۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۲۳
کد خبر: 82507729
T T
۰ نفر
افزايش 85 درصدي صادرات تسليحاتي ايتاليا با فروش جنگنده به كويت

رم - ايرنا - صادرات تسليحاتي ايتاليا با فروش جنگنده هاي يوروفايتر به كويت در سال 2016 ميلادي 85.7 درصد افزايش داشت.

به گزارش ايرنا، نخست وزيري ايتاليا روز چهارشنبه در گزارش سالانه خود به پارلمان اعلام كرد كه صادرات تسليحاتي در سال 2016 ميلادي به 14.6 ميليارد يورو رسيد كه نسبت به 7.9 ميليارد يورو در سال 2015 ميلادي 85.7 درصد افزايش پيدا كرد.
بر اساس اين گزارش، 50 درصد از ارزش اين صادرات تسليحاتي برابر با 7.3 ميليارد يورو مربوط به فروش 28 فروند جنگنده يوروفايتر 'Eurofighter ' به كويت مي شود. ايتاليا همچنين به كشورهاي انگلستان، فرانسه، اسپانيا و عربستان سعودي (427.5 ميليون) و آمريكا، قطر، نروژ و تركيه (133.4 ميليون) صادرات تسليحاتي كرده است.
در اين گزارش آمده است: ايتاليا مجموعا به 82 كشور جهان تسليحات صادر مي كند و در مكان هاي نخست جدول جهاني صادرات اسلحه قرار دارد. بيشترين صادرات تسليحاتي ايتاليا، علاوه بر جنگنده ها (8.8 ميليارد يورو) ، شامل بمب ها، اژدر راكت و موشك ها به ارزش 1.2 ميليارد يورو مي شود. در حالي كه صادرات اين كشور در سال 2014 ميلادي تنها به 2.9 ميليارد يورو مي رسيد.
البته واردات اسلحه نيز به ركورد جديدي در سال 2016 رسيد. بر اساس گزارش مذكور واردات تسليحاتي ايتاليا به 612 ميليون يورو رسيد كه 169 درصد نسبت به سال 2015 افزايش پيدا كردخ و بيش از 82 درصد از تسليحات وارداتي از آمريكا خريداري شده است.
به گزارش ايرنا، در ابان ماه گذشته برخي از نمايندگان پارلمان ايتاليا وابسته به جنبش پنج ستاره (اپوزيسيون) با ارائه دادخواستي به دادستاني رم، خواستار تحقيقات قوه قضاييه پيرامون فروش احتمالي تسليحات نظامي به عربستان سعودي كه بدون مجوز سازمان ملل متحد جنگي خونين با يمن را آغاز كرد وتاكنون هزاران نفر غيرنظامي را كشته است، شدند.
نمايندگان پارلماني جنبش پنج ستاره اظهار داشتند: اين دادخواست بر اساس اخبار مختلف برخي مطبوعات بويژه گزارشات برنامه تلويزيوني 'Le Iene' با استناد به مدارك ويدئويي در ارتباط با مسئوليت ايتاليا در نقض قانون شماره 185 مورخ 1990 ميلادي مبتني بر ممنوعيت صادرات و ترانزيت سلاح به كشورهاي درگير در جنگ كه كنوانسيون هاي بين المللي در زمينه حقوق بشر را رعايت نمي كنند، تنظيم و به دادستاني تسليم شده است. درگزارش برنامه تلويزيوني مذكور، بمب منفجر نشده اي در يمن نشان داده مي شود كه بر اساس كدهاي شناسايي اش، در كارخانه 'Rwm Italia Srl 'ايتاليا توليد شده است.
پاپ فرانسيس رهبر مذهبي كاتوليك ها نيز در ماه هاي اخير با تاكيد بر اينكه قدرت هاي جهاني با صنعت مرگ آفرين جنگ و سود فروش تسليحات زنده اند، از كشورهايي كه با ساخت و فروش تسليحات و جنگ آفريني سود مي برند، به شدت انتقاد كرد.
اروپام**461** انتشار دهنده: مريم شفيعي