۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۵۸
کد خبر: 82509212
T T
۰ نفر
اوضاع سوریه و تروریسم محور مذاكرات پوتین با اردوغان و مركل

مسكو - ایرنا - كاخ كرملین اعلام كرد كه اوضاع سوریه و مبارزه با تروریسم از موضوع های اصلی دیدار و مذاكرات پیش روی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با رجب طیب اردوغان همتای تركیه ای و انگلا مركل صدراعظم آلمان است.

به گزارش ایرنا، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه امروز (شنبه) با اعلام این خبر، افزود: پوتین سه شنبه هفته جاری با مركل و سپس روز چهارشنبه با اردوغان در شهر سوچی دیدار و مذاكره می كند.
در این بیانیه آمده است: در مذاكرات پیش رو با مركل موضوع های مهم بین المللی از جمله مبارزه با تروریسم، اوضاع خاورمیانه و توافق نامه مینسك برای حل و فصل مسائل اوكراین بررسی می شود.
مذاكره در باره روابط دوجانبه و همچنین دورنمای توسعه همكاری در عرصه های انرژی، اقتصادی، بازرگانی، فرهنگی، انسانی و همچنین برنامه اجلاس آتی سران جی 20 ( كشورهای دارای اقتصاد برتر) در شهر هامبورگ آلمان از دیگر محورهای دیدار پوتین و مركل اعلام شده است.
روابط مسكو و برلین به علت رویكردهای ضدروسی اتحادیه اروپا و پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) از جمله وضع ترحریم های اقتصادی علیه روسیه در چارچوب اختلاف ها بر سر مسائل اوكراین از سال 2014 تیره شده است.
كاخ كرملین همچنین اعلام كرده است كه در مذاكرات روز چهارشنبه بین پوتین و اردوغان كه دومین دیدار در 50 روز گذشته به شمار می رود، افزون بر مسائل مورد علاقه دو كشور، موضوع های منطقه ای و بین المللی و در وهله نخست مبارزه با تروریسم و اوضاع سوریه بررسی خواهد شد.
با وجود چند بار دیدار سران روسیه و تركیه پس از حدود 10 ماه ركود و تیرگی روابط كه آذر ماه سال 94 در پی ساقط كردن بمب افكن روسی بر فراز سوریه توسط جنگنده تركیه ای و كشته شدن یك خلبان آن شكل گرفت، مسكو و آنكارا هنوز در باره برخی مسائل از جمله اوضاع سوریه، روابط اقتصادی به ویژه اقدام جدید تركیه در وضع تعرفه 130 درصدی بر گندم وارداتی از روسیه اختلاف نظر دارند.
از سوی دیگر، در حالیكه مسكو متحد سیاسی-نظامی ضدتروریستی دمشق است، تركیه از شش سال پیش در چارچوب گروه كشورهای ضدسوری به پیشگامی آمریكا علیه دولت سوریه فعالیت می كند.
اروپام ** 391 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا