۱۷ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۱۲
کد خبر: 82483952
T T
۰ نفر

نوبرانه هايي به قيمت طلا!

۱۷ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۱۲
کد خبر: 82483952
نوبرانه هايي به قيمت طلا!

تهران- ايرنا- روزنامه ابتكار در گزارشي از قيمت ميوه هاي نوبرانه در فصل بهار به ارايه گزارشي پرداخت و آورد: به دنبال آغاز سال نو، ميوه‌ هاي نوبرانه وارد سبد كالايي شده و بعضا هم با قيمت ‌هاي بالا عرضه مي‌شوند. بهار فصل ازدياد برخي ميوه‌هاي نوبرانه‌ مثل چغاله بادام و گوجه سبز و مانند آن است.

در ادامه اين گزارش مي خوانيم: در زمان‌ هاي قديم تر حضور چرخ دستي‌ هاي حامل چغاله بادام و گوجه سبز حال و هواي شهر را به سمت بهار مي‌برد، هم اكنون نيز در برخي محله‌هاي شهر تهران نيز حمل اين محصولات بر روي چرخ‌ هاي دستي رقم مي‌خورد. اما يكي از دغدغه ‌هاي اصلي شهروندان، قيمت بالاي اين محصولات است كه ممكن است برخي افراد نتوانند در روزهاي ابتدايي سال، به خريد ميوه‌هاي نوبرانه دست پيدا كنند.

طبق آخرين آمارها از قيمت ميوه‌ هاي نوبرانه، رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي با اشاره به كيفيت بالاتر چاغاله بادام‌هاي داخلي نسبت به محصولات قاچاق، قيمت هر كيلوگرم چاغاله بادام استان بوشهر را 150 هزار تومان، استان‌هاي كاشان و كرمان را 50 هزار تومان و چاغاله بادام قاچاق عراقي را 25 هزار تومان عنوان كرد.

** عرضه گوجه سبز از شنبه
درهمين راستا رئيس اتحاديه ميوه و تره و بار در گفت‌وگو با ايانا با بيان اينكه همچنان عرضه ميوه‌ هاي قاچاق در بازار به شكل سازماندهي شده درحال انجام است، گفت: نگراني ‌ها درباره هجوم دوباره ميوه‌هاي قاچاق به بازار وجود دارد كه همت مسئولان مربوطه را در آمادگي براي مبارزه با اين اتفاق مي‌طلبد.

حسين مهاجران با اشاره به كيفيت بالاتر چاغاله بادام‌هاي داخلي نسبت به محصولات قاچاق، قيمت هر كيلوگرم چاغاله بادام استان بوشهر را 150 هزار تومان، استان‌هاي كاشان و كرمان را 50 هزار تومان و چاغاله بادام قاچاق عراقي را 25 هزار تومان عنوان كرد.

وي همچنين خبر از عرضه گوجه سبز نوبرانه از ابتداي هفته آينده داد و افزود: از ابتداي هفته آينده گوجه سبز نوبرانه ساوه، گرمسار و قم به بازار عرضه مي‌شود و قيمت اين محصول همچون سال‌هاي گذشته در ابتدا بالا و با عرضه بيشتر محصول روند قيمت آن كاهشي شده و به تعادل مي‌رسد. رئيس اتحاديه ميوه و سبزي‌فروشان با اشاره به افزايش قيمت ميوه در روزهاي اخير علت اين امر را تعطيلي سرخانه‌ها و كندي حمل و نقل عنوان كرد.

مهاجران با بيان اينكه كمبود و گراني ميوه‌ هاي پرمصرف نيز بر تب بازار تاثير گذاشته است، بيان كرد: در سال‌ هاي گذشته ذخيره ميوه به اندازه كافي در مغازه ‌ها و انبارها وجود داشت، اما امسال به‌ دليل گراني محصولات، متوليان بازار اقدام به خريد و انبار ميوه به اندازه كافي نكردند و اين امر باعث شده از پنجم فروردين با كمبود ميوه و افزايش تب بازار اين محصولات رو به‌رو شويم.

وي درباره جديدترين قيمت ميوه‌هاي پرمصرف اظهار كرد: هر كيلوگرم سيب در ميادين ميوه و تره‌بار پنج‌هزار تا هفت‌هزار تومان، هر كيلوگرم كيوي چهارهزار تا شش‌هزار تومان، هر كيلوگرم موز پنج‌هزار تا پنج هزار و 500 تومان و هر كيلوگرم پرتقال تامسون داخلي و قاچاق هشت‌هزار و 500 تومان به فروش رسيد.

به گفته مهاجران، تنها ميوه ‌اي كه قيمت آن در ايام نوروز بدون تغيير باقي مانده، خيار است كه هر كيلوگرم گلخانه‌اي اين محصول در تمام ايام نوروز دوهزار و 500 تا سه‌هزار و 500 و هر كيلوگرم بوته‌اي آن يك‌هزار و 500 تا دوهزار و 500 تومان فروخته شده است.

** قيمت انواع ميوه در تره بار
وي يادآوري كرد در مورد برخي ميوه ‌ها با افزايش اندك نرخ روبه‌رو بوده ايم، به گونه اي كه اكنون قيمت هر كيلوگرم سيب درختي سفيد 60 هزار تا 70 هزار ريال، سيب قرمز 45 هزار تا 60 هزار ريال، كيوي 40 هزار تا 60 هزار ريال، ليموشيرين 30 هزار تا 40 هزار ريال، گريپ فروت قرمز 25 هزار ريال، انگور شاهرودي 60 هزار تا 80 هزار ريال و موز 35 هزار تا 45 هزار ريال است.

به گفته مهاجران، ديروز در مراكز عرضه ميوه وتره بار هر كيلوگرم ليموترش سنگي به قيمت 60 هزار تا 80هزار ريال عرضه شد. قيمت هر كيلوگرم گوجه فرنگي گلخانه اي 30 هزار تا 40 هزار ريال، گوجه فرنگي بوته اي 15 هزار تا 20هزار ريال، خيار گلخانه اي 25 هزار تا 35 هزار ريال و خيار بوته اي 10 هزار تا 20 هزار ريال، سيب زميني 15 هزار تا 20 هزار ريال، پياز 6 هزار تا 10 هزار ريال و هندوانه 10 هزار تا 12 هزار ريال است.

*منبع: روزنامه ابتكار، 1396.1.17
**گروه اطلاع رساني**9117**2002**انتشار دهنده: فاطمه قناد قرصي