۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۰۹
کد خبر: 82503314
T T
۰ نفر

استقبال كشاورزان دزفول از كشت دانه هاي روغني

۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۰۹
کد خبر: 82503314
استقبال كشاورزان دزفول از كشت دانه هاي روغني

دزفول - ايرنا - كشت و توليد دانه هاي روغني در شهرستان دزفول با استقبال كشاورزان و حمايت وزارت جهاد كشاورزي با خريد تضميني محصول رو به گسترش است.

به گزارش ايرنا توسعه كشت دانه‌هاي روغني از جمله ظرفيت‌هاي قابل توجه بخش كشاورزي در راستاي اشتغال و خودكفايي كشور در زمينه تامين ماده اوليه كارخانه هاي روغن كشي و روغن نباتي است.
روند رو به رشد كشت و توليد دانه هاي روغني در پي استقبال كشاورزان موجب شده تا در سالهاي اخير گام هاي اساسي در راستاي خودكفايي كشور به ماده اوليه كارخانه هاي توليد روغن كشور برداشته شود.
مدير جهاد كشاورزي دزفول ، تامين روغن مورد نياز كشور و جلوگيري از خروج ارز، تامين علوفه مورد نياز دام و طيور و تامين امنيت غذايي و سلامت جامعه را از اهداف توسعه كشت دانه هاي روغني در كشور بيان كرد.
احمد زارعي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود:كشت دانه‌ روغني كلزا در تناوب با گندم موجب تقويت خاك و پايداري توليد گندم در كشور مي شود.
وي با اشاره به استقبال كشاورزان اين شهرستان از كشت و توليد دانه هاي روغني به ويژه دانه روغني كلزا اظهار كرد: دزفول در زمينه توليد بذر دانه روغني كلزا رتبه نخست را در كشور دارد و در اين جايگاه پيشتاز است.
وي گفت:با توجه به اينكه كمتر از 10درصد روغن مورد نياز كشور توليد داخلي است لذا توسعه كشت دانه هاي روغني در دستور كار قرار گرفته و حمايت مي شود.
زارعي با اشاره به كشت بيش از 2 هزار و 500 هكتار كلزا در زمين هاي كشاورزي دزفول اظهار كرد:با توجه به اينكه كشت اين محصول در مقطع زماني مناسبي در اين شهرستان انجام مي شود توسعه كشت اين محصول در دستور كار قرار گرفته است.
وي با بيان اينكه پارسال از هر هكتار مزرعه كلزا سه تن محصول برداشت شده است گفت:در حال حاضر افزون بر 400 هكتار از مزارع دزفول نيز به كشت آفتابگردان اختصاص يافته است .
مدير جهاد كشاورزي دزفول گفت:برداشت محصول كلزاي بذري و دانه اي از سطح دو هزار و 500 هكتار از اراضي شهرستان دزفول آغاز شده كه شامل رقم هاي هايولا50 و هايولا 401 مي باشند .
زارعي افزود:در فصل كشت اين محصول در شهرستان دزفول 17 تن بذر كلزا تامين و بين بهره برداران توزيع شد همچنين كود و سم مورد نياز كشاورزان نيز تامين گرديد.
وي پيش بيني كرد تا پايان زمان برداشت سه هزار و 750 تن محصول كلزا از مزارع دزفول برداشت شود.
مدير جهاد كشاورزي دزفول اضافه كرد:شهرستان دزفول در توليد بذر كلزا داراي رتبه نخست كشوري بوده و بالغ بر 85درصد نياز بذري توليد داخل كشور را تامين مي كند كه اين امر توسط 2 شركت كشت و صنعت شهيد رجايي و شهيد بهشتي و تحت نظارت كميته بذر استان و موسسه توليد و كنترل گواهي بذر كشور و مركز تحقيقات صفي آباد انجام شده است و در توليد كلزاي دانه اي در استان داراي مقام دوم مي باشد.
سالانه حدود سه ميليون تن انواع محصولات زراعي و باغي شامل بيش از 120 نوع محصول در دزفول توليد مي شود.
6068
خبرنگار و انتشار: محمدعلي فريدپناه