به گزارش ایرنا، اجلاس جاده ابریشم روز سه شنبه پس از دو روز برگزاری با صدور بیانیه ای از كشورها خواست تا اختلافات را با گفت و گو حل و فصل كنند و اجازه ندهند جهانی سازی متوقف شود.
«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین كه مبتكر برنامه راه ابریشم جدید موسوم به «یك كمربند - یك جاده» است در پایان این نشست بین المللی گفت كه اجلاس دوم 2 سال دیگر برگزار خواهد شد.
او قول داد كه كشورش و شركت های چینی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برای پیشبرد طرح های راه ابریشم هزینه كنند.
مقامات چینی در هفته های گذشته تلاش گسترده ای برای راضی كردن هند برای شركت مقامات این كشور در اجلاس جاده ابریشم به كار بستند، ولی در نهایت مقامات هندی در هیچ سطحی دراین اجلاس شركت نكردند.
رسانه های چین با انتقاد از شركت نكردن هند در اجلاس جاده ابریشم اعلام كردند مشاركت نكردن این كشور نمی تواند مانعی برای اجرای این طرح مهم باشد.
سفیر چین در دهلی نو هفته گذشته برای جلب رضایت هند اعلام كرد كشمیر موضوعی دو طرفه بین هند و پاكستان است و پكن دخالتی در این خصوص نمی كند ولی این سخنان نیز نتوانست نگرانی هند را كاهش دهد.
مقامات سیاسی و اقتصادی هند تاكنون بارها نارضایتی خود را از عبور كریدور اقتصادی چین و پاكستان از كشمیر تحت كنترل پاكستان اعلام و این اقدام را به منزله نقض حاكمیت ارضی هند دانسته اند.
هندی ها معتقدند كه چین با سرمایه گذاری طولانی مدت و چند میلیارد دلاری در كریدور اقتصادی این كشور با پاكستان به اشغال غیر قانونی كشمیر مشروعیت بخشیده است .
مقامات هندی،اجرای همه طرحهای یك كمربند ،یك جاده چین كه از كشورهای مختلف عبور می كند را اقتصادی نمی دانند و می افزایند انگیزه های پكن از اجرای این طرح بیشتر جغرافیایی و سیاسی است .
به گفته كارشناسان هندی عبور یك كمربند – یك جاده از مناطق ناامن نشان می دهد كه چینی ها با اجرای این طرح در صدد گسترش نفوذ خود در منطقه هستند.
'نواز شریف'نخست وزیر پاكستان در این نشست در سخنانی گفت كه كریدور چندین میلیارد دلاری چین و پاكستان یك طرح اقتصادی است و نباید به عنوان یك موضوع سیاسی به آن نگاه كرد.
كمربند اقتصادی جاده ابریشم' و 'جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یك' ابتكاری است كه برای نخستین بار در پاییز 2013 میلادی توسط رییس جمهوری چین و به ترتیب در جریان دیدارهایی از قزاقستان و اندونزی ارائه شد.
این 'كمربند' بعنوان شبكه ای طراحی شده از جاده های فراسرزمینی و خطوط آهن، لوله های نفت و گاز و دیگر پروژه های زیرساختی است كه از شهر شیئان در مركز چین آغاز و سراسر آسیای میانه را در می نوردد و سرانجام به مناطق دوردستی چون مسكو، روتردام و ونیز می رسد.
هند و چین علاوه بر كریدور اقتصادی هند و پاكستان، در خصوص پیوستن هند به گروه تامین كنندگان هسته ای و قرار گرفتن نام مسعود اظهر درلیست تحریم های سازمان ملل دارای اختلاف هستند.
این دو رقیب منطقه ای همچنین دارای اختلافات ارضی در ایالت اروناچال پرادش هند و اكسای چین هستند.
گسترش نفوذ در نپال،سریلانكا واقیانوس هند از دیگر زمینه های رقابت دو كشور در جنوب آسیا محسوب می شود.
آساق**267*انتشار دهنده:احمدعلی خلیل نژاد
دهلی نو-ایرنا- هند با تحریم اجلاس جاده ابریشم كه با حضور ایران و نمایندگان سران بیش از 100 كشور جهان از روز یكشنبه به مدت دو روز در شهر پكن پایتخت چین برگزار شد،نارضایتی خود را از سیاست های ،اقتصادی،سیاسی رقیب منطقه ای خود آشكار كرد.