۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۷:۱۵
کد خبر: 82520222
T T
۰ نفر
مساله برگزیت ملاك یك ‌سوم رأی‌دهندگان در انتخابات پارلمانی انگلیس است

لندن - ایرنا - نتایج نظرسنجی صورت گرفته توسط موسسه 'او آر بی' كه روز یكشنبه منتشر شد، مؤید آن است كه مساله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت، ملاك اصلی یك ‌سوم رأی‌دهندگان انگلیسی در انتخابات زودرس پارلمانی این كشور در هشتم ژوئن( 18 خرداد) است.

به گزارش ایرنا، نتایج این نظرسنجی كه به سفارش ایندیپندنت صورت گرفته و در این نشریه منتشر شد، بیانگر آن است كه رأی تاكتیكی انگلیسی‌ها در انتخابات هشتم ژوئن، می‌تواند تمامی پیش‌بینی‌های صورت گرفته در مورد پیروزی قاطع حزب محافظه‌كار تحت رهبری 'ترزا می' در این انتخابات را تحت شعاع قرار دهد.
براساس نظرسنجی موسسه 'او آر بی' كه در جریان آن، از 2 هزار و 6 نفر بزرگ‌سال در سراسر بریتانیا (انگلیس، ولز، اسكاتلند و ایرلندشمالی) در تاریخ سوم و چهارم ماه 'می' پرسش به‌عمل ‌آمده است، 46 درصد از كسانی كه از ادامه حضور بریتانیا در همه‌پرسی 23 ژوئن 2016 میلادی، حمایت كرده بودند، گفته‌اند كه یكی از ملاك‌های آنها برای رأی دادن مساله نحو دیدگاه نامزدها به 'برگزیت سخت' است.
براساس نظرسنجی صورت گرفته توسط 'او آر بی'، تنها 37 درصد از حامیان ادامه حضور بریتانیا در اتحادیه اروپا، گفته‌اند كه در انتخابات زودرس پارلمانی انگلیس مساله برگزیت ملاك اصلی‌شان برای رأی دادن نخواهد بود.
به ‌موجب این نظرسنجی، تنها 16 درصد از حامیان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، گفته‌اند ممكن است به نامزدهایی رأی ‌دهند كه بتوانند مانع از برگزیت سخت شوند و در همین حال 46 درصدشان بیان داشته‌اند كه این مساله در رأی آنها تأثیری ندارد.
در كل، براساس نتایج نظرسنجی یاد شده، 30 درصد از رأی‌دهندگان در انتخابات زودرس پارلمانی 18 ژوئن، به نامزدهایی رأی خواهند داد كه بتوانند مانع از برگزیت سخت شوند.
به ‌موجب این نظرسنجی، در حدود 44 درصد از حامیان حزب لیبرال دمكرات و 40 درصد از حامیان حزب كارگر در جریان انتخابات سال 2015 میلادی، ممكن است ملاك رأی آنها به نامزدها در انتخابات در پیش رو، مساله جلوگیری از برگزیت سخت باشد كه این رقم برای حامیان حزب محافظه‌كار در حدود 19 درصد است.
در همین حال، در كل، 50 درصد از كسانی كه در این نظرسنجی شركت داشته‌اند، گفته‌اند كه مساله برگزیت سخت، ملاك آنها برای رای دادن در انتخابات هشتم ژوئن نخواهد بود.
به نوشته ایندیپندنت، نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد كه انگلیسی‌ها دیدگاه واحدی با 'ترزا می' نخست‌وزیر انگلیس در مورد خروج از اتحادیه اروپا شامل خروج از بازار واحد اروپایی و اتحادیه گمركی اروپا كه در اصطلاح به آن 'برگزیت سخت 'گفته می‌شود، ندارند.
این روزنامه افزود: مساله برگزیت و تاثیر آن بر روی آرای رأی‌دهندگان انگلیسی، سبب شده است كه به‌رغم شكست حزب كارگر در انتخابات محلی هفته گذشته در انگلیس، ولز و اسكاتلند، نامزدهای این حزب همچنان امیدوار به حفظ كرسی‌هایشان در مجلس عوام باشند.
ایندیپندنت افزود: یك منبع حزب لیبرال دمكرات گفت: ما به ‌شدت از رأی تاكتیكی رأی‌دهندگان در انتخابات در پیش رو برای جلوگیری از برگزیت سخت استقبال می‌كنیم. چرا كه این به معنای رأی مخالفان برگزیت سخت به حزب لیبرال دمكرات خواهد بود. ما تنها حزبی هستم كه مخالف برگزیت سخت هستیم.
این نشریه نوشت: كارزار انتخاباتی 'اوپن بریتانیا' نیز كه از حامیان برگزیت نرم شمرده می‌شود، از رأی‌دهندگان انگلیسی خواسته است كه به كسانی رأی دهند كه مخالف برگزیت سخت هستند.
ایندیپندنت افزود: یك سخنگوی 'اوپن بریتانیا' گفت: این نظرسنجی نشان می‌دهد كه یك تمایل واقعی برای جلوگیری از 'ترزا می' نخست‌وزیر برای پیشبرد راهبرد برگزیت سختش از طریق پارلمان جدید، وجود دارد.
«تونی بلر» نخست وزیر پیشین انگلیس نیز با اشاره به تاثیرپذیری انتخابات پارلمانی این كشور از مساله خروج از اتحادیه اروپا، به رای دهندگان انگلیسی توصیه كرده است كه وفاداری حزبی را كنار گذاشته و به نامزدی رای دهند كه در قبال مذاكرات برگزیت و توافق نهایی آن، مسئولانه عمل كند.
نخست وزیر پیشین انگلیس گفته است: مردم بایستی فارغ از تعلقات حزبی به نامزدی رای دهند كه 'دیده بازی نسبت به مذاكرات و توافق نهایی' برگزیت داشته باشد.
مجلس عوام در 30 فروردین‌ماه گذشته، با 522 رأی موافق در برابر 13 رأی مخالف، موافقتش را با پیشنهاد غیرمنتظره 'ترزا می' نخست‌وزیر و رهبر حزب محافظه‌كار انگلیس برای برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی در هشتم ژوئن آینده اعلام كرد.
احزاب سیاسی انگلیس از آن تاریخ تاكنون فعالیت های تبلیغاتی سنگینی را در چارچوب كارزارهای انتخاباتی شان، شروع كرده اند كه مساله برگزیت یكی از محورهای تبلیغاتی آنها شمرده می شود.
انتظار می رود مذاكرات اتحادیه اروپا با انگلیس در مورد برگزیت پس از انتخابات پارلمانی انگلیس در هشتم ژوئن ( 18 تیرماه)، شروع شود.
مردم بریتانیا (انگلیس، اسكاتلند، ولز، ایرلندشمالی) در روز 23 ژوئن ماه جولای 2016 ( سوم تیرماه 1395) با شركت در همه‌پرسی رأی به خروج از اتحادیه اروپا دادند.
در همه‌پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) 51.9 درصد مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.
اروپام**4**1552/انتشاردهنده: قاسم شریعتی