به گزارش ایرنا، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت: ابتدا باید استان های اصفهان، یزد و شیراز گردشگری را با هم افزایی و همكاری یكدیگر رونق بخشند و سپس به دنبال افزایش اضلاع این مثلث و استفاده از ظرفیت های دیگر استان های كشور باشند.
سید عبدالوهاب سهل آبادی افزود: یكی از مسائل اساسی در رونق و توسعه گردشگری فراهم آوردن امكانات اقامتی برای گردشگران است كه اصفهان وشهرهای دیگرهنوز امكانات لازم اقامتی درخور شمار گردشگران خود را ندارند.
وی اضافه كرد: برای هتل سازی باید راه را هموار و تسهیل كرد، بخش خصوصی فقط اجازه ورود نمی خواهد بلكه نیاز به تسهیل قوانین، حمایت و رفع موانع دارد.
سهل آبادی گفت: بخش های دیگر نیز باید خواسته ها و انتقادات خود را نسبت به دولت كنند و بر توانمندی ها و ظرفیت های خود سرمایه گذاری كرده، وارد عمل شده و در راه سازندگی گام بردارند.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز در این جلسه گفت: ورود بخش خصوصی و در راس آن اتاق های بازرگانی به حوزه گردشگری نشان از این دارد كه بخش مهمی از فعالان اقتصادی به جایگاه گردشگری و توریسم در اقتصاد و درآمدزایی پی برده اند و محورهای توسعه را دیگر كشاورزی، صنعت، تجارت و غیره نمی دانند.
فریدون اله یاری افزود: سهم ما از گردشگری جهان بسیار كم است و این میزان متناسب با ظرفیت ها و توانمندی های داخلی ما نیست همچنانكه این حوزه در یك بازه زمانی مغفول مانده و چهار سال است كه برای احیای آن تلاش شده است.
وی اضافه كرد: هنوز راه زیادی تا رسیدن و دست یافتن به جایگاه واقعی ما در حوزه گردشگری جهان باقی مانده كه با وجود این نشست ها و همكاری همه دستگاه ها طی این مسیر باقی مانده دورازانتظار نیست.
اله یاری یادآوری كرد: در چهار سال گذشته گردشگری استان اصفهان 500 درصد رشد داشته و در فروردین ماه امسال با حضور 85 هزار گردشگر خارجی ركورد 40 ساله شكسته شده است.
وی افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه در سال 1400 باید تعداد گردشگران خارجی به یك میلیون نفر برسد.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: ظرفیت اقامتی اصفهان در چهار سال گذشته دو برابر شده است اما با این وجود این شهر و استان نیاز زیادی به افزایش ظرفیت اقامتی دارد.
وی اضافه كرد: 67 پروژه هتل سازی در اصفهان كلید خورده است كه 37 مورد از آنها در دست ساخت و بقیه در حال انجام مقدمات اجرایی است.
اله یاری تاكید كرد: مشكل اساسی گردشگری در اصفهان و كشور، عدم بازاریابی است.
وی افزود: در بعضی از فصل های سال استان اصفهان مملو از گردشگر است اما دردیگر فصول بسیاری از ظرفیت ها خالی بوده كه خود نشانگر ضعف ما در دستیابی به بازار های جدید، ایجاد بازار مناسب و جذب گردشگر در تمام طول سال است.
اله یاری گفت: ساماندهی تعطیلات بویژه تعطیلات طولانی نوروز كمك شایانی به جذب گردشگر در تمام طول سال دارد.
وی اظهار كرد: گردشگری نوروزی هیچ مزیت اقتصادی ندارد و به جای بهره بردن از اقتصاد گردشگری مدیریت بحران انجام می شود.
به گزارش ایرنا، مثلث طلایی گردشگری ایران متشكل از شهرهای اصفهان، یزد و شیراز است و به دلیل اینكه در مصوبات كشوری از استانهای یزد، فارس و اصفهان به عنوان قلب ایران و مركز گردشگری كشور نام برده میشود، نشست هایی به منظور تبادل تجربیات، مشتركات، سرمایه ها و ایجاد هم افزایی و همكاری بین سه شهر و استان تشكیل می شود.
اولین نشست به میزبانی شیراز، دومین نشست در یزد در سال گذشته به ترتیب ابتدا و انتهای سال و سومین آن عصر دوشنبه سالجاری در اصفهان برگزار شد كه در قالب سه جلسه تا روز چهارشنبه ادامه دارد.
همچنین مثلث گردشگری ایران در واقع محوریا مسیر گردشگری سه شهرشیراز، یزد و اصفهان است كه گردشگران ورودی به ایران در قالب یك تور خاص از جاذبه های تاریخی، مذهبی، تفریحی، طبیعی و گردشگری این سه شهر دیدن می كنند.
در ادامه این نشست از سه مجلد كتاب پیرامون حوزه گردشگری و برندشهری توسط مسئولان حاضر در نشست رونمایی و گزارشی از عملكرد اصفهان در حوزه برندسازی شهری ارائه شد.
گ/ 7153 / 6022 خبرنگار: هُدا استكی - انتشار دهنده : عمادی
اصفهان- ایرنا- سومین نشست احیای مثلث طلایی گردشگری ایران با حضور مسئولان استانی، اتاق های بازرگانی شیراز و یزد، شهرداران اصفهان و یزد عصر دوشنبه به میزبانی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد .