به گزارش ایرنا، دولت های بعد از انقلاب اسلامی همواره در حمایت از حقوق فرهنگیان كه قشر سرنوشت سازی در جامعه به شمار می روند، گام هایی برداشته اند، اما با گذشت چهار دهه، ذهن معلمان هنوز درگیر موضوع مهمی چون معیشت است كه این دغدغه به یقین در روند آموزشی نسل آینده تاثیر گذار است.
شاید امروزه بتوان مهمترین دغدغه های معلمان را در چند محور كلی از جمله حفظ منزلت اجتماعی و اداری، برخورداری از حقوق و مزایای مكفی مانند سایر وزارتخانه ها و حمایت های بعد از بازنشستگی برشمرد.
نماینده مردم ایجرود و ماهنشان در مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات انجام گرفته در حوزه فرهنگیان در مجلس می گوید: در بودجه امسال و برنامه ششم توسعه كشور اقداماتی انجام شده، اما كافی نیست.
سید مرتضی خاتمی می افزاید: تلاش كرده ایم تا بخشی از خواسته های به حق این قشر را برآورده كنیم و اما آنچه كه تاكنون تصویب شده در شان معلمان نیست و باید بیش از اینها تلاش شود.
نایب رییس اول كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به تلاش همه جانبه مجلس در راستای پیگیری مطالبات فرهنگیان گفت: به نظر می رسد یكی از مهمترین دغدغه های معلمان حفظ منزلت و جایگاه این شغل و عزت آنان در جامعه است.
وی با تاكید بر تغییر نگاه دولت و مجلس به آموزش و پرورش، خاطرنشان كرد: نگاه به مساله آموزش باید از مصرفی به مولد تغییر یابد، چرا كه مصرفی دیدن آموزش یك اشتباه راهبردی از سوی مسئولان به شمار می رود.
خاتمی اظهار می كند: باید در راستای تامین نیازهای معلمان طوری برنامه ریزی شود تا فرهنگیان به هیچ عنوان به دنبال شغل دوم نباشند و بتوانند با انگیزه به موضوع مهم آموزش نسل آینده بپردازند.
وی می افزاید: همه دست اندركاران باید بدانند هرگونه خدمت شایسته ای كه به یك فرهنگی انجام شود خدمت به قشری است كه تربیت و آموزش یك نسل را بر عهده دارد.
افزایش حقوق و مزایا مانند سایر كاركنان دولت و حمایت دولت از حقوق معلم باعث انگیزه بخشی به این قشر تاثیرگذار می شود، این جملات را فاطمه، معلمی با بیش از 10 سال سابقه كار دارد، عنوان می كند.
مریم سیما، معلم لیسانسه با 26 سال سابقه كار نیز با تایید مشكلات معیشتی فرهنگیان، اما نگاهی فراتر، این موضوع را دغدغه قشر بزرگی از فرهنگیان دانسته و تصریح می كند: یكی از مهمترین دغدغه معلمان موضوع از بین رفتن آموزش در مركز آموزش است.
سیما خاطرنشان می كند: چرا كه نمره دادن و نمره گرایی به جای یادگیری، اساس كار مدارس و خانواده ها شده و دیگر نظام آموزشی به سطح علمی دانش آموز كه زمینه ساز پیشرفت وی است، اهمیت آنچنانی قائل نمی شود.
دبیر ریاضی مدارس شهر زنجان به دلایل فراگیر شدن این نگاه نادرست در سیستم آموزشی اشاره كرده و می گوید: قانون های ابلاغی آموزش و پرورش، نگاه ناصحیح مدیران به امر آموزش، والدین و دانش آموز از دلایل نمره محوری به جای آموزش محوری است.
این معلم زنجانی می افزاید: اكثر مدیران مدارس و مسئولان نواحی برای بالا بردن سطح ارزشیابی و جلوگیری از بروز مشكلات بعدی از بابت كسب نمرات پایین دانش آموزان، معلمان را تشویق به دادن نمرات بالا برای دانش آموزان می كنند.
وی خاطرنشان می كند: از طرفی معلم با نمرات ثبت شده دانش آموزانش ارزشیابی می شود و در عمل كسی كاری به سطح علمی واقعی دانش آموز ندارد.
جلیل طاهری با 29 سال سابقه معلمی نیز سخنان سایر معلمان از جمله مشكلات آموزشی در مدارس را تایید كرده و می گوید: سطح پایین مطالب كتب درسی و تغییرات انجام گرفته در آنها قابل قبول نیست و باید در این خصوص تدبیری اندیشیده شود.
وی بیان می كند: این تغییرات دغدغه فكری برای معلم ایجاد كرده و باعث می شود دانش آموز در یادگیری با مشكل مواجه شده و روز به روز بیشتر دچار افت تحصیلی شود.
تفاوت قائل شدن در پرداخت حقوق نوعی تبعیض به شمار می آید، این جمله را معاون پشتیبانی آموزش و پرورش استان زنجان بیان كرده و می گوید: به طور مثال به خاطر محدودیت در بودجه، هزینه ایاب و ذهاب و حق مسكن به فرهنگیان داده نمی شود.
یعقوب علی عبادی می افزاید: این موضوع ها و مشابه آن باعث می شود تا كیفیت آموزش در مدارس پایین آمده و دغدغه معلم به جای تمركز روی آموزش به مساله معیشت متمركز شود.
وی با اشاره به كارهای انجام گرفته در دولت تدبیر و امید در استان، می گوید: در این مدت تلاش كرده ایم تا مطالبات و معوقات معلمان را به موقع پرداخت كنیم، هرچند در حد مطلوب نبوده ولی قدم های خوبی برداشته شده است.
عبادی اظهار می كند: دولت توانسته میانگین پرداختی 12 میلیون ریالی به فرهنگیان در سال 92 را به 25 میلیون ریال در سال 96 برساند و این نشان دهنده بهتر شدن نگاه دولت به مجموعه آموزش و پرورش است، هرچند تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.
وی به مهمترین مطالبات معلمان به غیر از موضوع معیشت هم اشاره كرده و می گوید: حفظ حرمت و جایگاه معلم در این مدت تحقق یافته و تلاش شده راهبرد این اداره كل از نگاه فرهنگ امنیتی به امنیت فرهنگی تغییر یابد.
معاون پشتیبانی آموزش و پرورش استان زنجان خاطرنشان می كند: سعی شده در این مدت مطالبات معلمان شنیده شده و فضای امنی در مدارس ایجاد شود و همین تغییر نگاه موضوع مهمی در این حوزه به شمار می رود.
گمان نمی كنم از بالاترین رده های مدیریتی در كشور گرفته تا آن شخصی كه فقط سواد خواندن و نوشتن دارد و برای تامین معیشت خانواده كارگری می كند، روزهای مدرسه و زندگی در كنار معلمش را از یاد ببرد.
همه به این موضوع واقفند كه معلم، یكی از مهمترین و سرنوشت سازترین نقش ها را در زندگی هر شخصی بازی می كند و این مهم، می طلبد تا دولت و مجلس با نگاه درست، بلند مدت و ریل گذاری صحیح قانون، جایگاه معلمان را به ایده آل ترین نقطه ارتقا دهند و مشكلات فرهنگیان را به طور شایسته مرتفع كنند.
3216/6085
خبرنگار: سجاد كریمی ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
زنجان - ایرنا - شاید نشود ارزش و اهمیت كاری كه معلمان در روند رشد جامعه ایفا می كنند توصیف كرد و برای آن قیمت گذاشت، اما می شود با نگاه درست به امور این قشر، در راستای رفع دغدغه هایشان قدم برداشت.