مدیركل راه آهن جنوب شرق كشور مستقر در زاهدان به خبرنگار ایرنا گفت: نخستین قطار حامل محموله ترانزیتی شامل سیب زمینی، انبه، نارنگی و برنج از مبدا پاكستان به مقصد قزاقستان توسط شركت حمل و نقل بین المللی بهینه ترابر آژور به صورت آزمایشی وارد ایستگاه زاهدان شد.
مجید ارجونی افزود: این محموله كه در حال انتقال به قطار ایران است (عملیات ترانس شیپ) به مقصد مورد نظر منتقل می شود.
وی با اشاره به اینكه مجموع ترانزیت سال گذشته كشور از طریق خط ریلی یك میلیون تن بوده است اظهار داشت: چنانچه ترانزیت نخستین محموله پاكستان به قزاقستان از خط ریلی جمهوری اسلامی ایران با موفقت انجام شود امسال می توانیم درصد زیادی از ترانزیت كشور را به سیستان و بلوچستان اختصاص دهیم.
وی بیان كرد: بر اساس پیش بینی انجام شده قرار است سالانه یك میلیون تن كالا از طریق خط ریلی زاهدان ترانزیت شود.
به گزارش ایرنا با توجه به اینكه خط ریلی پاكستان با ایران متفاوت است امكان عزیمت قطار پاكستانی به داخل خط ریلی ایران وجود ندارد به همین سبب محموله های ترانزیتی با انجام عملیات ترانس شیپ (انتقال كالا از قطار پاكستانی به قطار ایرانی در ایستگاه راه آهن زاهدان) جابجا و منتقل می شود.
راه آهن سیستان و بلوچستان را می توان ادامه راه آهن هندوستان محسوب كرد كه در سالهای 1297 و 1298 (1918-1919 میلادی ) در قاره آسیا و شبه قاره هند به طول 600 كیلومتر از كویته به سمت زاهدان در مدت كمتر از 2 سال ساخته شد.
اكنون راه آهن جنوب شرق با داشتن 2 نوع خط عریض و استاندارد، اتصال ریلی به كشور پاكستان و قرار گرفتن در مسیر كریدور بین المللی شرق به غرب كه سبب اتصال كشورهای پاكستان و شبه قاره هند به تركیه، اروپا و آسیای مركزی شده از اهمیت بین المللی ویژه ای برخوردار است و مورد تایید سازمان اكو و اسكاپ قرار دارد.
موقعیت راهبردی ایران به عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب موجب شده كه از سالیان دور كالاها از طریق جاده های معروفی مثل جاده ابریشم، جاده مروارید و جاده هندوستان از ایران عبور كنند و در همین راستا با ساخت خطوط ریلی مشهد - بافق - بندرعباس و زاهدان - بم - كرمان و در آینده نزدیك مشهد - زاهدان - چابهار زمینه ایجاد كریدورهای بین المللی ترانزیت از طریق راه آهن و اتصال كشورهای آسیای مركزی، دریای سیاه، قفقاز و اتحادیه اروپا با شبه قاره هند، خاور دور و كشورهای جنوب شرقی آسیا فراهم شده است.
در این میان شهر زاهدان و راه آهن جنوب شرق كشور بدلیل قرار گرفتن در مسیر كریدورهای ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب از اهمیت بین المللی برخوردار است به همین دلیل دولت برای شكوفایی اقتصادی منطقه ساخت راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد به طول هزار و 330 كیلومتر را آغاز كرده است.
راه آهن زاهدان- كویته پاكستان در سال 1298 هجری شمسی به منظور حمل و نقل ادوات جنگی و نظامی توسط روسها ساخته شده كه قرار بود تا سرخس استان خراسان رضوی ادامه داشته باشد كه با پایان جنگ جهانی دوم ادامه ساخت آن متوقف شد.
فاصله ریلی راه آهن زاهدان -میرجاوه 94 كیلومتر و تا كویته پاكستان 650 كیلومتر است.
3213**6081 خبرنگار: اكبر نوری ** انتشار دهنده: حیدرسرایانی
زاهدان - ایرنا - نخستین محموله ترانزیتی پاكستان به مقصد آكتائو قزاقستان از طریق خط ریلی كویته - زاهدان امروز/ سه شنبه/ وارد سیستان و بلوچستان شد.