۳ فروردین ۱۳۹۶، ۱۱:۲۱
کد خبر: 82471689
T T
۰ نفر

خرمدره شهر تاك و طبيعت در مسير تاريخ

۳ فروردین ۱۳۹۶، ۱۱:۲۱
کد خبر: 82471689
خرمدره شهر تاك و طبيعت در مسير تاريخ

زنجان - ايرنا - خرمدره شهري با فرهنگ و تمدن هشت هزار ساله و جاذبه هاي طبيعي شگفت انگيز و بكر ميزبان گردشگران و مسافرين مشتاقي است كه اين شهر را براي سفر نوروزي خود انتخاب كرده اند.

به گزارش ايرنا، تعطيلات عيد نوروز فرصت بسيار خوبي براي بازديد از مكان هاي گردشگري و تاريخي ايران زمين است و هر كدام از آنان بازگو كننده فرهنگ و تمدن ايران است كه يكي از اين شهرها خرمدره محسوب مي شود.
نام خرم دره برگرفته از موقعيت طبيعي اين منطقه است و چون خرم دره روستاي خوش آب و هوا و در منطقه اي خرم واقع شده، به اين نام معروف شده است.
چنان كه از آثار و نوشته هاي مورخين، جغرافي دانان و سفرنامه نويسان برمي آيد، منطقه خرم دره به واسطه وجود ابهر رود در طول حيات خود همواره منطقه اي آباد و سرسبز بوده است.
در سفرنامه سيف ‌الدوله (دوران قاجار) درباره خرم دره آمده است 'خرم دره ده با صفاي معتبري است. باغات و زراعت زياد دارند. آب بسيار، در كنار رودخانه‌اي واقع است. حمام و مسجد خوبي دارد. مردمش ترك زبان هستند و بعضي باراندازها به جهت كاروانسرا ساخته‌اند.
مهم ترين علت وجودي شهر خرم دره جريان ابهر رود در طول شهر است كه دليل اصلي وجود باغ ها و زمين هاي كشاورزي و چهره سبز و خرم اين منطقه به حساب مي آيد.
روستاي خرم دره در گذشته شامل محله‌هاي لشگري، چاله محله و محله حصاري بوده و پس از آن محله‌هاي مختلفي به آن اضافه شده است و به اين ترتيب شهر در مقاطع مختلف تاريخي توسعه يافته است.
همچنين بارندگي مناسب و عبور ابهررود از ميان آن، سبزي و طراوت خاصي به خرم دره بخشيده كه موجب شده سفرنامه نويسان و جغرافي دانان از آن با عنوان باغ شهر نيز ياد كنند.

*** خرمدره 90 اثر مختلف را در خود جاي داده است
خرمدره از جمله شهرهاي باتمدن ايراني است كه 90 اثر شامل تپه ها، محوطه ها، گورستانها، قلعه ها و ابنيه هاي تاريخي در خود جاي داده است.
اين شهرستان با مساحتي معادل407 كيلومترمربع در قسمت جنوبي استان زنجان واقع شده است كه از شمال به استان قزوين و از شرق و غرب به شهرستان ابهر و از جنوب به شهرستان خدابنده محدود مي شود.
بر اساس سرشماري نفوس و مسكن در سال 1390 جمعيت شهرستان خرم دره بالغ بر 65 هزار نفر است كه شامل يك بخش و يك شهر، دو دهستان و 18 روستا و زبان و لهجه مردم اين شهرستان تركي و فارسي است.

**برخوداري شهرستان خرمدره از هواي پاك وسالم
برخورداري از هواي پاك وسالم يكي از ويژگيهاي منطقه خرم دره است و مسافران و گردشگراني كه براي گذراندن تعطيلات قصد سفر اين شهرستان را كرده اند، مي توانند از هواي پاك و بدون آلودگي اين منطقه استفاده كنند.

**مكان هاي ديدني و گردشگري شهرستان خرم دره
شهرستان خرمدره به دليل داشتن آب و هواي مناسب و بسيار مطبوع و طبيعت با صفا از مهمترين مناطق گردشگري استان زنجان و كشور به شمار مي رود.
باغهاي وسيع ميوه، كوچه باغهاي قديمي، كوه هاي همجوار، سدهاي خليفه لو و شوير و وجود آثار تاريخي فرراوان شامل قلعه هاي تاريخي، تپه ها و ابنيه تاريخي قديمي ترين محوطه شناخته شده سكونت بشري در دوره دهكده نشيني و پيش از تاريخ در تپه اي به نام تپه خالصه در باغات شهر خرم دره بيانگر ديرينگي و سكونت اقوام بشري در شهر خرم دره حكايت دارد كه همگي از مناطق بكر و ديدني اين شهرستان در كنار ميهمان نوازي مردم فهيم و فرهنگ دوست خرم دره كه زبانزد خاص و عام بوده، به شمار مي آيند.
اين شهرستان با توجه به خاك حاصل خيز و هواي معتدلي كه دارد يكي از مهمترين مراكز كشاورزي استان زنجان محسوب مي شود، از مهمترين محصولات اين منطقه مي توان به سيب، انگور، گردو، آلوچه، سيب زميني و ...اشاره كرد كه در اين ميان سيب لبناني خرم دره از شهرت جهاني برخوردار است.
منطقه خرمدره، منطقه اي كوهستاني محسوب مي شود و از نظر طبيعت زيباترين جنگل ها و باغات ميوه را در استان زنجان دارد كه به همين دليل به اين شهرستان نگين سبز استان نيز مي گويند.
از جاذبه هاي طبيعي و بكر اين شهرستان مي توان به كوچه باغ هاي زيبا و كوه هاي الوند با سه هزار مترارتفاع وˈ هپي داغي ˈبا ارتفاع تقريبي 1500متراشاره كرد كه از گذشته هاي دور تاكنون نام شهرستان خرم دره با آنها قرين بوده است.
دره هاي سر سبز، چشمه سارها و صخره هاي عظيم از مناطق ديدني و زيباي اين دو رشته كوه در شمال و غرب شهرستان است كه در ايام سال به ويژه در تعطيلات تابستان و نوروز پذيراي تعداد زيادي از شهروندان و هموطنان از سراسر كشور است.

*** تپه خالصه قديمي ترين استقرارهاي ايراني
با توجه به بررسي باستان شناسي انجام گرفته و نتيجه بررسي و پژوهش ها، قديمي ترين محوطه خرمدره به هزاره شش قبل از ميلاد يعني 8 هزار سال پيش باز مي گردد كه جزء قديمي ترين استقرارهاي ايراني است كه شناخته شده است.
تپه خالصه كاوش هاي باستان شناسي در آن نجام گرفته در خصوص تاريخ معماري نخستين ساخت و سازهاي معماري و همچنين نمونه هاي اوليه اهلي كردن و گياهان از جمله گندم و حتي انگور دانه هاي انگور نيز به دست آمده كه به هشت هزار سال پيش باز مي گردد.
كوره هاي سفال گري براي نشان دهنده توليد سفال و پخت آن نيز بيانگر تكنولوژي بسيار بالا در اين دوره است. حتي مقالات ارائه شده نيز نشان مي دهد قدمت محوطه به دره نو سنگي(بدون سفال) بر مي گردد و حتي ابزارهاي سنگي كشف شده نيز بيانگر قدمت تپه مربوط به پارينه سنگي قديم مي رسد.

***بناهاي تاريخي ثبت شده شهرستان خرم دره
از اثرهاي به ثبت رسيده مي توان به تپه خالصه، تپه داستاران، تپه آرانج، قيزلر قلعه سي، آينه لر داشي، محوطه گوره چال، قبرستان سوكهريز، تپه سينداران، محوطه قينرجه، محوطه كرم بلاغي، محوطه خرابه لر، محوطه آخارباخار، درمان تپه سي و تپه نصير آباد اشاره كرد.
اين شهرستان همچنين داراي تپه ها و محوطه باستاني است و بر اساس يافته ها و نتايج كاوشهاي باستان شناسان در تپه خالصه خرم دره كه در حدود يك كيلومتري جنوب اين شهر واقع شده است نشان مي دهد كه مردم اين ديار در هشت هزار سال پيش، از فرهنگ و تمدن پيشرفته برخوردار بوده اند.

**صنايع دستي شهرستان خرم دره
صنايع دستي شهرستان خرم دره قالي و فرش بافي، جاجيم، گليم، گلدوزي، منبت، گيپور و خياطي از مظاهر هنري و فرهنگي اين شهرستان بوده كه حاكي از ذوق و استعداد مردم اين ديار در گذشته و حال است.

***حيات وحش و طبيعت شهرستان خرم دره
حيات وحش و طبيعت شهرستان خرم دره به علت واقع شدن در مجاورت كوه هاي شمال (انجيلين و...) همچنين ارتفاعات بلند منطقه و بارش هاي فصلي از طبيعت بكر و زيبايي برخوردار است بطوري كه در برخي مناطق اين شهرستان جانوران و پرندگان حمايت شده همچون بز كوهي، كبك، گرگ و...ديده مي شوند.
6085/7320
خبرنگار: اعظم شامي *** انتشار دهنده: رويا رفيعي