۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۹:۱۲
کد خبر: 82514091
T T
۰ نفر

چراي دام در مراتع آذربايجان غربي ممنوع است

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۹:۱۲
کد خبر: 82514091
چراي دام در مراتع آذربايجان غربي ممنوع است

اروميه- ايرنا- مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان غربي گفت: چراي دام ها در چراگاه هاي منابع طبيعي و مراتع استان تا پايان فصل بهار امسال ممنوع شده و با متخلفان در اين خصوص برخورد مي شود.

رحمان وهاب زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين ممنوعيت تا آخر خردادماه ادامه دارد و در اين مدت از انجام هرگونه تعليف دام در چراگاه هاي استان جلوگيري مي شود.
وي اضافه كرد: دامداران و بهره برداران عرصه هاي منابع طبيعي از كوچ زود هنگام به مراتع ييلاقي پيش از آمادگي مراتع و پيش از موعد مقرر در پروانه هاي مرتع داري خودداري كنند تا زمينه رشد مناسب مراتع فراهم شود.
وي اظهار كرد: مديريت صحيح چرا همراه با عمليات اصلاح و احيا مي تواند نقش اساسي در جهت بهره برداري پايدار و حفظ آب و خاك داشته باشد و در اين راستا همراهي بهره برداران و صاحبان دام بسيار موثر و اساسي است.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان غربي ادامه داد: دام زياد، چراي مفرط و غيراصولي از قبيل چراي زودرس بهاري و رعايت نكردن ظرفيت و زمان ورود دام به مرتع به ويژه در خشكسالي ها مهمترين عامل تخريب مراتع به شمار مي رود.
به گزارش ايرنا، آذربايجان غربي بيش از 2 ميليون و 650 هزار هكتار مرتع دارد كه در بسياري موارد، با چراي زودرس بهاري پوشش گياهي بخش قابل توجهي از آنها از بين مي رود.
در سال هاي اخير با چراي بيش از حد دام و عدم توجه بهره برداران و سوء استفاده سودجويان، بخش زيادي از مراتع خوب استان به مراتع فقير تبديل شده است.
در حال حاضر طبق نظر كارشناسان تعداد دام هاي موجود در استان دست كم 2 برابر ظرفيت مراتع است كه اين امر ضرورت توجه بيش از پيش به حفظ و نگهداري مراتع را مي رساند.
8137/2093 ** خبرنگار: سيده فاطمه سجادي ** انتشاردهنده: صابر چهرقاني