۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۰۹
کد خبر: 82524167
T T
۰ نفر

استالین همچنان محبوب روس ها است

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۰۹
کد خبر: 82524167
استالین همچنان محبوب روس ها است

مسكو - ایرنا - تعمیم یافته های تازه ترین نظرسنجی در روسیه حاكی از محبوبیت گسترده ژوزف استالین دومین رهبر اتحاد جماهیر شوروی است و هنوز با وجود گذشت حدود 26 سال از فروپاشی اردوگاه كمونیسم، بسیاری از روس ها عملكرد وی را تائید می كنند.

به گزارش ایرنا، یوسف (ژوزف) ویسارینویچ جوگاشویلی كه دسامبر 1878 در گرجستان امپراتوری روسیه به دنیا آمد، پس از مرگ ولادیمیر ایلیچ اولیانوف لنین بنیانگذار اتحاد جماهیر شوروی، توانست در مبارزه قدرت لئون تروتسكی را شكست دهد و سال 1922 به مقام دبیركلی حزب كمونیست برسد.
مطابق نتایج نظرسنجی بنیاد افكار عمومی روسیه كه امروز (چهارشنبه) انتشار یافت، 50 درصد روس ها با سطوح مختلف ارزیابی، عملكرد استالین در مقام رهبر شوروی را به ویژه در دوره جنگ دوم جهانی و پیروزی در این نبرد كه به جنگ كبیر میهنی شهرت یافته است، مثبت ارزیابی می كنند.
نتایج این نظرسنجی به مناسبت 9 می (دیروز) سالروز پیروزی شوروی و متفقین در جنگ دوم جهانی بر آلمان نازی منتشر شده است.
در پاسخ به پرسش های جزئی تر، 32 درصد شركت كنندگان در نظرسنجی بخشی از اقدامات استالین در دوره جنگ دوم جهانی را كاملا مثبت و بخشی دیگر منفی ارزیابی كردند.
اما هشت درصد پاسخ دهندگان عملكرد وی را در آن دوره منفی مطلق ارزیابی كرده و 10 درصد هم اظهارنظر در باره استالین را دشوار خواندند.
اتحاد شوروی از روز 22 ماه ژوئن سال 1941 یعنی دو سال از زمان آغاز جنگ دوم جهانی در اروپا با حمله نیروهای ارتش آلمان نازی، وارد این جنگ شد.
نتیجه این نبرد برای شوروی به رهبری استالین از نظر انسانی، اقتصادی و نظامی بسیار سنگین بود، ولی در پایان به پیروزی بزرگ و فتح برلین توسط نیروهای مردمی و ارتش سرخ منجر شد.
نظامیان آلمانی پس از تصرف لهستان و جمهوری های وقت بلاروس و اوكراین با پیشروی های برق آسا در عرض چهارماه نزدیك مسكو خیمه زدند، ولی استالین حاضر نشد پیشنهاد مشاوران نظامی و سیاسی را برای ترك پایتخت بپذیرد و از كاخ كرملین فرماندهی همزمان جنگ علیه آلمان و اداره سیاسی و اقتصادی 22 میلیون و 400 هزار كیلومتر مربع خاك بزرگ ترین كشور جهان را انجام می داد.
بر اساس اطلاعات موجود، 26 میلیون و 600 هزار نفر از سربازان و شهروندان شوروی از 15 جمهوری و بیشتر روس ها در جنگ با آلمان نازی كشته شدند.
از سوی دیگر، بسیاری استالین را مسئول بروز چنین تلفات سنگینی می دانند و معتقدند، ارتش شوروی به دلیل تصفیه های خونین با كمبود كادر مجرب مواجه شد وافزون بر آن هم، هشدارهای مكرر فرماندهان در مورد امكان حمله آلمان نازی را نادیده گرفته بود.
برپایه اطلاعات موجود، در سال های دهه 1930 استالین تصفیه بزرگ را آغاز كرد كه به موجی از سركوب سیاسی، دستگیری و قتل مخالفان منجر شد و سال 1937 نیز به اوج خود رسید.
استالین متهم است كه با فرمان مصادره گندم و مواد غذایی بین سال‌های 1932 تا 1934 عامل قحطی فراگیر در روسیه و بعد ها قتل عام روستاییان شد.
بسیاری حكومت استالین را به برخورداری از «كیش شخصیت پرستی» و بهره گرفتن از شیوه‌های مخفی حذف مخالفین متهم می كنند و از سوی دیگر نیز گروهی جانشین لنین را معمار تبدیل شوروی از جامعه و اقتصاد سنتی عقب مانده به یكی از قدرت های برتر اقتصادی و صنعتی دنیا می شناسند.
بسیاری از برنامه های فراگیر مربوط به رفاه اجتماعی مانند برخورداری همگان از مسكن و درمان رایگان، امكان تحصیلات عالی، تضمین شغل و بنیادگذاری دانشگاههای بزرگ از جمله دستاوردهای اجرای چندین برنامه توسعه در حدود 30 سال دوران مسئولیت رهبر وقت شوروی شناخته می شود.
اما نیكیتا خروشچف جانشین استالین در كنگره معروف حزب كمونیست شوروی كه سال 1956 برگزار شد با محكوم كردن عملكرد دوران حكومت استالین روند مشهور «استالین زدایی» را آغاز كرد.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا