۱۲ فروردین ۱۳۹۶، ۹:۵۶
کد خبر: 82478929
T T
۰ نفر

اورامان، شهر پلكاني با جاذبه هاي بي نظير گردشگري

۱۲ فروردین ۱۳۹۶، ۹:۵۶
کد خبر: 82478929
اورامان، شهر پلكاني با جاذبه هاي بي نظير گردشگري

سنندج- ايرنا- اورامان يا هورامان شهري شگفت انگير به قدمت تاريخ زاگرس با ساختار طبيعي كوه هاي سربه فلك كشيده، جنگل و روستاهاي پلكاني و فرهنگ دست نخورده مردم كردستان جاذبه بي نظير گردشگري براي درك زيبايي هاي طبيعي و تاريخي در كنار هم است.

به گزارش ايرنا، مشخصه اصلي اورامان (هورامان ) ساختار طبيعي آن شامل كوه هاي سر به فلك كشيده، جنگل و رودخانه است كه چشم اندازهاي شگرفي را دل طبيعت و كوه هاي رفيع به وجود آورده به طوري كه همه ساله پذيراي بسياري از گردشگران داخلي و خارجي است.
شهر شگفت انگيز هورامان تخت، شهري به قدمت تاريخ با فرهنگي بسيار غني به عنوان مركز هورامان در 65 كيلومتري جنوب غربي سروآباد از شهرستان هاي استان كردستان قرار گرفته كه روايت است زماني اين شهر مركز حكومت و پايتخت حكام محلي منطقه هورامان بوده و كلمه تخت آن به معني پايتخت است.
تمامي شهر نه تنها به خاطر معماري پلكاني خانه هاي آن بسيار ديدني بوده بلكه به خاطر شكل هرم گونه شهر است كه قلعه باستاني نيز در راس آن قرار دارد.
شهر اورامان را با بافت تاريخي و قديمي و آيين هاي پيرشاليار مي شناسند كه همه ساله در فصل هاي بهار و زمستان، برگزار مي شود، اورامان قدمتي به درازاي تاريخ دارد و براساس منابع مستند بيش از هزار و 300 سال قدمت اين منطقه است.
پوشش گياهي متفاوت، لباس كامل، متفاوت و بي نظير كُردي، موسيقي فوق العاده و روح انگيز عرفاني، روحيه وصف ناپذير مهمان نوازي، كوچ ييلاقي به مناطق مرتفع در جوار روستا به نام (هه وار) و بسياري فرهنگ ها و آيين هاي خاص اين منطقه كه در هيچ كجاي دنيا نمي توان آن را يافت از ديگر ويژگي هاي اورامان است.
از لحاظ فرهنگي، اورامان شامل مناطقي است كه با لهجه هاي كردي هورامي صحبت مي كنند و طبيعت كوهستاني، كوه هاي سربه فلك كشيده و دره هاي عميق آن مردماني مهمان نواز و سخت كوش را پرورده كه نمود عيني آن در تمام شئونات زندگي مانند معماري پلكاني در ساخت منازل، كشاورزي پلكاني، تعهد و پايبندي به برگزاري رسومات قديمي و فرهنگ منحصر بفرد آنها، نمايان شده است.
مراسم پيرشاليار از زمان هاي بسيار دور در اين روستا برگزار شده است و مراسمي كه با ريشه كهن، جشن عروسي پيرشاليار (شهريار) را يادآور مي شود و اين جشن از آيين هاي بسيار كهن مردم كردستان است، اگرچه اين مراسم در طول زمان با تغييرات بسيار مواجه بوده، ولي ريشه هاي كهن اساطيري خود را به خوبي حفظ كرده است.
در مراسم پير شاليار قرباني كردن گاو و گوسفند، دف نوازي و رقص عرفاني و پخش نذورات، مراسم تبرك تسبيح و كفش پير و همچنين پخت نوعي نان و در نهايت با رفتن به زيارت مزار پير به پايان مي رسد.
مراسم كومسايي از ديگر مراسمات شهر هورامان تخت است كه هر ساله در چهل و پنجمين روز بهار كه مصادف است با 15 ارديبهشت اين مراسم تحت عنوان مراسم 'كومسا ' در مزار پير افسانه اي (پير شاليار ) با حضور گسترده گردشگران و مردم و اهالي منطقه برگزار مي گردد.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كردستان گفت: منطقه هورامان داراي بيش از 50 روستا با بافت و منظر تاريخي، طبيعي و فرهنگي است كه تاكنون سه بافت روستاي ژيوار، پالنگان و شهر هورامان در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.
سيد محسن علوي افزود: اين منطقه با داشتن فرهنگ، آداب و رسوم و منحصر به فرد، تلفيقي از انسان و طبيعت، صنايع دستي، گويش منحصر به فرد، طبيعت بكر و داشتن يك بافت زنده و پويا محيطي جذاب براي گردشگران است.
به گفته وي، مناطق و روستاهاي گردشگري همچون اورامان (هورامان) و پالنگان در واقع بهشت طبيعي كردستان هستند و معماري پلكاني، خانه هايي با نماي سنگي و ساخته شده در شيب تند و باغستان هايي در دل كوه از ويژگي هاي منحصر به فرد اين منطقه بوده كه آن را به قلب گردشگري غرب كشور تبديل كرده است.
اورامان تخت با بيش از چهار هزار نفر جمعيت از توابع شهرستان سروآباد در 160 كيلومتري شهر سنندج مركز استان كردستان و در منطقه اورامان واقع شده و شامل مناطقي از جنوب غربي استان كردستان است كه قسمتي از شهرهاي سنندج، كامياران و بخش هاي زيادي از شهرستان سروآباد را در بر مي گيرد.
اورامان (هورامان) منطقه اي روستايي بود كه در سال 90 با همين نام به شهر تبديل شده اما بافت آن همچنان مانند يك روستا باقي مانده است.
منطقه باستاني و كوهستاني اورامان (هورامان) از جمله زيست گاه هاي روستايي كردستان است كه به علت روستاهاي داراي معماري پلكاني در طبيعتي زيبا و فرهنگي خاص، آن را به منطقه هزار ماسوله مشهور كرده است.
استان كردستان داراي يك هزار و 519 اثر تاريخي شناسايي شده شامل آثار باستاني، غارهاي طبيعي، درختان كهنسال، ميراث منقول، قنات و مكان هاي طبيعي است و هم اكنون 828 مورد از اين تعداد شامل 763 اثر باستاني، هشت مورد ميراث طبيعي، 49 مورد ميراث معنوي و هشت مورد ميراث منقول است.
3034/ 1904
** خبرنگار: حسن حسين زاده/ ** انتشار دهنده: مسعود احمدي