۲۵ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۴۹
کد خبر: 82492245
T T
۰ نفر
مذاكرات ظریف و لاوروف/ همگرایی های سوری ایران و روسیه ادامه می یابد

مسكو - ایرنا - در مذاكره محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با سرگئی لاوروف همتای روس، مسائل مختلف از جمله اوضاع خاورمیانه به ویژه سوریه بررسی و بر ادامه همگرایی های دو كشور در منطقه و لزوم مبارزه منطقه ای و بین المللی با تروریسم تاكید شد.

به گزارش ایرنا، این مذاكرات امروز (جمعه) در چارچوب رایزنی های منظم وزیران خارجه دو كشور با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسكو برگزار شد.
ظریف رئیس هیات ایرانی در این دیدار با اشاره به برنامه نشست سه جانبه با لاوروف و ولیدالمعلم وزیر خارجه سوریه، ادامه راهبرد حل سیاسی بحران این كشور و قطع مداخله خارجی را ضروری خواند.
ظریف گفت: می خواهم دوباره تسلیت خود را برای واقعه تروریستی سن پترزبورگ اعلام كنم و باید با تقویت همكاری بین المللی با تروریسم مبارزه كنیم.
وی افزود: مبارزه باید جدی باشد و نه نمادین و از سوی دیگر ادعای استفاده از سلاح شیمیایی علیه سوریه به عنوان بهانه و توطئه تجاوز علیه سوریه باید نفی شود و تحقیقات لازم و بی طرفانه صورت گیرد.
در این دیدار تجاوزگری اخیر آمریكا در موشكباران روز جمعه پایگاه هوایی الشعیرات سوریه محكوم شد.
ظریف همچنین در دیدار با لاوروف از دستور كار مذاكرات برای پیگیری ها و هماهنگی های مربوط به دیدار هشتم فروردین ماه رئیسان جمهوری ایران و روسیه در كاخ كرملین خبر داد.
لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز اظهار كرد: اكنون همزمان با برنامه حل سیاسی راهكارهای همگرایی برای تقویت این روند را پیگیری می كنیم.
وی تاكید كرد: ما این روند را ادامه می دهیم تا بتوانیم به نتایج بیشتری دست یابیم.
مذاكرات وزیران خارجه دو كشور پشت درهای بسته ادامه یافت.
همچنین تازه ترین تحولات مانند شرایط سوریه از جمله مسائل مربوط به خان شیخون و لزوم انجام تحقیقات مستقل و بی طرف برای روشن شدن عامل واقعه شیمیایی سه شنبه هفته گذشته در این شهر مورد مذاكره قرار گرفت.
مبارزه علیه تروریسم با گسترش همكاری های منطقه ای و بین المللی، ادامه مذاكرات سوری-سوری، حفظ یكپارچگی سوریه و تعیین سرنوشت آینده این كشور به عنوان حق انحصاری سوری ها بدون مداخله خارجی از سوی ظریف و لاوروف مورد تاكید وزیران خارجه ایران و روسیه به عنوان كشورهای بانی مذاكرات سوری در پایتخت قزاقستان و ضامن آتش بس فراگیر در سوریه قرار گرفت.
همچنین براساس برنامه اعلام شده، امروز نیز نشست سه جانبه مذاكره در باره آخرین تحولات و همچنین رویكردهای همگرایانه برای حل سیاسی بحران سوریه با حضور ولیدالمعلم وزیر امور خارجه این كشور، ظریف و لاوروف برگزار می شود.
نشست پیش بینی شده، دومین رایزنی مشترك ظریف، لاوروف و ولیدالمعلم با موضوع سوریه و حل سیاسی بحران این كشور در مسكو بشمار می رود.
هفتم آبان ماه سال گذشته نیز مسكو میزبان نشست وزیران خارجه سه كشور بود كه در آن همگرایی ها برای حل بحران سوریه تقویت شد، بگونه ای كه یكی از دستاوردهای آن زمینه سازی برای آغاز مذاكرات سوری-سوری در آستانه پایتخت قزاقستان به ابتكار تهران، مسكو و آنكارا است و تاكنون هم چند دور آن برگزار شده است.
مبارزه بی اغماض با تروریسم و تلاش فراگیر برای از سرگیری مذاكرات سوری ژنو كه آن زمان به دلیل كارشكنی برخی كشورهای غربی-عربی حامی گروههای مسلح و تروریستی ضدسوری متوقف شده بود، تاكیدهای سه كشور در این مذاكرات را تشكیل می داد.
نتیجه این نشست، همكاری تهران، مسكو و دمشق در مبارزه با تروریسم در منطقه به ویژه همكاری با سوریه علیه تروریست ها بود.
ظریف رئیس وزیر خارجه امروز در راس یك هیات ایرانی امروز در چارچوب سفریك روزه بنا به دعوت لاوروف همتای خود وارد مسكو شد.
اروپام 1516 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا