۳۱ فروردین ۱۳۹۶، ۱۸:۲۷
کد خبر: 82500232
T T
۰ نفر
بهره برداری از سد چشمه عاشق در شهرستان نی ریز فارس با حضور وزیر نیرو

شیراز- ایرنا - سد چشمه عاشق شهرستان نی ریز كه تامین كننده آب صنایع آب بر شهرستان نی ریزعمدتا در زمینه فولاد و سیمان است، پنجشنبه همزمان با سفر رئیس جمهوری به فارس با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

سد چشمه عاشق 8.5 میلیون متر مكعب آب شرب و 6 میلیون متر مكعب آب برای صنایع آب برشهرستان نی ریز تامین می كند.
به گزارش خبرنگارایرنا،مهندس حمید چیت چیان وزیر نیرو درمراسم بهره برداری از این سد بیان داشت: بهره برداری از سد چشمه عاشق در زمانی صورت می گیرد كه لطف پروردگار شامل حال ما شد و بركات الهی با نزول باران در سالی كه گذشت بیشتر و موجب اّبگیری كامل این سد شد ، این بارندگی ها قطعا تاثیر بسزایی در ترمیم سالهای خشكسالی خواهد داشت .
وزیر نیرو اظهار داشت:پسندیده است با استفاده بجا و درست از آب چشمه عاشق در زمینه بهره برداری بهینه از آب قدم برداریم، لازم است توجه جدی به بخش كشاورزی معطوف شود و تحول جدی دراین عرصه به وجود آید و با توسعه كشت گلخانه ای ازهدر رفتن آب دراین عرصه جلوگیری شود.
وی ادامه داد:‌هر هكتار كشت گلخانه ای كه توسعه یابد 10 اشتغال جدید ایجاد می كند درحالی كه در كشاورزی سنتی با توسعه هر 2هكتار كشت یك نفر اشتغال ایجاد می كند .
وزیر نیرو با بیان اینكه دولت تدبیر و امید توجه جدی به زیر ساخت ها ی توسعه آب و خاك در كشور داشته است گفت : در سه سال آخر برنامه پنجم تحول جدی دراین حوزه به وجود آمد و طرح های اولویت دار مورد توجه قرار گرفت و كشور از برهه ای كه نابودی سرزمینی و اقلیمی در منابع آب به دنبال داشت و منابع آب بشدت مورد تعرض قرار گرفته بود نجات یافت .
چیت چیان اضافه كرد : در مدیریت كلان منابع آب كشور برنامه آمایش آب توسط وزارت نیرو تهیه شده است ، در این برنامه توجه اصلی موضوع محیط زیست خواهد بود ،تامین آب شرب ، حفظ محیط زیست،تامین آب كشاورزی و صنعتی ازمواردی است كه باید مورد توجه قرار گیرد .
وی گفت: در كنار تامین آب باید به كیفیت آب هم توجه كرد ، در مشكلات آب عمده توجه به سمت كمبود آب است، معمولا مشكل كیفیت آب مردم كمتر مورد توجه قرار می‌گیرد در حالی كه مسئله كیفیت آب به هیچ وجه كمتر از كمبود آب نیست.
مهندس محمد حاج رسولی ها مدیرعامل شركت مدیریت منابع آب ایران نیز دراین مراسم گفت : تشكیل منظم جلسات شورای عالی آب در دولت یازدهم باعث شد تا طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی مورد تصویب قرار بگیرد و هم اكنون نیز با 15 پروژه این طرح در تلاش برای صیانت هر چه بیشتر از آب‌های زیرزمینی هستیم.
حاج رسولی ها با بیان اینكه مدیریت منابع آب در كشور یك موضوع فرابخشی است و وزارت نیرو به تنهایی در این زمینه موفق نخواهد بود افزود: متاسفانه بهره برداری های غیرمجاز از منابع آب سطحی و زیرزمینی نیز وضعیت منابع آب را وخیم تر كرده است.
وی بر لزوم تقویت تشكل های بهره برداراز آب و كشاورزی تاكید كرد و گفت : در توسعه بخش كشاورزی بودجه های چشمگیری صرف می شود كه در صورت كم توجهی به اصل تقویت مشاركت تشكل ها بسیاری از این پروژه ها به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.
حاج رسولی ها گفت:‌مطالعات صورت گرفته در استان های مختلف نشان می دهد كه با اصلاح الگوی كشت و راهكارهایی از این دست مطابق آیین نامه بهینه سازی مصرف آب، می توان 25 الی 30 درصد از برداشت های كنونی در بخش آب قابل برنامه ریزی را كاهش داد كه از این طریق هم بخش اعظم كسری مخازن آب زیرزمینی جبران می شود و هم اقتصاد بخش كشاورزی بهبود می یابد.
مدیرعامل شركت مدیریت منابع آب ایران عنوان كرد: در برنامه ششم توسعه به نقش تشكل های آب بران، بهره برداران و سازمان های مردم نهاد توجه ویژه ای شده بود، اما اصلاحات و حذفیاتی در آن صورت گرفت كه امید است در زمان باقی مانده بتوان مجددا این موضوع را تقویت كرد.
حاج رسولی ها با اشاره به اینكه 60 پروژه اولویت دار در حوزه آب تعریف شده است گفت : این 60 پروژه از بین 75 پروژه ای است كه در دستور كار قرار دارد و به آن توجه ویژه می شود .
وی همچنین گفت : سدها در كشور توانستند در بارندگی ها ی اخیر بخش قابل توجهی از آبها و سیلاب را مهار كنند در شرایطی كه بدترین فشارها به سد سازی وارد می آمد ما امروز شاهد بهره برداری از یكی از سدهایی هستیم كه آب قابل ملاحظه ای را مهار كرده است .
مدیر عامل شركت آب منطقه ای استان فارس نیز دراین مراسم با بیان مشخصات فنی سد چشمه عاشق گفت: سد چشمه عاشق در شهرستان نی ریز به عنوان یكی از طرح های كلان عمرانی تعریف شده است .
حمیدرضا دهقانی اظهار داشت: این سد از نوع بتنی غلتكی است كه با طول تاج 375 متر، عرض 51 متر و ارتفاع 60 متر ساخته شده و حجم كل مخزن آن حدود 69 میلیون متر مكعب است، حجم فعلی آب ذخیره شده دراین سد حدود 43 میلیون متر مكعب است و تا كنون 800 میلیارد ریال برای احداث آن هزینه شده است.
وی افزود: از جمله اهداف اصلی احداث این سد، كنترل سیلاب و تامین آب آشامیدنی و صنعت برای شهرستان نی ریز و روستاهای مسیر احداث سد است.
شهرستان نی ریز در فاصله 192 كیلومتری شرق شیراز واقع شده است.
خبرنگار : نیكنام خشنودی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالك زاده
6113 /1876
۰ نفر