به گزارش روز دوشنبه ايرنا از شوراي عالي انقلاب فرهنگي، جلسه 134 شوراي تخصصي تحول و ارتقاء علوم انساني شوراي عالي انقلاب فرهنگي به رياست غلامعلي حداد عادل برگزار شد.
در اين جلسه، بررسي سرفصلهاي درسي و برنامه آموزشي رشته مهندسي معماري در مقطع كارشناسي ارشد در دستور كار شوراي تحول و ارتقاء علوم انساني قرار گرفت و گزارش تدوين شده توسط كارگروه مربوطه ارائه شد.
در اين گزارش با اشاره به وجود بيش از 800 مركز آموزشي فعال در اين رشته و لزوم ساماندهي پذيرش در اين مقطع از منظر سابقه تحصيلي متقاضيان در مقطع كارشناسي، مواردي مانند حساسيت و نقش اين رشته در ساماندهي زيست بومهاي شهري و پذيرش تكثر و تنوع در اجراي برنامه درسي نيز مورد تأكيد قرار گرفت.
سيد غلامرضا اسلامي رئيس كارگروه معماري شوراي تخصصي تحول و ارتقاء علوم انساني در ادامه با اعلام انتخاب دو تن از اعضاي اين كارگروه در جمع يك درصد از دانشمندان برتر جهان گفت: دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران جزء 200 مركز برتر آموزشي در جهان انتخاب شده است.
در بخش ديگري از اين گزارش با اشاره به لزوم مطالعات ميان رشتهاي در اين سرفصلها، در نظر گرفتن تنوع اقليمي نقاط مختلف كشور در اين سرفصلها و انعطافپذيري شيوههاي آموزش نيز مورد تأكيد قرار گرفته است.
پس از بيان گزارش كارگروه مربوطه، كليات سرفصلها و برنامه درسي با رأي مثبت اعضاي شوراي تخصصي تحول و ارتقاء علوم انساني به تصويب رسيد.
پس از تصويب كليات سرفصلهاي آموزشي و برنامه درسي رشته مهندسي معماري در مقطع كارشناسي ارشد، جزئيات اين برنامه و سرفصلها مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
در اين بخش بر لزوم توجه به جنبههاي اسلامي و ايراني در اين سرفصلها، تاكيد شد و همچنين ضرورت و اهميت روش تحقيق تخصصي در اين سرفصلها، در نظر گرفتن ارتباط ميان جنبههاي نظري عرفان و هنر اسلامي، تفكيك ميان اين رشته و ساير رشتههاي مشابه مانند مهندسي عمران، در نظر گرفتن مباني قانوني و حقوقي و زمينه اشتغال فارغالتحصيلان اين رشته، توسط اعضاي شوراي تخصصي تحول و ارتقاء علوم انساني مورد تأكيد قرار گرفت.
غلامعلي حداد عادل هم در اين زمينه گفت: ارتباط ميان معماري و فرهنگ جزء دغدغههاي فكري قشر زيادي از متفكران معاصر كشورمان بوده است.
وي افزود: غفلت از اين مباني در بخش اجرايي و سياستگذاري معماري شهري موجب شده تا اين بخش بيهويت و آشفته باشد و وضعيت فعلي تهران مبين اين موضوع است.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: بهمنظور رفع اين نقيصه بايد معماري با فرهنگ بيشتر مأنوس شود.
رئيس شوراي تخصصي تحول و ارتقاء علوم انساني گفت: همانگونه كه طرح لباس بايد به عقايد و فرهنگ شخصي كه ميخواهد آن لباس را بپوشد توجه كند، معمار نيز بايد عقايد و فرهنگ جامعهاي كه ميخواهد براي آن جامعه ساختمان بسازد توجه كند.
اعضاي شوراي تخصصي تحول و ارتقاء علوم انساني مقرر كردند تا جزئيات اين برنامه درسي با توجه به نظرات ارائه شده در اين جلسه در كارگروه مربوطه مورد بازنگري قرار گرفته و مجدداً در شورا مطرح شود.
فراهنگ**9187**1027**خبرنگار: حميدرضا بازگشا**انتشار: جواد دهقاني
تهران-ايرنا- كليات سرفصلهاي آموزشي و برنامه درسي رشته مهندسي معماري در مقطع كارشناسي ارشد، با رأي مثبت اعضاي شوراي تخصصي تحول و ارتقاء علوم انساني به تصويب رسيد.