۲ فروردین ۱۳۹۶، ۱۴:۲۲
کد خبر: 82471161
T T
۰ نفر

كاردار سفارت آلمان به وزارت خارجه تركيه احضار شد

۲ فروردین ۱۳۹۶، ۱۴:۲۲
کد خبر: 82471161
كاردار سفارت آلمان به وزارت خارجه تركيه احضار شد

آنكارا- ايرنا- وزارت امور خارجه تركيه در اعتراض به سخنان رئيس سازمان اطلاعات آلمان درباره ترديد كشورش در مورد نقش فتح الله گولن در كودتاي نافرجام 15 جولاي 2016، كاردار سفارت آلمان را احضار كرد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ايرنا، وزارت امور خارجه تركيه در بيانيه اي اعلام كرد كه كاردار سفارت آلمان در تركيه را براي اداي توضيحات و تسليم اعتراض فراخوانده است.
در اين بيانيه آمده است: براي نشان دادن واكنش آنكارا به اظهارات 'بورنو كال' رئيس سازمان اطلاعات آلمان مبني بر اين كه نسبت به دست داشتن گروه فتح الله گولن در كودتاي نظامي نافرجام 15 جولاي 2016 ترديد دارد، كاردار سفارت آلمان به وزارت امور خارجه تركيه فراخوانده شد.
در اين بيانيه ادعا شده است كه شواهد، اسناد و مكالمه هاي ضبط شده كودتاگران ارتباط گروه فتح الله گولن با عوامل كودتا را اثبات مي كند.
وزارت خارجه تركيه در بيانيه خود اظهارات رئيس سازمان اطلاعات آلمان را نشانه آغوش باز دولت آلمان به هواداران گروه فتح الله گولن عنوان كرده است.
به گزارش ايرنا، دولت تركيه مدعي است كه فتح الله گولن با تشكيل گروهي موسوم به 'فتو' و با رخنه در تشكيلات قضايي، نظامي، آموزشي و اركان دولتي، كودتاي 15 جولاي(25 تيرماه سال 1395) را سازماندهي كرده است.
فتح الله گولن از سوي دولت تركيه متهم اصلي كودتاي نافرجام 25 تيرماه سال گذشته اعلام شده و اعاده او كه بيش از 15 سال است در ايالت پنسيلوانياي آمريكا ساكن است، جزو خواسته هاي دولت اردوغان از دولت اوباما بود كه با مخالفت دولت قبلي آمريكا مواجه شده و موجب تيره شدن روابط دو كشور شد.
مقامات تركيه در ديدارهاي خود با همتايان خود، دولت جديد آمريكا را نيز تا كنون نتوانسته اند نسبت به اعاده و تحويل فتح الله گولن متقاعد كنند.
محاكمه عوامل كودتاي نافرجام 15 جولاي تركيه با كيفرخواست 2581 صفحه اي تنظيم شده در مركز ستاد كل ارتش تركيه عليه 221 متهم كه 26 نفر از آنها داراي رتبه ژنرالي هستند، در مراجع قضايي تركيه جريان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم رديف اول معرفي شده است.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخري