۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۱۲
کد خبر: 82530240
T T
۰ نفر
افتتاح قطعه دوم جاده ملی پاتاوه -دهدشت در كهگیلویه وبویراحمد

یاسوج- ایرنا- قطعه دوم جاده ملی پاتاوه - دهدشت در كهگیلویه وبویراحمد به طول 28 كیلومتر روز دوشنبه با حضور خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی این جاده مربوط به سفر رهبر معظم انقلاب به كهگیلویه وبویراحمد در سال 1373بوده كه تاكنون به دلیل كمبود اعتبار بهره برداری نشده بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل در آیین بهره برداری از این طرح، میزان اعتبار هزینه شده برای قطعه دوم جاده ملی پاتاوه - دهدشت را افزون بر 950 میلیارد ریال ذكر كرد.
خیرالله خادمی گفت كه این قطعه همچنین مشتمل بر پنج دهنه تونل به طول 2هزار و820 متر است.
وی تصریح كرد كه این جاده به طول 137كیلومتر از مهمترین طرح های ملی در حوزه راهسازی است كه با بهره برداری آن ضمن كوتاه تر شدن مسیر اصفهان به بنادرجنوبی كشور، بیش از 400روستای محروم در 2شهرستان بویراحمد و كهگیلویه با جمعیتی افزون بر 100هزار نفر از نعمت جاده مناسب برخوردار خواهند شد.
وی با بیان اینكه 400میلیارد ریال از مطالبات پیمانكاران این جاده ارتباطی ظرف 10روز آینده به طور كامل پرداخت خواهد شد، گفت كه میزان اعتبارات تخصیص یافته این طرح در سال 96 افزون بر 900 میلیارد ریال است.
خادمی با اشاره به اهمیت این جاده ارتباطی به عنوان حلقه اتصال و محور كریدور شمال به جنوب افزود كه از مجموع 137كیلومتر كل مسیر حدود 63كیلومتر آن باقی مانده كه تا سال 97 به طور كامل بهره برداری خواهد شد.
وی میانگین پیشرفت 63 كیلومتر باقی مانده این جاده ارتباطی را بالای 60 درصد ذكر كرد و گفت: حدود 2هزار میلیارد ریال اعتبار در سفر استانی رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت به این استان به جاده ارتباطی پاتاوه - دهدشت تخصیص یافته است.
استاندار كهگیلویه وبویراحمد نیز گفت كه جاده ملی پاتاوه – دهدشت دارای 14 دهنه تونل به طول حدود هشت هزار و 580 متر است كه پنج دهنه به طول 2 و نیم كیلومتر آن در فاز دوم این طرح و از حدفاصل سرچنار تا لوداب شهرستان بویراحمد است.
سید موسی خادمی اظهار داشت كه افزون بر 500 میلیارد ریال نیز توسط دفتر رهبر معظم انقلاب برای شتاب بخشی در روند ساخت و تكمیل جاده ملی پاتاوه - دهدشت اختصاص یافت.
وی ادامه داد: براساس برنامه ریزی انجام شده از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب 200 میلیارد ریال از این میزان اعتبار سال گذشته تخصیص یافت و 300 میلیارد ریال نیز سال جاری به طرح ملی جاده پاتاوه - دهدشت اختصاص می یابد.
خادمی یادآور شد كه این جاده دارای چهار فاز است كه قطعات(فازهای) یك و سه این طرح به ترتیب 28 و 20كیلومتر و فازهای 2 و چهار آن نیز به ترتیب 28 و 63 كیلومتر است.
استاندار كهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان اعتبار مورد نیاز برای تكمیل و بهره برداری جاده ملی در حال ساخت پاتاوه - دهدشت در این استان افزون بر 2 هزار و 500 میلیارد ریال برآورد شده كه تاكنون همین مبلغ برای آن هزینه شده است.
خادمی میزان پیشرفت فیزیكی این طرح را حدود70 درصد ذكر كرد و گفت كه در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، این جاده ملی تا پایان سال 96 به بهره برداری خواهد رسید.
وی حجم خاك برداری و خاك ریزی در این جاده را به ترتیب افزون بر 16و چهار میلیون متر مكعب دانست و گفت كه بیش از 407 دستگاه پل بزرگ و كوچك در این جاده ملی اجرایی و عملیاتی شده است.
كهگیلویه وبویراحمد حدود 6 هزار كیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی ، فرعی و روستایی دارد كه از این میزان 142 كیلومتر بزرگراه، 505 كیلومتر راه اصلی، یكهزار و 238 كیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.
طول بزرگراه های كهگیلویه و بویراحمد تا قبل از آغاز دولت تدبیر و امید 53 كیلومتر بود.
خبرنگار: حمید جهان** انتشار دهنده:حسینعلی راشكی
3016/8005