۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۹:۴۰
کد خبر: 82521816
T T
۰ نفر
آماده باش سودان و اتيوپي براي حمله احتمالي مصر به سد رنسانس

تهران - ايرنا - پايگاه خبري 'دهاي نيوز' اريتره روز دوشنبه به نقل از منابع سوداني اعلام كرد كه نيروهاي مرزي سودان و اتيوپي در مرز مشترك با مصر آماده اند تا هر حمله نظامي احتمالي اين كشور به سد رنسانس اتيوپي را دفع كنند.

يك منبع اطلاعات و امنيت سودان در خارطوم به اين پايگاه خبري گفت: از آنجايي كه ارتش مصر با خريد 24 جت جنگنده رافائل فرانسوي مي تواند از فاصله يك هزار و 500 كيلومتري به اين سد حمله كند، ارتش دو كشور اتيوپي و سودان خود را آماده مقابله با آنها كرده اند.
اين مقام كه خواست نامش فاش نشود، افزود: به همين منظور با وجود اينكه نيروهاي سوداني به حالت آماده باش كامل در آمده اند، ارتش اتيوپي نيز موشك هاي دور بُرد خود را در اطراف اين سد مستقر كرده است.
اصرار اتيوپي در ساخت سد بزرگ رنسانس در مسير رود نيل كه آب دهي اين رود به ديگر كشورهاي مسير آن به ويژه مصر و سودان را كمتر كرده، فضاي مناسبات اين سه كشور آفريقايي را تيره كرده است.
نحوه و ميزان بهره برداري عادلانه از آب رود نيل كه زندگي اكثر ساكنان و بخش كشاورزي اين سه كشور به آن وابسته است، از سالها پيش مايه ترس از اوج گرفتن تنش و درگيري در اين منطقه بوده است.
در صورتي كه اين سد در مسير رود نيل در خاك اتيوپي ساخته شود دو كشور ديگر ممكن است از آب آن محروم شوند، اين درحالي است كه اتيوپي با ساخت سد اميداور است بخشي از برق مورد نياز خود را تامين كند.
اين سد برق_آبي كه آديس آبابا در حال ساخت آن است به بزرگترين سد آفريقا تبديل خواهد شد و ارزان ترين برق را از مغرب تا آفريقاي جنوبي توليد مي كند.
از آنجايي كه مصر بيش از ديگر كشورهاي حاشيه نيل به آب آن وابسته است، وزير آب و آبياري مصر پيشتر گفته بود آن كشور كميته اي در اين باره تشكيل داده است تا درباره پيامدهاي ساخت اين سد براي مصر و ديگر كشورهايي كه از آب نيل برخوردارند، تحقيق كند.
مصر بخشي از آب آشاميدني خود و آب براي آبياري محصولات كشاورزي را از آب رود نيل تامين مي كند.
كارشناسان مي گويند براي آنكه بستر و محفظه سدي كه اتيوپي در حال ساخت آن در مسير رود نيل است پر شود چندين سال توليد مي كشد. زيرا گنجايش اين سد 75 ميليارد متر مكعب است و تا زماني كه اين محفظه پر شود آبي كه از اين رود به مصر سرازير مي شود كاهش خواهد يافت.
اتيوپي با اين حال حاضر نيست تضمين دهد آبي كه بايد از رود نيل به ديگر كشورهاي مسير آن برسد كم نشود.
اتيوپي اميدوار است با صرف ۴ ميليارد و ۷ ميليون دلار هزينه براي احداث و تكميل اين سد عظيم، ۶ هزار مگاوات الكتريسته توليد كند.
وزير آب و انرژي اتيوپي نيز پندي پيش در اين باره گفت: اتيوپي همه سدهاي خود را در مسير رود نيل خواهد ساخت به طوري كه هيچ آسيبي نيز از نظرتامين آب به كشورهاي پايين دست رود نيل وارد نشود.
رود نيل از سمت جنوب بسوي شمال جاري است و اتيوپي سرچشمه نيل آبي، يكي از دو شاخه اصلي اين رود تمدن ساز محسوب مي شود.
خاورم 1378**1144
مترجم علي نصيري** انتشار دهنده: عليرضا جباري