۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۲۲:۰۷
کد خبر: 82502478
T T
۰ نفر
پاكسازي پناهگاه حيات وحش يخاب ابوزيدآباد به مناسبت روز جهاني زمين پاك

آران و بيدگل، كاشان - ايرنا - به مناسبت گراميداشت روز جهاني زمين پناهگاه حيات وحش يخاب و كوير سيازگه ابوزيدآباد آران و بيدگل با حضور جمعي از فعالان و دوستداران محيط زيست از مواد زائد و زباله پاكسازي شد.

به گزارش ايرنا، رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان آران و بيدگل عصر شنبه در حاشيه اين مراسم در گفت و گو با خبرنگاران هدف از اين حركت نمادين را فرهنگ سازي در جهت داشتن محيط زيست سالم بيان كرد و افزود: روز جهاني زمين پاك هر ساله در 22 آوريل مصادف با 2 ارديبهشت در تمام دنيا برگزار شده و به مردم زمين يادآور مي شود كه نبايد سياره خود زمين را فراموش كرده و بايد به فكر حفظ آن باشند.
اللهيار دولتخواه تصريح كرد: داشتن محيط زيست سالم يك مساله حياتي است و در اين ميان ضرورت دارد كه مردم و گردشگران گرامي با همت و تلاش خود ضمن بهره مندي از اين موهبت هاي الهي با رعايت اخلاق طبيعت گردي و با بهره مندي از آموزه هاي ديني و اخلاق زيست محيطي ، صيانت از جلوه هاي الهي را سرلوحه رفتار و منش خود قرار داده و در حفظ طبيعت و محيط زيست كوشا باشند.
وي بيان كرد: اين روز به منظور ايجاد آگاهي جهاني و نيز سپاسگزاري از موهبت هاي زمين و منابع و ذخاير طبيعي آن است كه از سوي سازمان ملل متحد نيز هر سال طبق مراسم ويژه اي در سراسر جهان برگزار مي شود.
دولتخواه با بيان اينكه روز زمين پاك مناسبت سالانه اي است كه با هدف افزايش آگاهي و تجليل از محيط زيست كره زمين نامگذاري شده اظهار داشت: به همين مناسبت با مشاركت انجمن حاميان محيط زيست ابوزيدآباد و تيم دنر آفرود پناهگاه حيات وحش يخاب و منطقه گردشگري كوير سيازگه از زباله هاي غير بازيافتي پاكسازي شد.
رئيس انجمن حاميان محيط زيست ابوزيدآباد نيز در گفت و گو با خبرنگاران به پاكسازي كوير سيازگه و محوطه چشمه هاي منطقه يخاب با مشاركت گروهي از طبيعت گردان اشاره كرد و افزود: در اين مراسم كيسه هاي زباله در تفرجگاه هاي پناهگاه حيات وحش يخاب و در بين طبيعت گردان توزيع شد تا طبيعت گردان محوطه چشمه ها را پاكسازي كنند.
مسيب صدري با بيان اينكه همه ساله با شروع فصل رويش گياه ريواس تعداد زيادي جهت جمع آوري اين گياه به منطقه يخاب تردد دارند اظهار داشت: اجتماع آنها در اطراف چشمه موجب انباشت زباله هاي غير بازيافتي مي شود كه هم چشم انداز منطقه را آلوده و هم حيات گونه هاي ارزشمند جانوري را به خطر مي اندازند.
وي تصريح كرد : برداشت هاي بي رويه و غير اصولي گياه ريواس در كنار خشكسالي هاي اخير موجب نابودي اين گونه در آينده نزديك خواهد شد كه ضروري است چاره اي در اين زمينه انديشيده شود.
شهرستان آران و بيدگل داراي يك پناهگاه حيات وحش است كه اين منطقه در شمال شرقي شهر ابوزيدآباد و بخش كويرات شهرستان آران و بيدگل واقع است.
پوشش گياهي بسيار مناسب، منابع آبي فراوان و وجود چشم اندازهاي بسيار زيبا و منحصر به فرد از جمله ويژگي هاي پناهگاه حيات وحش يخاب است كه اين ويژگي ها سبب شده كه اين منطقه زيستگاه گونه هاي جانوري همچون كل و بز، قوچ و ميش، جبير، گرگ، كفتار، گربه شني، كاراكال و خرگوش باشد.
اين منطقه همچنين زيستگاه پرندگاني همچون عقاب طلايي، سارگپه، بالابان، دليجه، هوبره، كبك، تيهو، باقرقره و دودوك و خزندگاني همچون افعي شاخدار ايراني، مار جعفري، تير مار، شتر مار شيرازي، مار قيطاني، بزمجه، جكوي دم پهن كايزرلينگ، آگاماي استپي و آگاماي سروزغي دم سياه است.
منطقه يخاب از سال 1360 با راه اندازي اداره حفاظت محيط زيست شهرستان كاشان تحت نظارت و كنترل آن اداره قرار گرفت و از آبان ماه سال 1389 با راه اندازي اداره حفاظت محيط زيست شهرستان آران و بيدگل مسئوليت نظارت بر اين منطقه بر عهده اين اداره قرار گرفته و با پيگيري هاي انجام شده در اوايل سال 1392 رسما به عنوان منطقه ي شكار ممنوع و در حال حاضر نيز به عنوان پناهگاه حيات وحش معرفي شد.
شهر ابوزيدآباد يكي از شهرهاي توابع شهرستان آران و بيدگل است كه در 30 كيلومتري شمال شرق اين شهرستان واقع شده است.
مركز شهرستان آران و بيدگل در شمالي ترين نقطه استان اصفهان، در فاصله شش كيلومتري شهرستان كاشان و 215 كيلومتري مركز استان اصفهان قرار دارد.
7408/7472 * خبرنگار: حسين منصوري فر * انتشار: محمد جهانگيريان

* آگاهي از آخرين اخبار شهرستان هاي شمال استان اصفهان در كانال تلگرام ايرنا كاشان:
* لينك هاي جستجو كانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@
*ايميل: kashan@irna.ir