۱۲ فروردین ۱۳۹۶، ۱۹:۱۱
کد خبر: 82479390
T T
۰ نفر
پویش نه به ریختن زباله تمرینی برای كاستن بار زباله ها از دوش طبیعت

تهران - ایرنا - در روزگاری كه ریختن زباله در محیط زیست و طبیعت به خصوص در مناطق گردشگری خسارات بعضا جبران ناپذیری بر پهنه طبیعی میهن مان وارد كرده است؛ پویش «نه به ریختن زباله در محیط زیست» تمرینی برای كاستن سنگینی بار زباله ها از دوش طبیعت و مناطق گردشگری است.

به گزارش ایرنا، پویش «نه به ریختن زباله در محیط زیست» توسط سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به عنوان رسانه حرفه ای با بیش از80 سال قدمت در عرصه خبری و اطلاع رسانی راه اندازی شده كه با استقبال دوستداران محیط زیست و طبیعت دوستان مواجه شده است.
ورزشكاران، هنرمندان، محققان و پژوهشگران، سازمانهای مردم نهاد و دستگاه های اجرایی از این پویش استقبال كردند و تعدادی از آنها تمایل خود را به پیوستن به این حركت نمادین اعلام كردند.
ریختن پسماند مواد غذایی، پلاستیك و ظروف یكبار مصرف، یكی از معضلات حاد طبیعت گردی است و این رسانه خبری با راه اندازی پویش «نه به ریختن زباله در محیط زیست» در صدد ایجاد رفتارهای صحیح و مناسب در این زمینه و نهادینه كردن فرهنگ نریختن زیاله یا جمع آوری آن و نهایات رفع این معضل در كشور است.
علیرغم برخی تلاشهای انجام گرفته توسط متولیان این حوزه وسازمانهای مردم نهاد متاسفانه هنوز شاهد این معضل در اغلب مناطق طبیعی و گردشگری اعم از جنگل ها، سواحل دریا، رودخانه و بوستان ها هستیم كه اقدام علاوه بر از صدمات جبران ناپذیر به طبیعت، سلامتی ما را نیز به خطر انداخته است.
متاسفانه با حضور برخی از طبیعت گران و مسافران شاهد صحنه هایی ناگور و مشمئز كننده در اغلیب مناطق گردشگری و طبیعت هستیم كه امیدواریم با اینگونه اقدامات، معضلات زیست محیطی برطرف شود .

** پیویش نه به ریختن زباله تمرینی برای احترام به محیط زیست است
سازمان حفاظت محیط زیست در آستانه روز طبیعت در بیانیه ای از مردم تقاضا كرد كه پویش های مردمی «طبیعت پاك» و « نه به زباله » كه با هدف نریختن زباله در محیط زیست و جمع آوری زباله ها در طبیعت طراحی شده و تمرینی است برای احترام به طبیعت، لذا از همه مردم درخواست می شود تا با این حركت همگانی همگام شده و با پیوستن به این پویش های ارزشمند، زمینه حفاظت از محیط زیست پاك و سالم را در سراسر ایران بوجود آورند.
گردشگران و طبیعتگران به جای رها كردن زباله ها در طبیعت، كیسه مخصوص جمع آوری زباله را همراه خود برده و زباله های تولیدی را به ایستگاه های مسقر تحویل دهند و زباله های خود را در جنگل، ساحل دریا، كنار چشمه های آب، دره ها و مناطق كوهستانی رها نكنند و نسبت به سلامت درختان و بوته های جنگلی اعم از طبیعی و دست كاشت دقت و توجه ویژه ای داشته باشند.
در زمان حضور در طبیعت، مسافران تا حد امكان غذاهای آماده كه نیازمند پخت مجدد نیست به همراه داشته باشند و در صورت نیاز به آتش، در حد امكان از زغال آماده استفاده كنند و از شكستن هرگونه سرشاخه درختان جلوگیری به عمل آورند و حتماً خاكستر آتش را نیز با آب و خاك خاموش كنند.

** پویش نه به زباله ، تحقق آرزوی چندین ساله محیط زیست مازندران
مدیركل حفاظت محیط زیست مازندران از راه اندازی پویش نه به ریختن زباله در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قدردانی كرد و این اقدام را تحقق آرزوی چندین ساله برای به میدان آوردن گروه های مرجع به منظور حفاظت از محیط زیست دانست.
حسینعلی ابراهیمی كارنامه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این اقدام ایرنا سبب هوشیار سازی جامعه و ایجاد جنبش های اجتماعی برای حفاظت از محیط زیست می شود و عضویت گروه های مرجع از قبیل هنرمندان، ورزشكاران ملی و سایر گروه ها به عنوان الگوی جامعه در این پویش همراهی مردم را در جهت حفظ محیط زیست به دنبال خواهد داشت.
وی در پایان این گفت و گو به كمپین نه به ریختن زباله خبرگزاری جمهوری اسلامی پیوست.
روزانه در مازندران سه هزار تن زباله تولید می شود و دفن زباله از چالش های اصلی مردم و مسوولان استانی است.

** نه به ریختن زباله، زیباترین مشی طبیعت دوستی است
مدیركل حفاظت محیط زیست كهگیلویه و بویراحمد گفت: نه به ریختن زباله در محیط زیست، جلوه زیبایی از فرهنگ طبیعت دوستی و محیط یاری برای داشتن محیط سالم و با نشاط است.
سید اسدالله هاشمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، رهاسازی زباله در طبیعت و اماكن عمومی را یك معضل جدی فرهنگی و آفت زیست محیطی برشمرد و افزود كه داشتن محیط زیست سالم و عاری از زباله نیازمند مشاركت همگانی است.
مدیركل حفاظت محیط زیست كهگیلویه و بویراحمد جنگل ها، مراتع و گونه های گیاهی و جانوری را یك سرمایه ملی و امانت بین نسلی دانست و خواستار مشاركت بیشتر مردم در امر حفظ منابع ملی شد.

** تلاش یك هزار نیروی خدماتی شهرداری اردبیل برای جمع آوری زباله در نوروز
اردبیل - ایرنا - شهردار اردبیل با تقدیر از اقدام ایرنا در راه اندازی پویش 'نه به ریختن زباله' گفت: داشتن شهری سالم، پاك و زیبا و عاری از زباله از برنامه های اولویت دار شهرداری اردبیل می باشد.
حمید لطف اللهیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این افراد برای جمع آوری زباله در سطح شهر و رفت و روب محلات و خیابان ها در ایام نوروزی فعال خواهند بود.
وی بیان كرد: امسال برای جمع آوری زباله ها 100 دستگاه ماشین آلات بكارگیری شده اند كه در ایام تعطیلات در جمع آوری ودفن زباله ها فعال خواهند بود.

** ریختن زباله به طبیعت دل زمین را به درد می آورد
قزوین - ایرنا - قهرمان سنگنوردی ایران و جهان گفت: ریختن زباله طبیعت و آلوده ساختن آن توسط انسان ها دل زمین را به درد می آورد.
رضا علیپور در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به راه اندازی پویش نه به ریختن زباله در طبیعت توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی، افزود: راه اندازی چنین پویش هایی در سطح كشور لازمه صیانت از طبیعت این سرمایه گران بهای خدادادی است.
وی ادامه داد: طبیعت تنها به انسان ها اختصاص ندارد و تمامی كائنات و حیوانات در استفاده از این سرمایه خدادادی مشترك هستند، بنابراین ما حق نداریم با بی توجهی به این نعمت ارزشمند و رهاسازی زباله ها در طبیعت و محیط زیست آن را به نابودی و تباهی بكشانیم.

** معاون وزیر كشور: كاری نكنیم كه طبیعت با ما انسان ها قهر كند
تهران - ایرنا - معاون سیاسی وزیر كشور گفت: كاری نكنیم كه طبیعت با ما انسان ها قهره كند ضمن این كه از آن بهره مندی داریم و استفاده می كنیم.
علی اصغر احمدی درگفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: اقدام ایرنا برای تلاش برای حفاظت از محیط زیست و این كه یادآوری و راهنمایی می كند هر كسی هر جایی اتراق و از هر مسیری عبور می كند ضمن این كه مراقب سلامتی خود هستند، از محیط زیست خود نیز مراقبت و نگهداری كنند، تحسین برانگیز است.
وی افزود: پویش ایرنا به مردم جامعه این نكته را یادآوری می كند ضمن اینكه در رانندگی نباید بی گدار به جاده بزنند و مواظب سلامتی خود باشند، طبیعت را نیز یاری دهند و با ریختن زباله های خود در محیط زیست،كاری نكنند كه طبیعت با انسان ها قهر كند.

** محیط زیست قربانی خاموش زباله ها
كاشان - ایرنا - تخریب زیستگاه ‌ها، از بین رفتن تنوع زیستی، كاهش كیفیت هوا، آلوده شدن خاك و آب از آثار مخرب و ویرانگر ریختن زباله ها در طبیعت است و به عبارتی می توان گفت محیط زیست قربانی خاموش زباله هاست.
به گزارش ایرنا، درقرن حاضر به دلیل كم ‌توجهی انسان‌ ها به محیط‌ زیست و خسارت های جبران ‌ناپذیر به این میراث مهم و با ارزش، كره زمین در حال نابودی است.
بی ‌توجهی به محیط‌ زیست و اهمیت آن اثرهای جبران‌ ناپذیری هم چون گرم ‌تر شدن زمین، آلودگی هوا، سوراخ شدن لایه ازن، انقراض گونه ‌های مختلف گیاهی و جانوری، آب شدن یخ ‌های قطبی، آلودگی و كمبود منابع آبی را به وجود آورده و نسل ‌های آینده را درگیر مشكلات خود خواهد كرد.
مردم باید بدانند كه بازگشت به طبیعت در مورد بسیاری از مواد موجود در زباله به طول می انجامد و این مواد سال ها باعث آلودگی و آسیب به محیط زیست می شوند.

**مرگ زودرس طبیعت بكر مرنجاب با ریختن زباله
مدیر یك مجتمع گردشگری در كویر مرنجاب نیز در گفت و گو با ایرنا بیان كرد: رها كردن و ریختن زباله در طبیعت بكر مرنجاب مرگ زودرس برای اندك پوشش گیاهی و جانوری این منطقه نمونه گردشگری به همراه خواهد داشت.
این فعال محیط زیست با اشاره به اینكه سال ها است در مجموعه ای چند منظوره در كویر در صدد ایجاد یك چرخه حیات در اقلیم كویری است بیان كرد: طرح پرورش و مدیریت گیاهان و جانوران كویری و تنظیم تخصیص آب را شروع كردیم و با تامین چنین محیطی زمینه صنعت پاك گردشگری را در راهبرد خود داشتیم.

** نتیجه گیری
طبیعتی كه به زیبایی تمام از گل و گیاه آراسته است، نباید با ریختن انواع زباله و پلاستیك نازیبا و گاها طعمه حریق كنیم بلكه این سرمایه طبیعی را باید به نحو مطلوب حراست و برای آیندگان حفاظت كرد.
تخریب اكوسیستم ها یا رها كردن زباله و آثار آلودگی ها، مرگ زود رس را برای پوشش گیاهی و جانوری این اقلیم به ارث می گذارد و این خبر، آینده ای تلخ برای دوستداران طبیعت و نسل جوان و نوجوان وطن ماست.
شیشه و قوطی های فلزی و بویژه آلومینیومی مدت زمان زیادی طول می كشد كه از بین برود و برخی از آنها چند قرن به طول می كشد تا به خاك تبدیل شوند و ما باید در مصرف آنها نهایت دقت را داشته باشیم.
كیسه های پلاستیكی و ظروف یك بار مصرف نیز همین گونه اند و باید كیسه های پاكتی شوند.
بهره گیری از شبكه های اجتماعی از جمله اقداماتی است كه می تواند ما را به نتایج مطلوب تر رهنمون كند. بنابراین كمپین ‌هایی نظیر پویش نه به زباله ریختن در محیط زیست باید از ظرفیت شبكه ‌های اجتماعی بهره ببرد.
ابتكار ایرنا به عنوان یك رسانه مهم با كاركرد اجتماعی و فرهنگی را در طرح نه به ریختن زباله را امری ممتاز در عرصه رسانه و اطلاع رسانی است و پرداختن به این مقوله كه یك چالش مهم حفظ محیط زیست است، امری تحسین برانگیز بوده كه امیدواریم با حمایت مناسب مسئولان و همراهی بموقع مردم شاهد رفع این معضل در كشور باشیم.
در استانه روز طبیعت امیدواریم مردم همراهی خوبی داشته و شاهد كاهش این معضل در كشور باشیم.
علمی ** 1201 **1449
خبرنگار: عبدالكریم جبارپور*انتشار: امیر كاردان راد
۰ نفر