجی ها حاكی از رای نیاوردن 'ترامپ' بود.
'حزب آزادی' ویلدرز به رغم شكست خود با 20 كرسی به مقام دوم رسید اما ویلدرز همچنان یك تحریك كننده قوی فوق راست گرا باقی می ماند. او در شبكه توئیتر نوشته است :' روته هنوز زور و قدرت آخر مرا ندیده است'.
همین مساله در مرود لوپن هم صادق است. اگر لوپن در انتخابات ماه مه شكست بخورد این به منزله آن نخواهد بود كه دست از جنبشش بكشد.
در مجموع آنكه، به حق باید انتخابات هلند را مایه دلگرمی دانست اما واقعیت این است كه ظهور پوپولیسم راست افراطی در اروپا همچنان زنگ خطر است.
اروپام**1591**مترجم: اقدس السادات حسینی ** انتشار دهنده: زهرا هژبری
۰ نفر