۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۷:۳۹
کد خبر: 82505640
T T
۰ نفر
احزاب كرد عراق حمله تركيه به سنجار را غير قابل قبول توصيف كردند

اربيل - ايرنا- احزاب عمده كردستان عراق در بيانيه هايي حمله هوايي تركيه به سنجار در غرب استان نينوا در شمال عراق را غير قابل قبول توصيف كردند.

به گزارش ايرنا، احزاب دمكرات، اتحاديه ميهني، تغيير، جماعت اسلامي و اتحاد اسلامي كردستان عراق در بيانيه هايي حمله هوايي تركيه را به سنجار به بهانه وجود عناصر حزب كارگران كرد تركيه در اين منطقه، غير قابل قبول خوانده و آن را محكوم كردند.
در عين حال چهار حزب عمده يعني اتحاديه، تغيير، جماعت اسلامي و اتحاد اسلامي در بيانيه مشترك خود، با موضع حزب دمكرات كردستان به رهبري مسعود بارزاني كه عناصر حزب كارگران كرد تركيه را نيز مقصر دانسته بود به طور تلويحي مخالفت كرده و فقط مقصر را آنكارا معرفي كردند.
اين درحاليست كه حزب دمكرات كردستان و وزارت پيشمرگ ها در دولت اقليم كردستان عراق كه تحت نفوذ اين حزب است، در دو بيانيه مشترك ضمن غير قابل قبول خواندن اين حملات، حزب كارگران كرد تركيه را كه در سنجار و شمال عراق مستقر هستند، مقصر دانسته اند وخواستار خروج آنها از شمال عراق شدند.
براين اساس وزارت پيشمرگ در دولت اقليم كردستان عراق با انتشار بيانيه اي، با تاييد كشته شدن 5 تن از عناصر پيشمرگ كرد و زخمي شدن 9 تن ديگر اعلام كرد: ضروري است حزب 'پ.ك.ك' هرچه سريعتر نيروهاي خود را از ارتفاعات سنجار خارج كند تا بيش از اين باعث ناامني و تعميق مشكلات در منطقه نشود.
حزب دمكرات كردستان عراق به رهبري مسعود بارزاني نيز در بيانيه اي، حزب پ.ك.ك را در قبال كشته و زخمي شدن تعدادي از عناصر پيشمرگ مقصر دانست.
اين حزب در بيانيه اش نوشت: حزب كارگران كردستان تركيه (پ.ك.ك) جنگ خود را با ارتش تركيه به شمال عراق منتقل كرده و در نتيجه اين سياست، مردم اقليم و منطقه قرباني مي شوند.
حزب دمكرات كردستان عراق در عين حال حمله هوايي تركيه به مراكز نظامي نيروهاي پيشمرگه را محكوم و همانند وزارت پيشمرگ ها در دولت اقليم كردستان عراق اعلام كرده است كه حملات هوايي تركيه به شمال عراق قابل قبول نيست.
در مقابل فراكسيون احزاب اتحاديه ميهني كردستان عراق، جنبش تغيير، جماعت اسلامي و حركت اسلامي در پارلمان كردستان عراق با صدور بيانيه اي، ضمن محكوم كردن حملات ارتش تركيه به شمال عراق آنكارا را مسئول مستقيم مرگ مردم در شمال عراق و نيروهاي پيشمرگ دانستند.
فراكسيونهاي اين احزاب درادامه بيانيه خويش تصريح كردند: اقدام دولت تركيه، نقض قوانين بين المللي و حاكميت سياسي در عراق و اقليم كردستان عراق است.
اين در حالي است كه 'زردشت سنجاري' يكي از فرماندهان موسوم به نيروهاي مدافع سنجار گفت: نيروهاي موسوم به مدافع سنجار، از منطقه حفاظت مي كنند و عموما از اقليت ايزدي و اهالي بومي سنجار هستند.
در همين راستا 'داوودي جندي' عضو شوراي استان نينوا نيز در بيانيه اي خاطر نشان كرد كه نيروهاي تركيه با هدف قرار دادن ايزدي ها در سنجار، در حقيقت وحدت و يكپارچگي كردها را در عراق هدف قرار داده اند.
با وجود اين، گزارش ها حاكيست كه نيروهاي موسوم به مدافع سنجار عموما با مبارزات حزب كارگران كرد تركيه عليه دولت آنكارا، همدلي دارند، هرچند عملا عضو اين حزب نيستند.
جنگنده هاي ارتش تركيه بامداد روز سه شنبه، مناطقي را در شهر سنجاردر شمال عراق و سوريه به بهانه وجود مواضع نيروهاي پ.ك.ك در اين مناطق بمباران كردند و ارتش تركيه با صدور بيانيه اي تاكيد كرد اين حملات ادامه خواهد يافت.
خاورم *4*351*353*1770*انتشاردهنده:1577* حسن حسين زاده