۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۷:۵۵
کد خبر: 82525820
T T
۰ نفر

انتخابات؛ زماني براي تمرين سياست ورزي راي اولي ها

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۷:۵۵
کد خبر: 82525820
انتخابات؛ زماني براي تمرين سياست ورزي راي اولي ها

خرم آباد - ايرنا - انتخابات فرصتي براي تمرين سياست ورزي از سوي راي اولي هايي است كه ورود به عرصه مشاركت سياسي و اجتماعي خود را با انتخابات مهمي همچون انتخابات رياست جمهوري تجربه و به طور قطع شركت در آن را با شور و هيجان بيشتري دنبال مي كنند.

در ستاد يكي از نامزدهاي رياست جمهوري در خرم آباد، دانشجويان دختر و پسر گردهم آمده اند و طوماري دست به دست مي كنند كه بر روي آن نوشته شده 'همراه شو عزيز'.
در اين طومار راي اولي هاي حاضر در ستاد نخستين حضور خود پاي صندوق هاي راي را با امضاي طومار متعهد مي شوند.
راي اولي ها، انسان هاي عجيب و غريبي نيستند؛ قشري از همان جوانان اين سرزمين هستند كه با رسيدن به سن قانوني در واقع ورود رسمي تري به فعاليت هاي متعدد اعم از اقتصادي، اجتماعي و سياسي به خود مي گيرند تا هم مطالبات خاص خود را داشته باشند و هم دغدغه ها، كاستي و مشكلات را جدي تر متوجه شوند.
اشتياق بزرگ شدن را در برق چشمانشان و همخواني شان با سرود يار دبستاني به رخ مي كشانند و از همين شادي و شوري كه در يك جمع دانشجويي وجود دارد، خرسندند.
راي اولي ها با استفاده از شال ها و مچ بندهايي به رنگ هاي مختلف با شور و هيجان طومار همراه شو عزيز را امضا مي كنند تا پيشاپيش شادي و حس خوب اثرگذاري در سرنوشت چهار سال آغاز دوره جواني خود را ابزار كرده باشند.
الهام بهادري يكي از همين راي اولي هاست كه از ازدحام جمعيت در سالن بر روي پلكان فلزي گوشه سالن سرپا ايستاده و با اشتياق بيشتري ياردبستاني را همراهي مي كند و مي گويد كه من فارغ از هرچيزي بودن در چنين گردهمايي هاي دانشجويي آزاد را مي پسندم.
اين دختر جوان راي اولي مي گويد: ما به داشتن چنين فضاهايي خوشحاليم و با آنهايي كه به ديواركشي در دانشگاه ها و انسان ها باور دارند اعتقادي نداريم.
فاطمه زهراكار يكي ديگر از راي اولي هاي حاضر شده در ستاد در پاسخ به اينكه مطالبه ات از رئيس جمهوري آينده چيست به گروه اجراي موسيقي دانشجويي حاضر در سالن اشاره مي كند و مي گويد يك عده حتي تحمل چنين برنامه هاي فرهنگي و هنري را ندارند اما همين برنامه ها خواسته و مورد علاقه بسياري از جوان ها و دانشجويان است.
وي خواسته ديگر خود از رئيس جمهوري را اطمينان خاطر از آينده و شاغل شدن در شغل مورد علاقه خود بعد از تمام شدن دوره تحصيل عنوان مي كند.
عليرضا مختاري ديگر جوان راي اولي كه شالي بنفش به گردن آويخته و جزو كادر اجرايي برگزاري جلسه دانشجويي ستاد است، مي گويد: مهمترين مشكل جوانان در هر خانواده اي بيكاري است من هنوز بيكاري را تجربه نكرده ام اما جوانان تحصيل كرده زيادي را در اطراف خود مي بينم كه از اين مشكل رنج مي برند.
وي مي گويد: بايد رشته هايي متناسب با بازار كار در دانشگاه ها ارائه شود كه يك جوان بعد از طي يك مقطع تحصيلي جذب كار شود و اين همان خواسته اي است كه من به عنوان يك راي اولي از رئيس جمهوري آينده دارم.
مادري كه در حال عبور از خيابان درنگ بر جمع جوانان حاضر در ستاد را به رفتن ترجيح مي دهد مي گويد دخترم راي اولي است و از دختران و پسراني جوان كه شال هاي همرنگ به گردن آويخته اند مي خواهد يكي از همين مچ بندها يا شال هاي رنگي را برايش تهيه كنند تا براي دختر راي اولي اش ببرد.
در گوشه اي ديگر از شهر؛ آذين طرحاني دخترجوان راي اولي خوش لباسي كه در گردهمايي طرفداران ستاد يكي ديگر از كانديداهاي رياست جمهوري با همراهي دوست خود شركت كرده است خنده وشادابي نشسته برصورتش نشان از اشتياق و هيجانش در چنين جمع هايي دارد و مي گويد راي او براي آن سيد ديار امام رضاست فقط او مي تواند مشكلات كشور را حل كند.
اين دختر جوان راي اولي مي گويد دوست دارم در آينده خودم با راي دادنم اثرگذار باشم هر چند همين دوستم (اشاره به دخترخانم جواني كه همراه اوست) به من مي گويد كه 'آذين! تو با اين شلوار كوتاهت واقعا مي خواهي به اين (اشاره به نام كانديداي مورد علاقه آذين) راي بدهي'
ولي من اين كانديد را برگزيده ام و طرفدارش هم هستم هر چه باشد او سيد و راستگوست.
فضاي حاكم بر ستاد كانديدايي كه آذين قرار است به او راي دهد به اندازه كافي هيجان و اشتياقي خاص به محيط داده است با و عده اي در حال نصب بنر بسيار بزرگ كانديداي مورد نظرخود بر داربست هاي مقابل ستاد هستند.
محمد رضا همتي يكي ديگر از جوان هاي راي اولي حاضر در همين ستاد است با هيجان خاصي از شور و شعف مردمي مي گويد كه در فرداي روز انتخابات عنوان مي كنند كه چگونه مردم از اينكه سيد مورد حمايت و تاييد شان پيروز انتخابات شده است ابراز خوشحالي مي كنند و او از هم اكنون با خيال آن لحظه خوش است.
محمد رضاي راي اولي مي گويد كه همه ما اين حق و وظيفه را داريم تا در انتخاباتي كه براي حداقل چهار سال ديگر بر سرنوشت مان بطور مستقيم اثر دارد شركت كنيم پس بايد ازاين فرصت با انتخابي صحيح استفاده كنيم.
او در پاسخ به اينكه از رئيس جمهور آينده كشور چه مطالبه و خواسته اي داري مي گويد كه رئيس جمهور آينده بايد بتواند مشكلات مختلف كشور و از همه مهتر بيكاري و فقر را از بين ببرد.
سميه دلفاني از ستاد يكي ديگر از كانديداهاي رياست جمهوري در يكي از خيابان هاي بالاي شهر است، او نيز امسال با رسيدن به سن قانوني براي اولين بار در انتخابات شركت مي كند از اين احساس راي اولي بودن خودش مي گويد كه خوشحال است كه راي و انتخاب او هم در اتفاق مهمي همچون انتخاب رئيس جمهور اثرگذار است.
وي در حمايت از كانديداي مورد حمايت اش مي گويد كه شما شهر تهران را ببينيد كه چقدر به زيباسازي آن توجه شده است اين حق ماست كه كشوري زيبا و آباد داشته باشيم و مشكلات اقتصادي مردم برطرف شود.
فاطمه بهرامي دختر جوان راي اولي ديگري است كه در ستاد مذكور حضور دارد مي گويد همه ما راي اولي ها با اشتياق و علاقه براي شركت در سرنوشت خود روز29 ارديبهشت پاي صندوق هاي راي مي آييم تا آنهايي كه به نيامدن ما در انتخابات اميد بسته اند را نااميد كنيم.
اين دختر جوان راي اولي مي گويد با گوش دادن به سخنراني ها و صحبت هاي هر كدام از كانديداها و مقايسه آنها با هم و مشورت با اعضاي خانواده، كانديداي مورد علاقه خود را انتخاب كرده است و از اين انتخابش رضايت دارد.
مصطفي اماني پور مديركل ثبت احوال لرستان در گفت و گو با ايرنا تعداد راي اولي هاي اين استان را به طور تقريبي 37 هزار و 139 نفر عنوان مي كند و مي گويد: طبق اسناد و مدارك موجود در ثبت احوال استان لرستان اين تعداد راي اولي در تاريخ 29 ارديبهشت ماه امسال با سن قانوني 18 سال واجد شركت در انتخابات هستند.
وي افزود: اين ميزان، تعداد افرادي است كه بنا بر اسناد موجود در ثبت احوال استان واجد شرايط راي دادن هستند اما ممكن است محل زندگي خود را تغيير داده باشند.
راي اولي ها فارغ از هر حاشيه اي براي مشاركت در سرنوشت خود و براي رسيدن به وضع مطلوب با شور و انگيزه اي برخواسته از سني كه دارند پاي صندوق هاي اخذ راي مي آيند به انديشه، مطالبه، خواسته و هيجان يك جوان كه تازه به عرصه فعاليت سياسي وارد مي شود بايد احترام قائل شد كه سرمايه هاي واقعي هر جامعه جوانان آن جامعه هستند و به طور قطع همين راي اولي ها، شعار عوام فريبانه را از ارائه طرح، برنامه، منطق و عقلانيت در مسيري سرنوشت ساز تشخيص مي دهند.
انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري همزمان با انتخابات پنجمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا و ميان دوره اي دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، 29 ارديبهشت ماه جاري در سراسر كشور برگزار مي شود.
1920/3022
خبرنگار: مهري ميردريكوند ** انتشاردهنده: احسان كردي