۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۵۹
کد خبر: 82517269
T T
۰ نفر
توصیه آمریكا به دولت عراق در خصوص تلعفر چه بود؟

بغداد-ایرنا- برخی منابع در بغداد می گویند، سفیر آمریكا در ارتباط با عملیات آزادسازی تلعفر، در نامه ای به دولت عراق خواسته است، به داعش در این شهر حمله نكنند، چرا كه ممكن است تركیه نیروهای عراق را بمباران كند.

یك منبع مطلع و بلند مرتبه عراقی به خبرنگار ایرنا گفت، آمریكایی ها در حالی كه یك توافقنامه جامع بویژه در بخش امنیتی با عراق امضا كرده اند و می بایست از بغداد در زمان تهدیدهای خارجی دفاع كنند، به جای پاسخ محكم به تركیه، به دولت عراق توصیه كرده اند كه عملیات آزادسازی اراضی اش از دست گروه تروریستی داعش را متوقف كند.
پیش از این نیز بسیاری از فرماندهان میدانی به صراحت گفته بودند كه عامل كندی و توقف های طولانی مدت عملیات موصل كه می بایست در كمتر از 3 ماه پایان می یافت، اعمال نفوذهای آمریكاست.
منبع یاد شده ، به جزییات بیشتری از پیام آمریكایی ها به دولت عراق درباره تلعفر اشاره نكرد، اما گفت كه این پیام از طریق سفارت آمریكا به دولت عراق ابلاغ شده است.
وی درباره ایرادهای حقوقی این برخورد آمریكا گفت، براساس توافقنامه امنیتی ، آسمان عراق می بایست تحت حمایت آمریكا قرار داشته باشد، بطوری كه ائتلاف بین المللی به رهبری آمریكا و حضورشان در آسمان عراق، از هنگام حمله داعش در ژوئن 2014 بر همین مبنای حقوقی شكل گرفته است و در صورتی كه آمریكایی ها به این رویه ادامه دهند، این توافقنامه عملا از حیث اعتبار ساقط تلقی خواهد شد.
این منبع كه نخواست نامش فاش شود، تاكید كرد كه نظر بسیاری از سیاستمداران عراقی این است كه اگر آمریكایی ها واقعا قصد ندارند، به توافقنامه جامع خود با عراق عمل كنند، آن را رسما اعلام كرده و تكلیف بغداد را روشن سازند.
وی اضافه كرد: چنانچه آمریكا نتواند از عراق دربرابر تهدیدهای تركیه دفاع كند، ما هم می توانیم به گزینه های دیگر از جمله به انعقاد یك توافقنامه با روسیه فكر كنیم.
آمریكایی ها در ژوئن 2014 در حالی كه موصل و بسیاری از شهرهای مهم عراق از جمله تكریت، الرمادی، فلوجه و بخش های وسیعی از 5 استان عراق به دست گروه تروریستی داعش سقوط كرده بود و تروریست ها به دروازه های بغداد رسیده بودند، به درخواست های كمك عراق پاسخ منفی داد.
فتوای تاریخی 'جهاد كفائی' آیت الله سیستانی در همان زمان و كمك های دوستان عراق ، جلوی پیشروی های داعش را گرفت و بغداد از تیررس این گروه تروریستی تكفیری خارج شد.
بسیاری از كارشناسان و احزاب و شخصیت های سیاسی عراق آن روزها بحث های گسترده ای در خصوص عدم پایبندی آمریكا به تعهداتش وفق توافقنامه با عراق ، در رسانه ها براه انداخته بودند كه با توجه به سرعت تحولات در عراق، خیلی زود از دستور كار خارج شد.
خاورم*4*1770*