۶ فروردین ۱۳۹۶، ۱۱:۳۲
کد خبر: 82474130
T T
۰ نفر
چقدر در رانندگی مهارت دارید؟ خطای انسانی همچنان مهمترین عامل تصادفات

تهران - ایرنا - رانندگی آن گونه كه بسیاری از افراد تصور می كنند، عملی ساده و پیش پا افتاده نیست، بلكه فعالیتی دشوار و پیچیده است از آن جهت كه فرد باید بداند در موقعیت های مختلف چه واكنش هایی از خود نشان دهد.

رانندگی از این نظر پیچیده و دشوار است كه راننده بداند و قدرت تشخیص این نكته را داشته باشد كه در چه موقعیت هایی حتی با سرعت مجاز به مصلحت نیست بلكه باید با سرعت مطمئنه رانندگی كرد.
تشخیص این شرایط به توانایی رانندگان بستگی دارد به همین دلیل است كه كارشناسان پلیس راهور همواره توصیه می كنند كه رانندگان باید موقعیت های مختلف در رانندگی را به درستی تشخیص دهند كه این تشخیص به توانایی جسمی و روانی زیادی نیاز دارد.
تردد در مسیرها و جاده های مه آلود یكی از موقعیت های حساس در رانندگی است كه نیازمند رعایت دقیق مقررات راهنمایی و رانندگی و همچنین حركت با سرعت مطمئنه است.
یكی از راه های رانندگی بی خطر در جاده ها، كسب اطلاع از شرایط جوی و ترافیكی راه ها از طریق مركز اطلاعات و كنترل ترافیك پلیس راهور ناجا با شماره تلفن 120و 88255555 (ده خط) یا مراجعه به سایت www.rahvar120.ir كه آخرین اطلاعات ترافیكی را بارگذاری می كند، است.
این سایت در ایامی مثل نوروز كمك شایانی به رانندگان برای تردد در این راه ها ارائه می دهد تا كمتر با خطر روبرو شوند.
در تصادف زنجیره ای كه 4 فروردین ماه در محور اتوبان شهید شوشتری (مشهد- باغچه و بالعكس) به دلیل شرایط جوی(مه آلودگی و كاهش دید) رخ داد، گواه این مساله است كه رانندگان توجهی به اعلام شرایط جوی از سوی دستگاه های ذی ربط نداشته و از سوی دیگر با رعایت نكردن سرعت مطمئنه در این مسیر رانندگی كرده اند.
با وجود آموزش هایی كه در كلاس های تئوری و عملی آموزشگاه های رانندگی به افراد ارائه می شود كه در شرایطی كه هوا مه آلود است و كاهش دید وجود دارد باید با سرعت مطمئنه رانندگی كنند، دیده می شود كه افراد با سرعت مجاز رانندگی كرده اند در حالی كه رانندگی با سرعت مطمئنه با رانندگی با سرعت مجاز كاملا متفاوت است.
به گفته كارشناسان پلیس راهور، سرعت مطمئنه ، سرعتی است كه راننده قادر باشد وسیله نقلیه را قبل از هرنوع برخورد یا تصادفی كنترل و متوقف كند.
سرعت مطمئنه ضمن اینكه از سرعت مجاز كمتر است، بسته به شرایط راه، وضعیت جوی ، میزان بار ترافیك و حتی شرایط روحی راننده اتخاذ می شود. در شرایطی مثل مه غلیظ كه راننده قادر به دیدن فاصله 50 متری جلو نباشد باید سرعت را به صفر كاهش دهد یعنی توقف در حاشیه امن راه تا رفع موانع دید.
موقعیت های مختلفی در رانندگی برای شخص راننده ایجاد می شود كه اتخاذ تصمیم درست و سازنده و گاه فارغ از آموزش های ارائه شده، در تامین امنیت راننده و سرنشینان خودرو بسیار حائز اهمیت است.

**توصیه های پلیس به مسافران نوروزی
پلیس راهور با مورد توجه قرار دادن هر یك از این موقعیت ها، همواره با نزدیك شدن به ایام تعطیلات نوروزی و حتی تابستان، توصیه هایی به شهروندان ارائه می دهد.
پلیس راهور نیروی انتظامی در ارایه توصیه به شهروندان در ایام تعطیلات نوروزی و سفرها، به رعایت سرعت مجاز و سرعت مطمئنه در صورت بارندگی و لغزندگی جاده ها تاكید كرده است. براساس تحقیقات، رعایت سرعت مجاز، ریسك مرگ و میر ناشی از تصادفات را به شدت كاهش داده است.
از دیگر توصیه های پلیس در سفرهای نوروزی، استفاده از كمربند ایمنی برای تمام سرنشینان حتی سرنشینان عقب خودروها است چرا كه در تصادفات دیده شده كه بسیاری از سرنشینان عقب خودرو در اثر ضربه به سر فوت شده اند یا كودكانی كه در صندلی های عقب نشسته اند به بیرون از خودرو پرت شده اند؛ بر این اساس همواره به رانندگان توصیه می شود كه از صندلی های ویژه و ایمن برای كودكان و نونهالان استفاده كنند.
عجله، سرعت، شتاب، سبقت غیرمجاز و ورود به لاین مخالف و حركت در شانه خاكی جاده ها از دیگر عوامل مرگ آفرین هنگام رانندگی به ویژه در جاده ها است.
به عنوان مثال در تصادف زنجیره ای كه چهارم فروردین ماه امسال در تونل شماره 5 جاده كرج - چالوس ترافیك سنگین ، مهم ترین عامل سبقت مجاز و حركت در لاین مخالف تونل بوده است.
عباس صفری مدیر راهداری اداره كل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان البرز پیش از این در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: در این تصادف زنجیره ای هشت دستگاه خودروسواری در تونل شماره 5 كرج - چالوس سبب ترافیك سنگین و مصدومیت سطحی 2 نفر شد كه طبق بررسی ها یك راننده با ورود به مسیر مخالف سبب تصادف زنجیره ای در داخل تونل شماره 5 و خسارت به خودروها و ترافیك سنگین در محل شد.
به گفته صفری، بسیاری از تصادفات به خاطر تخلف برخی رانندگان رخ می دهد ، ورود به مسیر مخالف یا حركت در شانه های خاكی راه ها از مهمترین علل بیشترین تصادفات در چند روز اخیر بوده است.
وی به رانندگان توصیه كرد كه برای پیشگیری از چنین حوادثی با صبر و حوصله رانندگی كنند ضمن آنكه از سرعت زیاد و ورود به مسیرهای مخالف و شانه های خاكی جاده ها خودداری كنند.
البته عامل دیگری كه در تصادفات ایام نوروز بسیار دیده شده، خستگی و خواب آلودگی راننده است به همین دلیل پلیس همواره توصیه می كند كه رانندگان بویژه در ایام تعطیلات نوروزی و تابستان، به ازای هر دو ساعت رانندگی 15دقیقه استراحت كنند.
سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی پیش از این در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در حاشیه بازدید از وضعیت جاده های خراسان رضوی، گفت: طبق میانگین كشوری بی توجهی رانندگان به جلو، خستگی و خواب آلودگی آنها علت اصلی 40 درصد سوانح جاده ای نوروز امسال تاكنون و واژگونی خودروها بوده است.
وی افزود: همین آمار و میزان وقوع سوانح رانندگی در خراسان رضوی بیشتر از میانگین كشوری و 60 درصد بوده است. پس از خستگی و خواب آلودگی علت وقوع بیش از 20 درصد تصادفات سرعت غیرمجاز و 15 درصد نیز سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ خودروها است.
همچنین سردار مهری از رانندگان خواست با عجله و خستگی اقدام به راندن نكنند و ضمن توجه به علائم راهنمایی، سرنشینان نیز شرایط مناسبی را برای راننده فراهم كنند تا شیرینی سفر به تلخی تصادف تبدیل نشود.
«ظهر روز چهارم فروردین ماه مه گرفتگی غلیظ سبب تصادف زنجیره ای 130 دستگاه خودرو در آزادراه 35 كیلومتری شهید شوشتری در جنوب مشهد شد كه 89 نفر مصدوم و یك كودك خردسال جان خود را از دست داد.
تصادف زنجیره ای دیگر در همین روز رخ داد كه در حادثه نخست در ساعت 11 و 30 دقیقه، تعدادی خودرو در 2 لاین شمالی و جنوبی آزاد راه كرج - قزوین و درمحدوده شهر جدید هشتگرد به وقوع پیوست 11 نفر مصدوم شدند كه توسط امدادگران به مراكز درمانی انتقال یافتند.
در حادثه دوم ساعت 14:05 در خط جنوبی آزاد راه كرج - قزوین و در محدوده پارك سوار ساوجبلاغ بین تعدادی دیگر خودرو رخ داد كه 11 نفر مصدوم شدند. از این تعداد 7 نفر به مراكز درمانی انتقال یافتند و 4 نفر در محل مداوا شدند.
در تصادف زنجیره ای دیگری در روز پنجم فروردین ماه هشت دستگاه خودروسواری در تونل شماره 5 كرج - چالوس سبب ترافیك سنگین و مصدومیت سطحی 2 نفر شد.
با كمی تامل در تمام این تصادفات و با نظر كارشناسان پلیس راهور، خطاهای انسانی مهم ترین عامل تصادفات است به گونه ای كه اگر عامل نبود ایمنی جاده و خودروها رفع شود، اما عامل انسانی مورد غفلت قرار گیرد، فرهنگ سازی لازم در این زمینه صورت نگیرد، هیچ یك از عوامل جاده و خودرو در كاهش تلفات تاثیرگذار نخواهند بود چراكه عامل انسانی مهم ترین عامل در كنار سایر عوامل است.
اجتمام9105**1569
خبرنگار: آرزو نیكنام ** انتشار: علی حبیبی
آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر