۲۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۴:۴۳
کد خبر: 82468580
T T
۰ نفر
پیام های سیاسی و نظامی پدافند هوایی سوریه علیه رژیم صهیونیستی

بیروت-ایرنا-حادثه دیروز حمله هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه و واكنش كم سابقه نیروی هوایی این كشور، بازتاب گسترده ای در محافل سیاسی و رسانه ای لبنان داشت. بیشتر تحلیلگران لبنانی این رخداد را نشانگر زیرسوال رفتن برتری استراتژیك رژیم صهیونیستی و نقطه عطفی در معادلات سوریه دانستند.

به گزارش ایرنا، جنگنده های رژیم صهیونیستی دیروز (جمعه) مناطقی را در سوریه هدف قرار دادند. این بار نخست نبود كه رژیم صهیونیستی تجاوز نظامی علیه سوریه داشت اما در اقدامی كم سابقه ارتش سوریه به صورت عملی و از طریق پدافند هوایی خود به این حمله پاسخ داد؛ رخدادی كه بسیاری از تحلیلگران نظامی آن را تحولی جدی در معادلات امنیتی منطقه دانستند.
بنا به اعلام ارتش سوریه، چهار فروند جنگنده دشمن صهیونیستی در ساعت 2 وچهل دقیقه بامداد روز جمعه با نقض حریم هوایی سوریه از طریق خاك لبنان در منطقه البریج یكی از مراكز نظامی را در مسیر تدمر در ریف شرقی حمص هدف قرار دادند كه پس از مواجه شدن با پدافند هوایی ارتش سوریه یكی از آنها در منطقه اشغالی سرنگون شد و بقیه جنگنده های متجاوز مجبور به فرار شدند.
روزنامه ها و پایگاه های خبری لبنان با اختصاص سرمقاله ها و یادداشت های خود به این موضوع، آن را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دادند. ر


**«النهار»: جنگ موشكی بین سوریه و اسرائیل
روزنامه النهار در مقاله ای با عنوان «جنگ موشكی بین سوریه و اسرائیل و تركش ها از قدس تا مسكو» به نقل از روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نوشت: این اولین باری نیست كه جنگنده های نیروی هوایی اسرائیل بعد از بمباران سوریه هدف حمله موشكی قرار می گیرند؛ در سپتامبر سال گذشته نیز چند موشك به سمت جنگنده های اسرائیلی شلیك شد كه خسارتی به دنبال نداشت.
این روزنامه شلیك موشك از سامانه دفاع هوایی سوریه را «تحول مهم» خواند و نوشت: موشك حیتس توانست یكی از موشك های اس 200 سوریه را در شمال قدس رهگیری و ساقط كند.
النهار در ادامه به نقل از سایت عبری زبان «والاه» نوشت: این اولین بار است كه اسرائیل برای رهگیری موشك ضد هوایی شلیك شده مجبور به استفاده از سامانه دفاع موشكی حیتس می شود...این حادثه خطرناك ترین اتفاق بین سوریه و اسرائیل در شش سال اخیر است و افزایش تنش به نفع اسرائیل نیست.
النهار در ادامه به بازتاب نظر روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحرونوت» پرداخت كه اتفاق سحرگاه روز جمعه را «جنگ موشكی واقعی» با ارتش سوریه نامید.
النهار همچنین به بیانیه ارتش سوریه اشاره كرد كه در آن آمده است: در ساعت 2:40 سحرگاه روز جمعه چهار جنگنده دشمن اسرائیلی پس از عبور از حریم هوایی لبنان و ورود به حریم هوایی سوریه، یكی از پایگاه های نظامی موجود در منطقه البریج به سمت تدمر در حومه شرقی حمص را هدف حمله خود قرار دادند.
نیروی هوایی ما ضمن مقابله با این هجوم، یك جنگنده را در داخل اراضی فلسطین اشغالی ساقط و بقیه را وادار به فرار كرد.

**«البناء»: سامانه سپر موشكی حیتس اعتبار خود را از دست داد
در سرمقاله روزنامه «البناء» به قلم «ناصر قندیل» آمده است: بیانیه های صادر شده از سوی اسرائیل حاكی از آن است كه موشك ساقط شده در روستاهای اربد اردن بقایای موشك حیتس است كه برای رهگیری موشك های سوری شلیك شده به سمت جنگنده های اسرائیلی پرتاب شد. این نشان می دهد كه جنگنده های اسرائیلی از حریم هوایی اردن و نه لبنان عبور كرده اند. طبق اخبار اعلام شده در اسرائیل، سامانه حیتس موفق به اسقاط موشك های سوری نشد و این موشك ها پس از آنكه تا آسمان قدس و اریحا نفوذ كرد توسط موشك های پاتریوت آمریكایی ساقط شد. این بدان معناست كه سامانه سپر موشكی حیتس از این پس ارزش خود را از دست داده است.
به نوشته قندیل، موشك های سوریه كه از نزدیك حمص شلیك شد به نظر می رسد چهار موشك بودند كه دو تای آنها به دو جنگنده بمباران كننده اصابت كرد و دو موشك دیگر اقدام به تعقیب جنگنده های ذخیره كرده و تا آسمان قدس یعنی مسافتی حدود 500 كیلومتر پیش رفتند. معنای این اتفاق همان است كه كارشناسان اسرائیلی در رسانه های این رژیم تصریح كردند و آن اینكه «دوران برتری هوایی اسرائیل به سر آمد.»
قندیل در پایان سرمقاله خود آورده است: با وجود این اعتراف ها، بعید نیست فردا برخی عرب ها از جمله برخی سوری ها و لبنانی ها اسرائیل را قدرت شكست ناپذیری توصیف كنند كه خود اسرائیل ادعای آن را ندارد و او را دارای به گونه ای نفوذ سیاسی بین المللی توصیف كنند كه اشتهای آن را دارد ولی دستش به آن نمی رسد.

**«المیادین»: تغییر محاسبات اسرائیل
پایگاه اینترنتی شبكه المیادین نیز در تحلیلی از این حادثه، تاكید كرد كه پاسخ موشكی به جنگنده های اسرائیلی بار دیگر محاسبات رژیم صهیونیستی را زیر سوال برد.
به نوشته این رسانه، پیشتر گفته می شد اسرائیل با در پیش گرفتن رویكرد «نبرد بین جنگی» سعی می كند مناطق خاص و محدودی از لبنان و سوریه را بمباران كند بدون اینكه این اقدام منجر به واكنش گسترده ای شود یا اسرائیل را به یك جنگ ناخواسته بكشاند.
اما به نوشته المیادین، اتفاق روز گذشته و پاسخ قاطع نیروی هوایی سوریه به تجاوز جنگنده های اسرائیلی این نظریه را در بوته آزمون قرار داده و بطلان آن را ثابت كرد و یك بار دیگر باعث پیچیده تر شدن محاسبات اسرائیل شد. شاید برای همین نیز در گزارش های رسانه ای اسرائیلی از رویداد دیروز به عنوان «تحول دراماتیك» یاد شد.

**«الجمهوریه»: پیام بمباران اسرائیل شكست سفر نتانیاهو به مسكو است
«ناصر شراره» در مقاله خود در روزنامه الجمهوریه با پرداختن به این حادثه «خطرناك»، بر روی پیام های سیاسی آن تمركز كرد و اعتراف رژیم صهیونیستی به وقوع چنین حادثه ای را به «سفر ناموفق» چند روز پیش «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم به مسكو مربوط دانست. نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این سفر تلاش كرد تا با ارتقای تفاهم نظامی با روسیه در سوریه، آزادی عمل بیشتری برای مقابله با نفوذ نظامی حزب الله و ایران در سوریه به دست آورد.
به نوشته الجمهوریه، اعلام خبر بمباران از سوی اسرائیل، حامل این پیام برای مسكو بود كه اسرائیل حاضر است به صورت یك طرفه و بدون تكیه به ساز و كار موجود، قواعد تفاهم نظامی با روس ها در سوریه را تغییر دهد. همچنین پاسخ سوریه به این بمباران و شلیك ضدهوایی سوری برای اولین بار، حاوی پیامی از روسیه به اسرائیل بود مبنی بر اینكه دمشق تحت حمایت روسیه پاسخ لازم به اقدامات اسرائیل در نقض تفاهم صورت گرفته بین مسكو و تل آویو در سوریه را خواهد داد.
به نوشته این روزنامه لبنانی، اطلاعات اولیه حاكی از آن است كه روس ها از پیام اسرائیل از این بمباران و نیز اهداف انتخاب شده برای بمباران كه مقابل چشم روسیه قرار داشت ناراحت هستند چون این اقدام اسرائیل هیچ حرمتی برای وجود روس ها در سوریه قائل نشده است. حال این سوال مطرح می شود كه آیا می توان انتظار داشت درگیری هوایی دو سال پیش بین تركیه و روسیه این بار بین جنگنده های وسی و اسرائیلی تكرار شود؟
خاورم*390*2054
انتشاردهنده:محمد خواجوئی