۱۶ فروردین ۱۳۹۶، ۸:۲۱
کد خبر: 82482285
T T
۰ نفر
مهدی فخیم زاده: تمایلی برای كار كردن با سوپراستارها ندارم/مشغول نگارش فیلمنامه كمدی اكشن هستم

تهران - ایرنا - مهدی فخیم زاده كارگردان مجموعه تلویزیونی «ولایت عشق»، با بیان اینكه موافق كار كردن با سوپراستارها نیستم، تصریح كرد: اكنون مشغول نگارش فیلمنامه كمدی اكشن هستم.

بازیگر نقش «نریمان» در مجموعه تلویزیونی «علی البدل» روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مورد حضور در این سریال تصریح كرد: این ژانر را پیش از این تجربه نكرده بودم، همچنین دوست داشتم با سیروس مقدم به عنوان كارگردانی كه سریال های زیادی ساخته است، كار‌ كنم.
وی در مورد آماده نبودن فیلمنامه قبل از آغاز فیلمبرداری و معایب یا مزایای آن برای بازیگران و كارگردانان گفت: داشتن فیلمنامه كامل قبل از تصویربرداری یا كامل كردن آن هنگام تصویربرداری بستگی به كارگردان دارد، هر كارگردانی با روشی كار می كند.
فخیم زاده ادامه داد: تربیت شده سینمای بخش خصوصی هستم و در بخش خصوصی كارگردان حق ندارد در یك لوكیشن دوبار فیلمبرداری كند، به همین دلیل در سینما و تلویزیون با سناریوی كامل تصویربرداری را آغاز می كردم.
كارگردان فیلم سینمایی «همسر» تاكید كرد: مقدم هم با اینكه از ابتدا فیلمنامه را كامل در اختیار ندارد جوری برنامه ریزی می كند كه لوكیشن ها در بازه های مختلف زمانی در اختیار او باشد. مثلا لوكیشن های شورا و خانه خان ها در اختیار ما بود و سكانس های مرتبط را در چند زمان مختلف در این لوكیشن ها فیلمبرداری كردیم.

** ساخت سریال تاریخی دردسرهای زیادی دارد
بازیگر فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» كه در دو ژانر تاریخی و اكشن سریال هایی را برای تلویزیون ساخته است در مورد وضعیت آثار نمایشی در این ژانرها پاسخ داد: ژانر تاریخی در حیطه كاری من نبود و به نوعی سر راهم قرار گرفت و چون در بخش خصوصی كار كرده ام این بخش توان كار كردن در زمینه تاریخی را ندارد.
وی افزود: قبل از سریال «تنهاترین سردار» دو فیلم موفق طنز موقعیت و خانوادگی «خواستگاری» و «همسر» را كار كرده بودم و قرار بود سریال دیگری برای تلویزیون بسازم كه در میانه تصویربرداری سریال «تنهاترین سردار» از من خواستند بقیه كار را ادامه دهم، هنوز «تنهاترین سردار» تمام نشده بود كه «ولایت عشق» را پیشنهاد دادند و ساختم.
كارگردان و بازیگر فیلم سینمایی «مسافران مهتاب» گفت: بعد از این دو سریال تلویزیون هر سریال تاریخی برای ساخت در دست داشت؛ به من به عنوان كارگردان پیشنهاد داد كه نپذیرفتم ولی به عنوان بازیگر حاضر به همكاری بوده ام.

** مایل به ساختن آثار اكشن هستم
وی افزود: در مجموع بیشتر مایل به ساختن آثار اكشن هستم زیرا آثار تاریخی را همیشه از صفر باید شروع كنی، كار تاریخی به صورت مداوم ساخته نمی شود. حتی داود میرباقری قبل از سریال «مختارنامه» قصد داشت سریال «سلمان» را بسازد كه هنوز هم موفق به ساخت آن نشده است.
بازیگر نقش عمر سعد در سریال «مختارنامه» تصریح كرد: در كار تاریخی همیشه بحث های زیادی هست و حتی در مورد مختار هم این مباحث وجود داشت، كار تاریخی به اندازه ای مدعی دارد كه ساخت آن را بسیار مشكل می كند. سریال اكشن را راحت تر می توان ساخت به شرط اینكه متن خوبی داشته باشد.
كارگردان سریال «حس سوم» در مورد علت اینكه در شرایط كنونی سریال ها بیشتر ملودرام خانوادگی است، گفت: علت آن نیست كه تلویزیون چنین سفارش می دهد، بلكه طرح و فیلمنامه باید شاخص های اكشن را داشته باشد تا پذیرفت شود. سریال اكشن فقط این نیست كه دو نفر كتك كاری كنند؛ اما اگر سریال «خواب و بیدار» را سریال اكشن بدانیم این سریال پنج صحنه تیراندازی و بزن بزن ندارد.
فخیم زاده گفت: شخصیت اول این سریال اكشن و كسی است كه خطر از وی عبور كرده، اصل موضوع در چنین آثاری باید حاد و اكشن باشد. در تلویزیون جا انداختن چنین فردی دشوار است و به همین دلیل آثار اكشن زیادی ساخته نمی شوند.

** مشغول نگارش فیلمنامه كمدی اكشن هستم
بازیگر سریال «ساختمان 85» با بیان اینكه مشغول نگارش فیلمنامه یك كمدی اكشن است، گفت: بارها پیش آمده خواستم سریالی را شروع كنم حتی به صحبت جدی رسیدیم اما به دلایل مختلف منتفی شده است. در سینما هم این خطر وجود دارد كه فروش شكست بخورد و هم پول تهیه كننده هدر برود، هم اعتبار من و خجالت اینكه كسی ضرر مالی كرده است.

** موافق كار كردن با سوپراستارها نیستم
وی كه در سی وچهارمین دوره جشنواره فیلم فجر به عنوان داور حضور داشت، افزود: سینما در شرایط بدی است و نباید فقط فروش چند فیلم خوب را دید. فیلم های زیادی در جشنواره سی و چهارم دیدم در اكران عمومی نفروخت یا حتی همه ‌آنها نمایش داده نشد.
فخیم زاده گفت: حتی امسال كه برای هیات انتخاب با من تماس گرفتند 120 فیلم ارائه شده بود، بعضی از این فیلم ها اصلا اكران نمی شود. جریان هنر و تجربه هم با آنكه خوب است اگر جوانان را تشویق كنند همیشه از این نوع فیلم ها بسازند، خطرناك است.
كارگردان سریال «هم نفس» یكی از مشكلات سینما را دستمزد بالای بعضی هنرپیشه ها دانست و گفت: در بعضی فیلم ها دستمزد هنرپیشه ها دوبرابر مخارج بقیه فیلم می شود و فیلم از جهات دیگر فقیر است؛ زیرا از دیگر هزینه ها كم می كنند.
وی ادامه داد: این آفت در شبكه نمایش خانگی وجود دارد و موجب فقیر بودن سریال های این حوزه می شود. در گذشته تلویزیون هم توصیه می كرد بعضی هنرپیشه های خاصی در سریال وجود داشته باشند.
فخیم زاده گفت: با سوپراستار كار كردن موافق نیستم، زیرا هم مخارج فیلم را بالا می برد و هم كارگردان و بقیه عوامل باید خود را با او تطبیق دهند.
سریال «علی البدل» به كارگردانی سیروس مقدم، تهیه كنندگی الهام غفوری و محصول شبكه یك سیما از اول تا 14 فروردین ماه روی آنتن این شبكه رفت.
علی البدل تقابل های دو خان به نام های «نریمان» و «نوذر» را روایت می كند كه در روستایی بهره بردار از نعمت خدادادی آب معدنی روزگار می گذرانند.
مهدی فخیم زاده، مهدی هاشمی، احمد مهران فر، محسن تنابنده، فروغ قجابگلی، هادی كاظمی، بهرام افشاری، هومن حاجی عبداللهی، حسین محب اهری، محمود جعفری و عزت الله رمضان فر در این سریال ایفای نقش كردند.
فراهنگ ** 9157 ** خبرنگار: منصوره شوشتری * انتشار: امید غیاثوند
۰ نفر