۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۴۰
کد خبر: 82507372
T T
۰ نفر
71 درصد از اعتبارات دهياري ها در دولت يازدهم پرداخت شده است

تهران - ايرنا - معاون امور دهياري هاي سازمان شهرداري ها و دهياري گفت: از مجموع اعتباراتي كه از سال 1382تا كنون به دهياري ها پرداخت شده 71 درصد آن در دولت يازدهم بوده است.

سعيدرضا جندقيان روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي ايرنا افزود: از سال 1382تا زمان حاضر 10 هزار و 300 ميليارد تومان از طريق دهياري ها به روستاها تزريق شده كه 7 هزار و 300ميليارد تومان در دولت يازدهم بوده است.
وي خاطرنشان كرد: 71 درصد اين اعتبارات در دولت يازدهم تخصيص يافته است و اين نشان مي دهد كه به كمك مجلس قوانين خوبي در زمينه تخصيص اعتبارات روستايي تصويب شده است.
معاون امور دهياري هاي سازمان شهرداري ها و دهياري اعلام كرد: اين اعتبارات به صورت نقدي، تهيه تجهيزات و ماشين آلات و همچنين آموزش دهياران هزينه شده است.
جندقيان يادآور شد:در دولت دكتر روحاني براي اولين بار توجه جدي به سلسه مراتب سكونتگاه هاي خرد (روستايي )شكل گرفته است و ساختار سكونتگاهي اصلاح شده است.
وي يادآور شد: توسعه زماني اتقاف مي افتد كه استاندارد سازي ها اتفاق بيفتد و همچنين آموزش ها نيز مناسب باشد.
اين مسئول سازمان شهرداري ها و دهياري ها افزود:ايران از نظر وسعت سرزميني و پراكندگي زياد روستاها در خاورميانه يك كشور خاص است و هم اكنون 33 هزارو 500 دهياري در كشور فعاليت مي كند.
جندقيان ادامه داد:در حال حاضر 110هزار اعضا شوراي روستا و حدود 8 هزار شوراي شهري در روستاها و شهرهاي كشور فعال هستند.
وي همچنين گفت: شوراها در حيطه عملكردي و نظارت و تصميم گيري در روستا ها نقش مهمي را ايفا مي كنند .
معاون امور دهياري هاي سازمان شهرداري ها و دهياري ها تصريح كرد: تا كنون چهار دوره از فعاليت شوراها گذشته است و با اين حساب مي توان گفت با توجه به شمار اعضاي شوراها تا كنون توانسته ايم بين 250 تا 400هزار تن را در روستاها با قوانين و برنامه ريزي آشنا كنيم.
جندقيان اضافه كرد: در اصل به نوعي توانسته ايم به اين افراد يك نوع آموزش دهيم كه در دنيا از اين آموزش به عنوان آموزش بدون دانشگاه ياد مي شود كه از اين نظر از اهميت خاصي برخوردار است.
وي تاكيد كرد: براين اساس مي توان به اهداف توسعه كه همان ارتقا توسعه از پايين به بالاست با استمرار اين آموزش ها به شوراها و دهياري ها دست يافت و پي به نقش مهم اين افراد در رسيدن به اهداف توسعه برد.

** انتخاب افراد اصلح و كارشناس
معاون امور دهياري هاي سازمان شهرداري ها و دهياري ها گفت:انتخاب افراد اصلح به عنوان اعضاي شوراها حياتي است ،زيرا انتخاب اين افراد مي تواند در بهره گيري از اعتبارات تامين شده در بخش روستايي موثر باشد و افراد كارآمد مي توانند روند توسعه در روستا را شتاب ببخشند.
جندقيان بابيان اين كه انتخاب دهياران تنها يكي از وظايف شوراهاي روستايي است، ادامه داد:مردم روستا دقت كنند كه افراد دلسوز،متخصص و كارآمد را انتخاب كنند كه علاوه برانتخاب دهيار شايسته بتوانند تصميم هاي خوبي در زمينه اداره و توسعه روستا بگيرند.
هم اكنون 21ميليون و 366 هزار و 914 تن در 61هزار و 724روستا در كشور زندگي مي كنند كه 43/28درصد از جمعيت كشور را تشكيل مي دهند.
اجتمام **2181** 1336خبرنگار: ناهيد حاجي خاني** انتشار: مهرنوش خانزائي
*آگاهي از آخرين اخبار اجتماعي و حوادث ايران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعي ايرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر