به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر منصور كبگانیان بعدازظهر سه شنبه بعد از برگزاری نود و سومین جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: گزارش جایگاه علم و فناوری كشور در شاخص های خاص،گزارش فناوری های نوظهور اینترنت اشیاء، گزارش بررسی صنایع نرم فرهنگی و سند 2030 از جمله مباحثی بود كه در نشست امروز شورا مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
وی افزود: در گزارش جایگاه علم و فناوری كشور، رتبه كشور در شاخص مربوط به توسعه علوم انسانی و كسب و كار در سال 2016 كه از سوی بانك جهانی اعلام شده به آگاهی اعضا رسید.
كبگانیان ارائه گزارش فناوری اینترنت اشیاء را به عنوان یك فناوری نوظهور كه در آینده در بخش فضای مجازی و بسیاری از بحث های اقتصادی و فرهنگی می تواند موثر باشد، از دیگر مباحث امروز اعضای ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور عنوان كرد و گفت:با اعلام نظر اعضای جلسه قرار شد تیمی برای انجام كارهای عمیق تر در این بخش مامور شود.
وی در ادامه اظهار كرد: امروز همچنین طبق درخواست اعضا، سند آموزش 2030 كه مورد عتاب و گلایه رهبری قرار گرفته است قبل از دستور جلسه بعدی، ارائه شد.
كبگانیان افزود: در ابتدای جلسه امروز برخی از جلسات ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور و نگرانی های اعضا در دی ماه 95 مرور شد، ضمن این كه چهار جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور به بررسی تناقضات سند 2030 با اسناد بالادستی اختصاص داشته است.
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور افزود: حتی در آخرین جلسه سال قبل ستاد كه با حضور مدیركل یونسكو در ایران همراه بود، تاكید شد كه حتی اگر یك بند از سند ۲۰۳۰ با اسناد بالادستی مغایرت داشته باشد بایستی اجرای سند متوقف شود كه البته در این جلسه از دولت نیز انتقاد شد.
كبگانیان با بیان اینكه در جلسه امروز ستاد، درخصوص سند آموزش 2030 نكاتی مطرح شد، ادامه داد: قرار شد شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص یك جلسه فوریتی تشكیل دهد كه به دلیل ایام انتخابات، این موضوع در اولویت دوم قرار گرفته است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درعین حال درباره اینكه آیا سند 2030 از سوی دولت به مرحله اجرا گذاشته شده است یا خیر، گفت: البته انتقاد ما نیز همین است چراكه در شهریورماه سال گذشته تعداد 30 كمیته مختلف و كارگروهی بدون اطلاع شورای عالی انقلاب فرهنگی، اجرای این سند را عهده دار شده است.
كبگانیان با بیان اینكه تعبیر رهبری درخصوص اجرای بدون سر و صدای این سند كاملا صحیح است، ادامه داد: این اقدامات هیچكدام به صورت رسمی به شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش نشده است
وی با تاكید براینكه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم، فرهنگ و آموزش دارای مسئولیت ویژه و خاص است، افزود: درحال حاضر ما به درستی مورد گلایه رهبری به عنوان عالی ترین مسئول این حوزه واقع شده ایم و این گلایه را وارد می دانیم.
كبگانیان با تاكید براینكه سازو كارهای نظارتی شورای عالی انقلاب فرهنگی بایستی جدی تر باشد گفت: نبایستی هر دستگاهی هرطور خواست در مباحث علمی، فرهنگی و آموزشی عمل كرده بدون اینكه گزارشی به شورا ارائه دهد.
وی درخصوص اینكه آیا سند 2030 برای كشورمان به یك سند الزام آور تبدیل شده است یا خیر، گفت: البته اجرای این سند از هنگامی كه رهبری اعلام عدم رضایت داشته اند متوقف شده است
وی ادامه داد: طبق شنیده ها معاون اول رئیس جمهوری نیز بر عدم اجرای این سند تاكید و آن را ابلاغ كرده است و از این پس هرگامی در این راستا خلاف قانون اساسی است چراكه دراختیارات ولایت مطلقه فقیه است.
این استاد دانشگاه در ادامه به اشاره به لیست تذكراتی كه سازمان های مختلف بین المللی درخصوص عدم اجرای سند 2030 به كشورهای مختلف داده اند، گفت: شاید ذكر برخی مطالب به صورت روشن، امكان پذیر نباشد، اینكه شغل های خلاف جامعه و خلاف شرع چرا شامل بیمه نمی شوند از جمله مواردی است كه كشورهای زیادی برای این مساله مورد تذكر واقع شده اند.
كبگانیان همچنین بحث همجنس بازی و اینكه این موارد در كشور ما به رسمیت شناخته نمی شود به عنوان یكی دیگر از تذكرات بین المللی به كشورها در سند 2030 عنوان كرد و افزود: این درحالیست كه این موارد به صورت اساسی با شرع و دین مقدس اسلام سازگار نیست و مغایرت دارد.
وی با اشاره به اینكه لیست مفصلی از تذكرات سند 2030 وجود دارد گفت: شاید به اعتقاد برخی، اجرای این موارد، الزامی نباشد اما هنگامی كه كشوری 10 یا 20 تذكر از سازمان های بین المللی دریافت كند به طور حتم، به عنوان یك كشور متخلف معرفی خواهد شد.
كبگانیان با بیان اینكه، موضوع سند آموزش ۲۰۳۰ با ورود مقام معظم رهبری تمام شده است، گفت: در این خصوص دیگر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز نیست و با ورود ایشان كار برای ما راحت شده است.
وی با بیان اینكه، موضوع بیانیه ۲۰۳۰ از ابعاد وسیع تری برخوردار و دارای ۱۷ هدف است افزود: تنها یكی از اهداف هفده گانه توسعه پایدار كه در سازمان ملل به تصویب رسید آموزش بود، در حالی كه سایر اهداف این سند با اهداف مختلف كشور در حوزه بالادستی در بخش اقتصاد، انرژی و همچنین فرهنگ و سبك زندگی مغایر است.
كبگانیان گفت؛ این در حالی است كه شورای انقلاب فرهنگی در بخش های مختلف از جمله اقتصاد، انرژی و هوافضا دارای اسناد بالادستی است.
وی با بیان این كه، متاسفانه خیلی از كشورها زیر بار اجرای سند ۲۰۳۰ رفته اند در عین حال تاكید كرد: البته این كشورها ضعیف و فاقد قدرت و برنامه های فرهنگی خاص خود می باشند، حتی دو دهه پیش شاید خیلی موضوعات به كشور ما هم تحمیل می شد، اما كشوز ما در یك دهه اخیر به جایی رسیده است كه در تمامی این موارد خودش برای جهانیان حرف دارد.
وی همچنین در ادامه با بیان اینكه، بند آخر جلسه امروز ستاد به بررسی صنایع فرهنگی اختصاص پیداكرد افزود: راهبرد شماره هفت با اقدامات ذیل مطرح شد كه با اصلاحات جزئی به تصویب رسید.
علمی**1836**1055
خبرنگار : یوسف درویشی **انتشار: زهره محتشمی پور
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور :
بخش آموزش سند 2030 طبق مطالبه رهبری متوقف شد
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۸:۵۶
کد خبر:
82523252
تهران- ایرنا- دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور با بیان این كه سند 2030 مورد تذكر رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است، تصریح كرد: طبق مطالبه رهبر انقلاب، بخش آموزش سند 2030 درحال حاضر متوقف شده است.