۲۴ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۰۷
کد خبر: 82491395
T T
۰ نفر
كمك 170 ميليارد ريالي از محل زكات به فقراي آذربايجان غربي

اروميه - ايرنا - مديركل كميته امداد امام خميني (ره) آذربايجان غربي گفت: سال گذشته از محل جمع آوري زكات در استان 170 ميليارد ريال به فقرا كمك شده است.

عزيز سهندي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: سال گذشته 210 ميليارد ريال زكات در استان جمع آوري شده بود كه 77 درصد آن براي رفع مشكلات نيازمندان هزينه شد.
وي اظهار كرد: اعطاي جهيزيه براي 97 نوعروس، تامين مسكن 61 نيازمند، كمك به حل مشكلات درماني، تحصيلي و رفع مسائل و مشكلات معيشتي اقشار كم بضاعت و همچنين احداث و مرمت 77پروژه عمراني عام المنفعه در مناطق محروم روستايي از جمله اقدامات شاخص كميته امداد استان در طول سال گذشته از محل جمع آوري زكات بوده است.
وي با اشاره به پيش بيني جمع آوري 170 ميلياردي زكات در سال گذشته اضافه كرد: با همراهي كشاورزان توانستيم 210 ميليارد ريال زكات جمع آوري كنيم كه با اين رقم براي دومين سال پياپي رتبه برتر كشوري را به دست آورديم.
وي ادامه داد: پيش بيني امسال جمع آوري زكات در استان 240 ميليارد ريال است كه با تمهيدات انديشيده شده اميدواريم به اين هدف دست يابيم.
مديركل كميته امداد امام خميني (ره) آذربايجان غربي اظهار كرد: بايد پرداخت زكات به يك فرهنگ عمومي تبديل شود كه اين امر وظيفه مبلغان زكات با همراهي مديران و مسئولان در جامعه اسلامي است.
سهندي افزود: در چهار سال اخير برنامه ريزي هاي قابل توجهي در راستاي اجراي طرح هاي افزايش جمع آوري زكات و افزايش سهم فقرا از زكات جمع آوري شده تمهيد شد كه در همه سال ها به اهداف برنامه ريزي شده رسيده ايم.
مديركل كميته امداد امام خميني (ره) آذربايجان غربي گفت: سال گذشته مبلغ 660 ميليارد ريال كمك هاي مردمي در استان جمع آوري شده كه از اين كمك هاي جمع شده مبلغ 140 ميليارد ريال در بخش اكرام ايتام، 72 ميليارد ريال در قالب مراكز نيكوكاري و 60 ميليارد ريال در قالب صدقه هزينه شده است.
به گزارش ايرنا، زكات در لغت، به 2 معناي رشد و نمو و پاك آمده است.
كلمه «زكات» به سهمي اطلاق مي‌شود كه انسان از مال خود خارج مي‌كند و به فقرا مي‌دهد، به اين دليل است كه در پرداخت آن، اميد رشد و افزايش مال همراه با خيرو بركت را دارد، و موجب تزكيه و پاكي روح پرداخت كننده مي‌شود.
در قرآن كريم آمدن زكات در كنار نماز نشان آن است كه رابطه با خداوند متعال از طريق نماز حاصل شده و رابطه با مخلوق خداوند از راه اداي زكات برقرار مي‌شود.
همراهي اين‌ دو به جهت اهميت ويژه آنها است زيرا نماز در آيات قرآن كريم و روايات اسلامي از جايگاه خاصي برخوردار است و زكات نيز در دين اسلام در بعد اقتصادي و اجتماعي بسيار اهميت دارد و ذكر زكات در كنار نماز نشانه جامعيت اسلام و همه جانبه‌نگري دين مقدس اسلام است.
گندم، جو، خرما، كشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردي هستند كه زكات به آنها تعلق مي گيرد.
آذربايجان غربي از جمله استان هاي موفق در حوزه جمع آوري زكات در كشور به شمار مي رود و سال گذشته 173 ميليارد ريال زكات در اين استان جمع آوري شد.
به گزارش ايرنا، در روزهاي ابتدايي پيروزي انقلاب اسلامي، به فرمان حضرت امام خميني (ره) و به منظور حمايت و امداد محرومان و مستضعفان و خودكفا كردن آنها، كميته امداد امام خميني (ره) ‌تشكيل شد.
اين نهاد در چند دهه فعاليت خودخدمات و طرح‌هاي متنوع و متعددي را به منظور كمك به نيازهاي ضروري مستضعفين و نيز توانمندسازي آنها انجام داده و دستاوردهاي خوبي نيز داشته است.
اما با توجه به عدم كفاف بودجه‌هاي دولتي اين نهاد، رسيدن وضعيت مستضعفين كشور به وضعيتي كه مطابق با شان يك كشور اسلامي باشد بدون كمك‌ها و خدمات خيرخواهانه مردم امكان‌پذير نيست.
تقويت فرآيند شناسايي، ارتباط و تعامل موثر با اشخاص حقيقي و حقوقي تاثيرگذار (از جمله نيكوكاران و موسسات خيريه) به منظور استفاده بهينه از ظرفيت آنان در راستاي رفع مشكلات محرومان،تمركز بر محله و محله‌گرايي در امور خيريه با محوريت مسجد،ايجاد همبستگي، تكافل و توازن اجتماعي در جامعه و ارتقاي فرهنگ انفاق و نيكوكاري و شناسايي نيازمندان واقعي و كمك به رفع نيازهاي ضروري آنها باتاكيد بر توانمندسازي آنها ازاهداف شبكه نيكوكاري است.
با حمايت و نظارت كميته امداد امام خميني (ره) در برخي محلات، مساجد، دانشگاه‌ها و مراكز صنعتي مركز نيكوكاري افتتاح شده است.
مراكز نيكوكاري با شناسايي خيران و موسسات خيريه از يك سو و نيازمندان واقعي جامعه از سوي ديگر، پاسخگوترين تشكل هاي مردمي به نيازهاي فقرا و محرومان هستند.
كميته امدادآذربايجان غربي چهار درصد جمعيت استان را تحت حمايت خود قرار داده كه 133 هزار نفر از جمعيت 3.2 ميليون نفري آذربايجان غربي را شامل مي شود.
8137/2093 ** خبرنگار: سيده فاطمه سجادي ** انتشاردهنده: صابر چهرقاني