استقبال از افزایش سرمایه گذاری خارجی و حمایت از شفاف سازی در بازار سرمایه

تهران- ایرنا- دهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانك و بیمه در حالی برگزار شد كه لزوم حمایت بیشتر از بازار سرمایه، شفاف سازی مالی، تقویت شركت های نوپا و بستر سازی برای جذب سرمایه گذاری های جدید داخلی و خارجی مورد تاكید مسئولان و فعالان بازار سرمایه قرار داشت.

به گزارش ایرنا، مهم ترین رویداد بازار سرمایه كشور یعنی دهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانك و بیمه در هفته ای كه گذشت (از 26 تا 29 فروردین) با حضور حدود 360 شركت داخلی و بین المللی در محل دائمی نمایشگاه های تهران برگزار شد.
حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه كه بخش عمده ای از گشایش های پسابرجامی اقتصاد، مرهون تلاش وی و تیم مذاكره كننده ای هسته ای است در این نمایشگاه، از اهمیت دوره پسابرجام و تعاملات بین المللی برای بازار سرمایه حكایت داشت.
در این دوره نمایشگاه 142 شركت ارایه دهنده گان خدمات مالی، 38 شركت سرمایه گذاری و خدمات مالی، 15 شركت بیمه و خدمات بیمه، 10 بانك و موسسه اعتباری و 16 كارگزاری حضور داشتند.
همچنین در این نمایشگاه همه بخش های بازار سرمایه و بورس مانند شركت بورس، بورس كالا، فرابورس، بورس انرژی، كارگزاری ها، شركت های تامین سرمایه، شركت های مشاور سرمایه گذاری، موسسات اعتباری، شركت های خدمات بازار سرمایه و همچنین بانك ها، بیمه ها و شركت هایی كه در بورس پذیرفته شده اند، نیز شركت كردند.

** افزایش 1328 درصدی جذب سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: میزان سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه با رشد 1328 درصدی در دولت یازدهم از حدود 870 میلیارد ریال در سال 1391 به 12 هزار و 530 میلیارد ریال در اسفند ماه 1395 افزایش یافت.
«علی طیب نیا» در افتتاحیه این نمایشگاه به تاثیر برنامه جامع اقدام مشترك(برجام) بر اقتصاد كشور اشاره كرد و افزود: دیپلماسی خردمندانه و مدبرانه، فرصت را برای رفع تحریم های ظالمانه فراهم كرد. در نتیجه تلاش وزیر امور خارجه و تیم مذاكره كننده، زمینه برای اعمال اصلاحات در فضای اقتصادی كشور و بازارهای مالی میسر شد.
وزیرامور اقتصادی و دارایی بیان اینكه دستاوردهای دولت به بهبود شاخص های كلان اقتصادی محدود نیست، افزود: مجموعه ای از اقدامات و سیاست ها نیز برای اصلاح ساختارهای اقتصادی كشور در دستور كار قرار گرفته است.
وی ارتقای 18 پله ای شاخص آزادی اقتصادی و 14 رتبه ای در شفافیت را از دستاوردهای اقتصادی دولت یازدهم نام برد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی به رشد بازار سرمایه اشاره كرد و گفت: حجم بازار سرمایه از 244 هزار میلیارد تومان در سال 91 به 490 هزار میلیارد تومان در اسفند 95 رسید.
طیب نیا افزود: ضریب نفوذ بازار سرمایه نیز با رشد 65 درصدی از 6.5 به 11 میلیون كد سهامداری رسیده است؛ همچنین در دوره دولت یازدهم 130 هزار میلیارد ریال(13 هزار میلیارد تومان) اسناد خزانه و 20 هزار میلیارد ریال(2 هزار میلیارد تومان) اوراق اجاره دولتی منتشر شده است.

** صدور 11 میلیون كد سهامداری در كشور
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از رسیدن تعداد كدهای سهامداری برای فعالیت در بازار سرمایه به بیش از 11 میلیون كد خبر داد و گفت: اندازه بازار سرمایه در سال 95 بدون احتساب صندوق های سرمایه گذاری با رشد 103 درصدی نسبت به چهار سال قبل به4900 هزار میلیارد ریال (490 هزار میلیارد تومان) رسید.
شاپور محمدی افزود: اندازه بازار سرمایه با احتساب صندوق های سرمایه گذاری در سال 95 به بیش از 6 هزار میلیارد ریال رسید. اندازه صندوق های سرمایه گذاری نیز در سال 95 به 1200 هزار میلیارد ریال افزایش یافت.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در سال 95، میزان 1950 هزار میلیارد ریال (195 هزار میلیارد تومان) معاملات در چهار بورس كشور انجام شده است.
وی با بیان اینكه معاملات اوراق سهام نیز 15 درصد رشد داشته است، گفت: انتشار اوراق بدهی نیز در سال گذشته رشد مطلوبی داشته است.
محمدی افزود: الزام به افشای صورت های مالی (آی.اف.آر.اس) و اجبار در افشای اطلاعات مربوط به تولید و فروش ماهانه شركت ها نیز از دستاوردهای دیگر بازار سرمایه است.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینكه سال گذشته بحث خرید تضمینی بجای قیمت تضمینی در بورس كالا دنبال شده است گفت: محصولات جدیدی مانند زعفران نیز در بورس كالا پذیرش شده اند.
وی با بیان اینكه در نظر داریم امسال محدودیت های بازار سرمایه رفع شود، ابراز امیدواری كرد كه موضوع توقف طولانی مدت نمادهای بورسی برای همیشه حل شود تا نقد شوندگی بازار تضمین شود.
رییس سازمان بورس بیان داشت: گسترش معاملات آپشن (اختیار معامله)، رفع محدودیت دامنه نوسان و ایجاد دامنه پویا و همچنین حذف حجم مبنا از برنامه های سال 96 است.

** دستاورهای مالی برجام از نگاه رئیس دستگاه دیپلماسی كشور
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در مراسم گشایش این نمایشگاه، گفت: نباید رفع محدودیت های سیستم بانكی، دسترسی بانك مركزی به وجوه مسدود شده در دوره تحریم ها، دسترسی و كنترل بانك مركزی بر منابع مالی خود در خارج از كشور، بازگشایی و فعالیت مجدد حساب های بانك مركزی نزد دیگر بانك های مركزی به خصوص اروپا، اتصاد مجدد بانك های كشور به سیستم پیام رسانی مالی موسوم به سوئیفت، ایجاد و از سرگیری روابط كارگزاری توسط بانك های تجاری كشور با سایر بانك های خارجی طرف همكاری و خروج موقت از فهرست اقدام متقابل گروه ویژه اقدام مالی را به عنوان تحولات بسیار مثبت طی یك سال پس از اجرایی شدن برجام از نظر دور داشت.
ظریف یادآور شد: در سایه برجام افزایش یافته به طوری كه در چهار سال دولت یازدهم، جذب سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه بیش از 1300 درصد افزایش داشته و به عدد 12 هزار و 583 میلیارد ریال رسیده است.

** احتمال كاهش نرخ سود بانكی به سود بازار سرمایه
«ولی الله سیف» رییس كل بانك مركزی نیز گفت: گزارشی را به شورای پول و اعتبار ارایه خواهیم داد كه بر اساس آن، ممكن است نرخ سود بانكی در سال جاری كاهش یابد.
وی در عین تاكید كرد: مهمتر از كاهش نرخ سود، تعادل در عرضه و تقاضای نقدینگی در بازار است كه بتواند نرخ سود را پایدار نگاه دارد.
سیف درباره محدودیت هایی كه بازار سرمایه برای حفظ نرخ سود در نظام بانكی بوجود آورده است، گفت: با ایجاد انضباط می توان تا حدود زیادی مدیریت نرخ سود را اعمال كرد.
وی ابرازامیدواری كرد با هماهنگی های صورت گرفته میان سازمان بورس و اوراق بهادار و بانك مركزی روی بازار بدهی، بتوانیم این موضوع را قابل دسترسی داشته باشیم.
درباره اینكه بانك ها نرخ تمام شده پول را بالا می دانند، گفت: بانكها باید این نرخ را كاهش دهند.

** عملیاتی شدن سرمایه گذاری شركت های بیمه خارجی در ایران
رییس كل بیمه مركزی ایجاد هماهنگی بین بازارهای مالی را ضروری دانست و گفت: با اینكه اوراق های بیمه در بازارهای بین المللی نقش پررنگی دارند اما سهم آنها در بازار ایران اندك است.
«عبدالناصر همتی» روز شنبه در آیین افتتاحیه دهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانك و بیمه افزود: بازار سرمایه نتوانسته است آنگونه كه باید در تامین مالی كشور نقش ایفا كند.
همتی صندوق های بازنشستگی را یكی از اركان بازار سرمایه و جای آنها در بازار سرمایه خالی دانست.
وی با بیان اینكه در سطح بین المللی، یك سوم اوراق بلندمدت در بازارهای مالی از سوی بیمه ها صادر می شود، افزود: بیمه ها نقش پایینی در بازار سرمایه ایران دارند و باید به سمتی حركت كنیم كه ارزش افزوده صنعت بیمه در بازار سرمایه تقویت شود و صندوق های بازنشستگی نیز بخشی از آن باشد.
وی یكی از علل پایین بودن توسعه بیمه های عمر در كشور را بالا بودن نرخ سود سپرده عنوان كرد و افزود: با این وجود سال گذشته بیمه های عمر با رشد نزدیك 40 درصدی رو به رو شدند.
همتی گفت: برای حمایت از سهامداران جزء به دنبال حاكمیت شركتی در صنعت بیمه هستیم كه این موضوع در دستور كار شورای عالی بیمه قرار دارد كه فردا برگزار می شود.
رییس كل بیمه مركزی یادآور شد كه قانون تا 49 درصد سهام یك شركت، اجازه سرمایه گذاری خارجی را می دهد.

** برنامه ریزی برای انتشار اوراق بدهی ارزی
«حسن قالیباف اصل» مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در این نمایشگاه از برنامه ریزی برای انتشار اوراق بدهی ارزی در سال 96 خبر داد و گفت: تعداد كدهای معاملاتی سرمایه گذاران خارجی در بورس تهران به 800 كد رسید.
وی افزود: سال گذشته ارزش اسمی بازار بورس به 138 هزار میلیارد تومان رسید در حالیكه ارزش اسمی بازار در سال 94 معادل 117هزار میلیارد تومان بود كه رشد 18 درصدی را نشان می دهد.
وی افزود: سهامداران حقیقی مالكیت 20 درصد سهام بازار را در اختیار دارند، اما 50 درصد معاملات متعلق به سهامداران حقیقی است.
قالیباف اصل گسترش تعاملات بین المللی بورس را خاطرنشان كرد و گفت: سال گذشته 12 تفاهمنامه از جمله با بورس مونیخ، تركیه و یونان امضا شد.
وی درباره مذاكره با بورس تركیه گفت: اكنون یك شركت ایرانی همزمان در حال پذیرش در بورس تهران و استانبول است.
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران ضمن استقبال از تامین مالی شركت های ایرانی از بازارهای خارجی، گفت: سال گذشته 260 نفر سرمایه گذار خارجی در بورس تهران حاضر شدند و 260 كد سرمایه گذاری خارجی صادر شد.
وی اضافه كرد: پس از برجام رفت و آمدهای سرمایه گذاران خارجی به بورس تهران افزایش یافت و انتظار می رود، این روند تداوم داشته باشد.
مدیرعامل بورس تهران درباره وضعیت شاخص كل بورس تهران نیز گفت: شاخص كل در مجموع در سال گذشته، 3.5 درصد كاهش یافته و از 80 هزار و 38 واحد به 77 هزار و 230 واحد رسید اما شاخص «كل هم وزن» رشد 19 درصدی را تجربه كرده است.
قالیباف اضافه كرد: ارزش كل معاملات در بورس تهران نیز رشد 14 درصدی داشته است، بر این اساس، از 560 هزار میلیارد ریال (56 هزار میلیارد تومان) در سال 1394به 640 هزار میلیارد ریال (64 هزار میلیارد تومان) در سال 1395 افزایش یافت.

**ارزش 60 برابری ارزش بازار پولی در برابر بازار بدهی
مدیرعامل فرابورس با بیان اینكه سهم اوراق بدهی از ارزش معاملات فرابورس در سال 95 به 60 درصد رسید، گفت: بازار پولی حدود 60 برابر بازار بدهی است بنابراین امكان تاثیر بر بازار پولی و افزایش نرخ سود را ندارد.
«امیر هامونی» افزود: در سال 1394 حدود 50 درصد ارزش معاملات فرابورس به بازار بدهی تعلق داشت كه در سال 1395 به 60 درصد رسید.
هامونی با اشاره به سود اوراق بدهی منتشر شده در فرابورس گفت: پیشنهاد داده ایم كمیته ای در این باره میان بانك مركزی و بازار سرمایه تشكیل شود.
وی اضافه كرد: اكنون نرخ های سود اوراق كاهش یافته و از 25 به حدود 21 درصد رسیده كه به نفع معاملات سهام خواهد بود.
مدیرعامل فرابورس درباره ادعای تاثیر بازار بدهی بر بازار پولی گفت: پیش از این ادعا شده كه بازار بدهی تاثیر منفی بر بازار پول گذاشته و سودها را بالا برده است كه درست نیست.
وی ادامه داد: حجم بازار پولی در سال 1394 حدود 2 میلیون میلیارد تومان بود، در حالی كه مجموع بازار بدهی در همه بورس های كشور به 380 هزار میلیارد ریال(38 هزار میلیارد تومان) رسیده كه یك شصتم بازار بین بانكی است.
وی با بیان این كه انتشار اوراق بدهی در فرابورس محدوده شده است، گفت: تلاش می شود برنامه انتشار اوراق در سال 1396 از ابتدای سال مشخص شود.

**برنامه بورس كالا برای زمینه سازی صادرات محصولات به كشورهای همسایه
مدیرعامل بورس كالا از افزایش 89 درصدی حجم قراردادهای آتی در سال 1395 خبر داد و گفت: بر پایه برنامه ریزی ها، برخی محصولات از طریق بورس كالای ایران به كشورهای همسایه صادر می شود.
مدیرعامل بورس كالا گفت: پارسال ارزش بورس كالا نزدیك به 817 هزار میلیارد ریال بود؛ در حالی كه ارزش بورس تهران به 639 هزار میلیارد ریال رسید.
وی اعلام كرد 45 درصد معاملات بازار بورس كالا به بازار فیزیكی اختصاص داشت و 42درصد محصولات معامله شده مربوط به محصولات صنعتی و معدنی و 31 درصد مربوط به محصولات كشاورزی بود.
سلطانی نژاد اضافه كرد: معاملات سلف از ابزارهای تامین مالی كوتاه مدت بنگاه ها و شركت ها به شمار می رود كه 42 درصد ارزش بازار معادل 157 هزار میلیارد ریال را به خود اختصاص دادند.
مدیرعامل بورس كالا گفت: تاكنون با بورس های كالای كشورهایی مانند پاكستان، تایوان و اندونزی تفاهمنامه امضا شده است.
وی تاكید كرد از برنامه های امسال بورس كالا، گسترش بازار آتی در بخش های مختلف و راه اندازی بازار آتی ارز است و اضافه كرد: قرار است محصولات از طریق بورس كالای ایران به كشورهای همسایه صادر شود.
سلطانی نژاد ادامه داد: پذیرش انبار در خارج از كشور، عرضه خرما و شكر و عرضه شاخص مسكن در بورس كالا از دیگر برنامه های امسال است.

** ورود كارگزاری های خارجی به بورس ایران
از جمله موضوعات مهم صنعت كارگزاری در ماه های اخیر، ورود كارگزاران خارجی به بازار سرمایه است كه رئیس هیات مدیره كانون كارگزاران بورس و اوراق بهادار در این باره گفت: ورود مستقیم كارگزاری های خارجی به بازار سرمایه ایران و اخذ مجوز فعالیت بعید است، اما احتمال دارد آنها با كارگزاری های داخلی شریك شوند.
«حمیدرضا مهرآور» در نشست تخصصی وضعیت صنعت كارگزاری در ایران كه در حاشیه دهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانك و بیمه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد، در پاسخ به ایرنا درباره مذاكره كارگزاری های خارجی برای حضور در بازار سرمایه ایران، بیان داشت: كارگزاری های داخلی دارای توانمندی لازم هستند، اما مشكلاتی در بخش نرم افزار و سخت افزاری وجود دارد.
رئیس هیات مدیره كانون كارگزاران بورس و اوراق بهادار همچنین درباره مسایل مربوط به بحران مالی در كارگزاری های بازار سرمایه، گفت: سودآوری كارگزاری ها مانند سایر صنایع نوسان دارد و این به معنای در معرض ورشكستگی قرار داشتن آنها نیست.
وی یادآور شد: فعالیت در بورس، تابع شرایط بازار سرمایه است، بنابراین اگر وضعیت معاملات خوب باشد، درآمدزایی كافی نیز در بازار وجود خواهد داشت.
رئیس هیات مدیره كانون كارگزاران بورس و اوراق بهادار با بیان این كه برخی هزینه های غیرمنطقی بر صنعت كارگزاری تحمیل شده است، افزود: این هزینه ها در گذشته وجود نداشته، به همین دلیل وضع یكباره آنها باعث افزایش هزینه های كارگزاری ها شده است.

**تاكید مسئولان بورس بر افزایش شفافیت و انتشار اطلاعات
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست پیشكسوتان بازار سرمایه «شفافیت و نقدشوندگی را 2 عامل كلیدی در بازار سرمایه» دانست، و معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس نیز بر لزوم جلوگیری از تاخیر افتادن و منتشر نشدن اطلاعات مالی شركت های بورسی تاكید كرد.
شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: امیدواریم با فعالیت هایی كه در زمینه شفافیت و فعالیت نهادها و ناشران بازار سرمایه مشاهده می شود، شاهد رشد بیشتر بازار باشیم.
وی اضافه كرد: سطح شفافیت و فعالیت نهادهای مالی باید به قدری افزایش یابد كه به موازات آن معیارهای انتخاب برترین ها در این بخش نیز ارتقا یابد.
حسن امیری معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار نیز گفت: باید از تاخیر افتادن و منتشر نشدن اطلاعات مالی شركت های بورسی جلوگیری شود.
حسن امیری ادامه داد: هر چه انتشار اطلاعات واقعی افزایش یابد سطح تحلیل بالاتر می رود و سرمایه گذاران می توانند تصمیم بهتری بگیرند
وی افزود: به هر میزان، سطح سرعت و دقت ارایه اطلاعات بالا رود، عمق بازار بیشتر می شود و تحلیل، جایگزین پیش بینی و برآورد می شود.
امیری تاكید كرد افزایش سطح تحلیل در بازار مشروط به انتشار به موقع، دقیق و مناسب اطلاعات است، بنابراین از مهمترین اقدام های در دستور كار، تداوم انتشار اطلاعات واقعی است. انتشار واقعی اطلاعات می تواند توقف و بازگشایی نمادها را كوتاه تر كند.

** مقاومت برخی بخشهای اقتصادی در مقابل شفاف سازی مالی
دبیر كل كانون نهادهای سرمایه گذاری ایران با بیان اینكه دولت عملكرد موفقی در كاهش تورم و رشد اقتصادی داشته است، گفت: برخی از بخش های اقتصادی كشور با وجود اجبار قانونی، صورت مالی نداده و در فضای غیر شفاف فعالیت می كنند.
«سعید اسلامی بیدگلی» در نشستی كه در حاشیه دهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانك و بیمه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد، افزود: تا چندی پیش شرایط نامطلوب اقتصادی مانند رشد منفی اقتصادی و تورم 40 درصدی وجود داشت. وضعیت تعامل نهادهای مالی و سرمایه گذاری با نهادهای بین المللی در دولت های نهم و دهم تضعیف شده بود، اما اكنون تلاش می كنیم این تعاملات ارتقا یابد.
اسلامی بیدگلی به نبود شفافیت اشاره كرد و گفت: به دلیل شفاف نبودن برخی بخش ها، فشار مالیاتی بر بخش های شفاف افزایش می یابد.
وی گفت: افزایش فشار مالیاتی بر روی بخش شفاف اقتصادی سبب می شود بخش شفاف اقتصادی نیز به سوی عملكرد غیرشفاف هدایت شود. نباید استثنایی بین نهادها و شركت های اقتصادی برای ارایه شفاف صورت های مالی وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: تنها بخش شفاف اقتصاد ایران، دولت است كه البته بخش بزرگی از اقتصاد را دارا نیست، در واقع بخش عمده ای از اقتصاد كشور توسط بخش هایی اداره می شود كه تمایلی به شفافیت ندارند.

** امضای تفاهمنامه هایی برای افزایش شفافیت در بازار سرمایه
در روزهای برگزاری نمایشگاه، تفاهمنامه ای با هدف افزایش شفافیت اطلاعات در بازار سرمایه امضا شد تا شركت ها همزمان با تایید در كمیته پذیرش بورس، افزون بر دریافت گواهی امضای دیجیتال از آموزش های لازم درباره امكانات و حساسیت های سامانه جامع اطلاع رسانی، فرآیندهای آن و... برخوردار شوند.
شركت بورس تهران و كدال (سامانه جامع اطلاع رسانی صورت های مالی شركت ها) این تفاهمنامه را امضا كردند.
روح الله حسینی مقدم معاون ناشران و اعضای شركت بورس اوراق بهادار تهران درباره امضای این تفاهمنامه گفت: دسترسی ناشران بورسی ثبت شده نزد سازمان بورس، به سامانه جامع اطلاع رسانی (كدال) نقطه قوت بازار سرمایه است.
وی افزود: زیرساخت های موجود این امكان را به ناشران بورسی می دهد كه اطلاعات خود را بخوبی در بازار سرمایه منعكس سازند.
همچنین در زمان برگزاری نمایشگاه، 2 سامانه كدال 360 و مكنت با حضور رییس سازمان بورس و اعضای هیات مدیره نهاد ناظر بازار سرمایه راه اندازی و به سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران اضافه شد.
به گفته رییس سازمان بورس، اقدامات و نظارت های صورت گرفته در دریافت اطلاعات و گزارش های مالی منجر به ارتقاء سطح گزارش گری مالی و شفافیت در بازار سرمایه شده است.
وی به زمان بر بودن تهیه، محاسبات و تحلیل اطلاعات ناشران در بازار سرمایه اشاره كرد كه با راه اندازی و به كارگیری این سامانه ها شاهد افزایش سرعت تحلیل در بازار سرمایه خواهیم بود.
سخنگوی شورای عالی بورس ادامه داد: طبیعتا با افزایش سرعت در پردازش اطلاعات مالی از سوی حسابرس، ناشر و پردازش گر اطلاعات مالی، زمان ارسال اطلاعات كوتاه تر خواهد شد و دیگر شاهد توقف طولانی مدت نمادها در بازار سرمایه نخواهیم بود.

** حمایت بازار سرمایه از شركت های نوپا (استارتاپ)
در روزهای برگزاری نمایشگاه، جشنواره «فین استارز 2017» نیز با هدف حمایت از شركت های استارتاپی (كسب و كارهای نوین و دانش بنیان) برگزار شد.
با توجه به حمایت ناكافی بانك ها و شركت ها از ایده های جدید، طرح های نوپا در تامین منابع مالی و نقدینگی دچار مشكل اند؛ بر این اساس تلاش شده است با پذیرش این شركت ها یا طرح پیشنهادهای آنها در بازار سرمایه و فرابورس، امكان حمایت از این ایده ها و طرح های نوپا كه بیشتر از سوی جوانان ارایه می شود، فراهم آید.
پیش از این با راه اندازی صندوق های جسورانه در بازار سرمایه و بورس تلاش شده است از شركت های دانش بنیان و نوپا حمایت شود.
از پارسال نیز بازار سرمایه و فرابورس برای حمایت از طرح های جدید در بخش فناوری مالی، برگزاری جشنواره «فین‌‌استارز» را آغاز كرد.
مدیرعامل فرابورس ایران در مراسم اختتامیه این جشنواره از پذیرش 2 صندوق جسورانه و بررسی 13 درخواست دیگر خبر داد و گفت: در زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی بورس، بانك و بیمه، سرمایه گذاران حمایت خود را از چهار ایده استارتاپی (كسب و كارهای نوین و دانش بنیان) اعلام كردند.
وی افزود: در نظر داریم حمایت از ایده های نوپا را دایمی كنیم و بر این اساس، مذاكره برای جذب سرمایه گذاری های جدید در این بخش نیز در حال انجام است.

** فرهنگ سازی برای جذب سرمایه گذاران جدید از بورس
از جمله كاستی های بازار سرمایه، فقدان آشنایی كافی مردم از بازار سرمایه و بورس است كه در نمایشگاه امسال تلاش شد، در این زمینه فرهنگ سازی شود.
برگزاری مسابقات «بورس كاپ» كه بازیگران را به رقابت و خرید و فروش سهام در فضای مجازی تشویق می كند از جمله برنامه هایی بود كه در روزهای برگزاری نمایشگاه اجرا می شد.
هر چند برخی برنامه ها برای فرهنگ سازی و جذب مخاطب در ایام برگزاری نمایشگاه اجرا شد، اما به نظر فعالان بازار سرمایه، دهمین نمایشگاه بورس، بانك و بیمه در جذب مخاطبان عام ناموفق بود و نتوانست همانند نمایشگاه های پرمخاطب دیگر، پای مردم و علاقه مندان را به این نمایشگاه باز كرده و آنها را به سرمایه گذاری در بازار سرمایه تشویق كند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام** 2022*2025*گزارشگر: میثم طاهری**انتشار: لیلا جودی
۰ نفر