در ادامه اين گزارش، آمده است:در نتيجه چنين فضايي در صنعت خودرو جهان، روند توليد خودروهاي برقي بيش از پيش سرعت گرفته و رقابت جديدي بين شركتهاي خودروسازي و كشورها در توليد اين نوع خودروها در گرفته است. اين روند مثبت نه تنها ميتواند نقش قابلتوجهي در بهبود كيفيت هواي كلانشهرها ايفا كند، بلكه ميتواند باب جديدي در اقتصاد كشورها بگشايد. يكي از كشورهايي كه در اين راستا گامهايي جدي برداشته، تايلند است. اين كشور به مهد رقابت غولهاي خودروسازي جهان در توليد خودروهاي برقي تبديل شده است. دولت تايلند بهمنظور حفظ رقابتپذيري اين بزرگترين توليدكننده خودرو در جنوبشرق آسيا، مشوقهايي را براي توليد خودروهاي سازگار با محيط زيست درنظر گرفته و اين مساله موجب شده است خودروسازان خارجي به اين كشور هجوم بياورند.
در نمايشگاه بينالمللي خودروي بانكوك كه بهتازگي برگزار شد، مدلهاي جديد برقي-هيبريدي در غرفه مرسدس بنز از جايگاه ويژهاي برخوردار بودند. دايملر كه مالك برند لوكس مرسدس بنز بهشمار ميرود سال گذشته ميلادي مونتاژ مدلهاي جديد را در كارخانه خود در استان سموت پركن تايلند آغاز كرد. دايملر همزمان با آغاز توليد در تايلند، فروش نسخههاي بنزيني سدانهاي كلاس سي و استيشن واگنها را در اين كشور متوقف كرد. خطوط توليد اين خودروها به توليد خودروي برقي-هيبريدي سي350 ايي (C350e) اختصاص يافت كه مجهز به يك موتور بنزيني 2 ليتري و يك موتور برقي است. اين خودرو كه قيمت آن از 57/ 2 ميليون بات (74 هزار و 800 دلار) آغاز ميشود، مشتريان ثروتمند و دوستدار محيط زيست را هدف گرفته است. مشتريان تايلندي از بهرهوري سوخت خودروهاي برقي-هيبريدي راضي هستند. يكي از آنها ميگويد: «ميخواهم امسال يك خودروي برقي-هيبريدي بخرم. قيمت خودروي برقي-هيبريدي تقريبا هم قيمت لكسوسي است كه دارم و چندان گرانتر از آن نيست.»
بيامو، ديگر خودروساز لوكس آلماني نيز در حال توليد اين نوع خودروها در تايلند است. اين خودروساز اواخر سال گذشته توليد دو خودروي برقي-هيبريدي ازجمله سدان لوكس 330اي(330e) را در استان رايونگ آغاز كرد. قيمت خودروي 330 اي 59/ 2 ميليون بات است. بامو، موتور و باتري اين خودروها را از اروپا وارد تايلند ميكند.جفري گورديانو، مديرعامل بامو تايلند، ميگويد خودروهاي برقي-هيبريدي كاملا مناسب تايلند هستند؛ زيرا با توجه به كمبود جايگاههاي شارژ باتري در اين كشور، پس از اتمام باتري هم ميتوان با موتور بنزيني به رانندگي ادامه داد.
بيامو هدف جديدي را براي فروش تايلند در نظر گرفته و اعلام كرده است در سالجاري ميلادي 15 درصد از فروش در اين كشور مربوط به خودروهاي برقي-هيبريدي خواهد بود. اين خودروساز آلماني در سال 2016 حدود 8 هزار دستگاه خودرو در تايلند بهفروش رساند. خودروسازان آلماني پيشگام خودروهاي سازگار با محيط زيست در تايلند هستند و بازار خودروهاي لوكس را هدف گرفتهاند.جنوب شرق آسيا از نظر فروش خودروهاي برقي جاي زيادي براي پيشرفت دارد؛ بنابراين ارتقاي فروش و توليد خودروهاي مدرن سازگار با محيط زيست حتي براي تايلند هم يك چالش بهشمار ميرود.
صنعت خودروي تايلند سالانه حدود 2 ميليون خودرو عرضه ميكند كه برابر با ميزان توليد فرانسه و بريتانياست. اين در شرايطي است كه دولت تايلند بهمنظور ترويج خودروهاي هيبريدي و برقي اقداماتي را درپيش گرفته است. هدف دولت از اين اقدامات گسترش و توسعه بازار خودرو و ايجاد قطب صنعتي است. مهمترين اين اقدامات، ارائه مشوقهاي سرمايهگذاري به توليدكنندگان است. دولت تايلند اعلام كرده است اگر خودروسازان دستكم يكي از اجزاي برقي خودروهاي برقي-هيبريدي مانند باتري، موتور يا تنظيمكننده باتري را در داخل اين كشور توليد كنند، از پرداخت ماليات بر شركت معاف خواهند شد. بسته به تعداد قطعات مختلفي كه در تايلند توليد ميشوند، اين معافيتهاي مالياتي طولانيتر خواهند بود.البته براي خودروهاي برقي 10 سال و براي خودروهاي هيبريدي 6 سال در نظر گرفته شده است. يكي ديگر از مشوقهاي دولت تايلند اين است كه بر واردات تجهيزات موردنياز براي توليد خودروهاي برقي و برقي-هيبريدي تعرفه اعمال نميكند.
ارائه اين مشوقها موثر واقع شده است و خودروسازان ژاپني كه پيشتر براي ورود به بازار خودروهاي برقي تايلند احتياط ميكردند، اكنون از ورود به اين بازار استقبال ميكنند. مزدا موتور اعلام كرده است بازار خودروهاي برقي تايلند را مورد بررسي قرار خواهد داد. چانچايي، مديرعامل مزداي تايلند ميگويد: «سياستهاي دولت تايلند با برنامههاي تجاري ميانمدت ما هماهنگ است.»تويوتا نيز بهتازگي به دولت تايلند اطلاع داده است كه با همكاري دانشگاه چولالونگ كورن تايلند آزمايش خودروهاي برقي را آغاز ميكند. تويوتا احتمالا خودروي برقي تكسرنشين «كامز» را در تايلند آزمايش خواهد كرد.
دولت تايلند براي تحريك تقاضا نيز اقداماتي را انجام داده و يكي از اين اقدامات، كاهش ماليات بر فروش است. در حال حاضر ماليات بر فروش خودرو در اين كشور 10 تا 30 درصد است. اما بر خودروهاي برقي ماليات بر فروش 2 درصدي وضع خواهد شد و بر خودروهاي برقي-هيبريدي بسته به ميزان گازكربني كه منتشر ميكنند، ماليات 5 تا 15 درصدي وضع خواهد شد. اين در شرايطي است كه وزارت انرژي تايلند اعلام كرده است براي ساخت بيش از 100 جايگاه شارژ تا سال آينده مبلغ 76 ميليون بات سرمايهگذاري خواهد كرد. دولت تايلند همچنين اعلام كرده است به شركتهايي كه در زيرساختهاي شارژ باتري خودروهاي برقي سرمايهگذاري كنند، مشوقهايي را ارائه خواهد كرد.
آمار منتشر شده از سوي آژانس بينالمللي انرژي نشان ميدهد پذيرش خودروهاي برقي-هيبريدي و برقي تنها در چند كشور متمركز شده است. براساس گزارش آژانس بينالمللي انرژي، كشورهاي آمريكا، چين و ژاپن در مجموع نزديك به 70 درصد از فروش جهاني اين نوع خودروها را به خود اختصاص دادهاند. با احتساب چند كشور اروپايي مانند هلند، اين رقم به بيش از 90 درصد ميرسد.
*منبع:روزنامه دنياي اقتصاد،1396،2،7
**گروه اطلاع رساني**1893**1755**انتشاردهنده:پونه پورقاسمي
تهران- ايرنا- روزنامه دنياي اقتصاد درگزارشي نوشت:معضل گرمايش كره زمين از يك سو و افزايش آلايندهها در فضاي كلانشهرها از سوي ديگر، موجب شده است بسياري از دولتها توليد خودروهاي پاك را در دستور كار خود قرار داده و با ارائه مشوق به خودروسازان سعي كنند سهم كشور خود را در رقابت جهاني توليد اين خودروها افزايش دهند.