سال در جوار عتبات مقدسه با نام مبارك ائمه اطهار (ع) تحویل شد

نجف -كربلا- ایرنا- ساعت 13 و 28 دقیقه و 40 ثانیه به وقت محلی بغداد، درحالی سال در عراق چرخید كه در جوار عتبات مقدسه در نجف اشرف، كربلای معلا، كاظمین و سامراء نام مبارك ائمه اطهار (ع) با دعای ویژه تحویل سال درهم آمیخت و به این مناسبت، معنویتی وصف ناپذیر بخشید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، درحالی كه هزاران زائر ایرانی و عراقی در اطراف مرقد مطهر امیرمومنان (ع) در ساعات پایانی سال، سرگرم خواندن دعای توسل بودند، با نزدیك شدن آخرین دقیقه پایانی تحویل سال، بانگ 'لبیك یا علی (ع)' و 'حیدر حیدر' زائران ایرانی و عراقی، آسمان نجف اشرف را فرا گرفت.
در اطراف ضریح مقدس، به هر سو نقل و شیرینی پراكنده می شد و اشك و لبخند درهم آمیخته بود و فقط تنها بانگی كه به گوش می رسید نام مبارك علی (ع) بود كه تا لحظه تحویل سال فروكش نكرد.
آنچه در این مراسم بیش از همه دیدنی بود، زائران ایرانی و عراقی بودند كه به خاطر حلول سال جدید شمسی و آمدن بهار نو، همدیگر را در آغوش می گرفتند بدون اینكه همدیگر را بشناسند و به هم تبریك می گفتند و هریك برای كشور دیگری، آرامش و صلح را تمنا می كرد.
اختلاف زبانی بین دو ملت به نظر می رسید در این لحظات تحویل سال برداشته شده بود و زائران ایرانی به زبان فارسی یا بعضا عربی شكسته یا زوار عراقی به زبانی فارسی لهجه دار خود، به همدیگر حلول سال جدید را تهنیت گفتند و نقل و شیرینی به همدیگر تعارف كردند.
سفره های هفت سین امسال در اطراف حرم امیرمومنان (ع)، با دعا و توسل ها گره خورد و لحظاتی بعد از تحویل سال، اطراف حرم را آیین های خودجوش نوحه خوانی و جشن در برگرفت.
ذكر حضرت فاطمه زهرا (س) با توجه به اینكه مقارن با ایام سالروز میلاد دخت پیامبر اسلام (ص) شده است، در نجف اشرف و در كنار حرم امیرمومنان علی (ع) سرفصل اشعار همه مداحان بود.
در كربلا و بین الحرمین نیز همانند هر سال زائران ایرانی سفره های متنوع و دیدنی هفت سین را پهن كردند و در ساعات پایانی سال برای صلح و آرامش در منطقه و جهان دعا كردند.
در كاظمین و سامراء نیز حضور همزمان زائران ایرانی و عراقی در این روز دیدنی بود هرچند كه در سامراء به رغم تعداد انداك زائران اما اكثر آنها را ایرانیان تشكیل می دادند و سفره هفت سین را تا آنجا در جوار امامین عسكریین (ع) امتداد داده بودند و برای ظهور حضرت امام عصر (عج) دعا كردند.
براساس یك سنت دیرینه در عراق، در سال جدید شمسی مردم این كشور به ویژه شیعیان به زیارت مرقد امیرمومنان علی (ع) مشرف شده و سپس بر سر قبر بستگان از دست رفته می روند و نذورات توزیع می كنند.
آنچه در این مراسم ها جلب توجه می كرد، همكاری تولیت های عتبات مقدسه در عراق بود كه از طریق بلندگوهای حرم با این آیین سنتی ایرانیان همراه شده و به این مراسم معنویتی توصیف ناپذیر بخشیدند.
دعا برای پایان بخشیدن به تروریسم و یاد كردن از خانواده های شهدا و ذكر سلامتی برای رزمندگان الحشدالشعبی و نیروهای عراق و ایران و برقراری صلح و آرامش در منطقه و پایان جنگ در عراق، سوریه، یمن و لیبی و آزادی قدس شریف از جمله دعاهایی بود كه از بلندگوی عتبه علوی (ع) با آمین گویی زائران همراه شد.
شبك**خاورم**4*353*1770*1392**انتشار: ابوالفضل بابایی