۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۴۳
کد خبر: 82531666
T T
۰ نفر

سیگار الكترونیكی و خطر ابتلا به سرطان مثانه

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۴۳
کد خبر: 82531666
سیگار الكترونیكی و خطر ابتلا به سرطان مثانه

تهران - ایرنا - مطالعات جدید نشان می‌دهد سیگار الكترونیكی نیز همانند سیگار سنتی احتمال ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می‌دهد.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از مدیكال ساینس، مطالعات محققان مركز سرطان واندربیلت - اینگرام در نشویل آمریكا نشان می‌دهد سیگار الكترونیكی نیز احتمال ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می‌دهد.
قسمت اعظم نیكوتین استنشاق‌شده از طریق ادرار دفع می‌شود. محققان برای بررسی ارتباط سیگار الكترونیكی و سرطان مثانه، ادرار افرادی كه سیگار الكترونیكی می كشند را آزمایش كردند. محققان در این آزمایش به دنبال پنج ماده شیمیایی مرتبط با سرطان مثانه در نمونه ادرار بودند. ادرار 95 درصد این افراد حاوی دو ماده از پنج ماده موردنظر بود.
در آزمایش دیگری محققان اثر نیكوتین و تركیبات شیمیایی آن از جمله نیتروسامین و فرمالدئید را در DNA سلول های مثانه مورد بررسی قرار دادند. نتیجه نشان می‌دهد سیگار الكترونیكی به بافت مثانه آسیب می‌زند و نیكوتین، نیتروسامین و فرمالدئید با آسیب به بافت و جلوگیری از ترمیم آن بوسیله DNA، احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.
در یك مطالعه دیگر، محققان با بررسی اطلاعات پزشكی بیش از 14 هزار نفر دریافتند حتی یك تغییر كوچك در تعداد سیگارهای مصرفی در طول روز، احتمال بقای بیماران را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.
با توجه به محبوبیت سیگار الكترونی و شایعه بی خطر بودن این محصول، به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.
علمی (6)**9259**1440
مترجم: سپیده كاشانی** انتشار: گلشن
۰ نفر