۸ فروردین ۱۳۹۶، ۱۵:۲۸
کد خبر: 82476349
T T
۰ نفر
پویش «نه به ریختن زباله» در ارتقای مسئولیت اجتماعی حفظ محیط زیست موثر است

تهران-ایرنا-رئیس مركز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با پیوستن به پویش «نه به ریختن زباله» خبرگزاری ایرنا گفت: این پویش در ارتقای مسئولیت اجتماعی افراد برای حفظ محیط زیست موثر است.

محمدمهدی گلمكانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تقدیر از راه اندازی پویش «نه به ریختن زباله» افزود: هر حركتی كه به حفظ محیط زیست كمك كند، حركتی ارزشمند است مخصوصا كه چنین اقدامی از سوی رسانه ها باشد و زمانی كه آنها رسالت خود را در زمینه و ارتقای شاخص های محیط زیست تبیین كنند، ارزشمندتر خواهد شد.
وی ابراز امیدواری كرد: تمامی خبرنگاران سایر رسانه ها از پویش «نه به ریختن زباله» به خصوص در سال جدید و در آستانه روز طبیعت حمایت كرده و بتوانند به عنوان یك مسئولیت اجتماعی چنین اقداماتی را در راستای حفظ محیط زیست آغاز كنند و امسال شاهد رفتارهای غیرموجه كمتری در زمینه ریختن زباله در طبیعت از سوی شهروندان باشیم.
گلمكانی پویش هایی همچون «نه به ریختن زباله» را برای بیان آداب مسافرت، استفاده صحیح از طبیعت، تجربه های موفق سایر شهرهای كشور و كشورهای دیگر در حفظ محیط زیست، یادآوری و رعایت مولفه های محیط زیستی در راستای دستیابی به توسعه پایدار موثر دانست و گفت: پویش «نه به ریختن زباله» در آینده می تواند موضوع تفكیك زباله را مورد توجه قرار دهد.
رئیس مركز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینكه جلوگیری از آلودگی های بصری ناشی از ریختن و انباشت زباله در سطح شهر و به خصوص طبیعت می تواند یكی از اهداف پویش «نه به ریختن زباله» باشد، اظهار كرد: ریختن زباله و انباشت آن در طبیعت و كنار جاده ها، چهره ای نازیبا و زشت ایجاد می كند كه هنگام مسافرت به دامان طبیعت با نماد و انباشتی از زباله مواجه می شویم كه به جای استفاده از زیبایی ها، لذت مسافرت را از انسان گرفته و كسالت روح را برای او در پی دارد.
گلمكانی گفت: فردی كه زباله ای را در طبیعت رها می كند، علاوه به تضییع حق طبیعت، حقوق شهروندان را در استفاده از طبیعت و زیبایی های آن سلب می كند كه با توجه به سفارش های دینی و اصول اخلاقی زیبنده جامعه ما نیست.
وی فلسفه حفظ محیط زیست را جلوگیری از آلودگی ها و كاهش نازیبایی ها دانست و افزود:تمامی انسان ها با تاسی از صفت اصلی خداوند به دنبال زیبایی هستند و همان طور كه خانه و اتومبیل تمیز و بدون زباله به روحیه ما نشاط و طراوت می بخشد مطمئنا طبیعت پاك و عاری از زباله لذتی مضاعف خواهد داشت.
رئیس مركز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: در روند طبیعی زندگی، نمی توانیم بگوییم كه زباله و پسماند به هیچ عنوان تولید نخواهد شد و نباید بشود، هیچ وقت ما چنین توصیه های افراطی را مطرح نمی كنیم اما با كمی تدبیر می توان تولید زباله، تفكیك و مراحل بازیافت آن را مدیریت كرد.
گلمكانی با بیان اینكه پویش «نه به ریختن زباله» دعوت به احترام به یكدیگر، احترام به طبیعت و كم كردن آلودگی های محیط زیست است، اظهار كرد: با بهره مندی از چنین پویش هایی ضمن ایجاد مسئولیت پذیری در رفتارهای افراد جامعه، می توان با تنظیم و مراقبت از رفتارهای خود در طول زندگی به یك توسعه پایدار و سالم در كشور دست پیدا كرد.
وی گفت: مردم امروزه نسبت به محیط زیست و سلامتی خود آگاه تر و حساس تر شده اند اما گاهی اوقات به علت اطلاعات كمتر و یا سهوا گمان می كنند كه طبیعت تمام زباله ها را تجزیه می كند در صورتی كه ممكن است زباله ای 300 یا 500سال تجزیه نشود كه پویش «نه به ریختن زباله» در افزایش آگاهی مردم در این زمینه موثر باشد.
رئیس مركز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به تولید روزانه 7هزار تن پسماند در شهر تهران افزود: متاسفانه این مقدار پسماند برای این شهر مناسب نیست و اگر تولید پسماند و تفكیك آن را با دقت بیشتری پیگیری كنیم، می توان این عدد را به نصف رساند.
گلمكانی بدترین نوع زباله را زباله های پلاستیكی عنوان كرد و گفت: این نوع پسماند سالیان طولانی در طبیعت باقی مانده و به آن آسیب می رساند كه با اقدامات ساده در پیشگیری از خرید كالاهایی كه بیشترین پسماند را تولید می كند، می توان تولید پسماند را كاهش داد به عنوان مثال در خرید نان به جای كیسه پلاستیكی می توان از كیسه پارچه ای استفاده كرد.

*عضویت بیش از 18هزار نفر در كانون محیط زیست محلات
رئیس مركز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینكه بیش از 18هزار نفر در 354 محله شهر تهران عضو كانون محیط زیست محلات هستند، افزود: این افراد با شعار «تهران، شهر تازه» فعالیت می كنند.
وی شهر تازه را شهری دانست كه تنوع زیستی و طبیعت غنی داشته باشد كه آب سالم و انرژی پاك، زمین و هوای پاك به عنوان یكی از معیارهای شهر تازه مطرح می شود و برای دستیابی به یك آرمان شهر كانون های محیط زیست محلات باید این معیارها را در فعالیت های خود مورد توجه قرار دهند.
گلمكانی افزود: در حوزه زمین پاك موضوع پسماند، آلودگی های مختلف مرتبط با زمین، روش های پاك سازی و جلوگیری از منابع آلوده كننده زمین و در حوزه هوای پاك موضوع های مرتبط با آلودگی هوا، خودرو، استفاده از دوچرخه، پویش سه شنبه های بدون خودرو مورد توجه قرار می گیرد و این مباحث با برگزاری كلاس ها و كارگاه های آموزشی و تخصصی به دوستداران و فعالان محیط زیست آموزش داده می شود.
وی خاطرنشان كرد: وظیفه حفاظت از محیط زیست علاوه بر مردم متوجه حاكمیت و دولت هم هست و موضوعی حق التكلیفی است كه مردم و دولت باید همزمان، همراه و همدل بایكدیگر در جهت ارتقای محیط زیست حركت كنند.
خبرگزاری ایرنا همزمان با نوروز 96 پویش «نه به ریختن زباله» را به عنوان یك حركت ملی و فراگیر و راهكاری مناسب برای ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست راه اندازی كرده است.
تاكنون بسیاری از مسئولان، هنرمندان و شخصیت ها از این پویش حمایت كرده اند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با كانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/7245/ 1539
۰ نفر